Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kjøpe eeprom til en TV

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det har jeg ikke.

I utgangspunktet så hadde jeg tenkt å ta en reset av den, men den ser svidd ut, og tenkte at en ny var like bra som en resatt?

Ref: http://www.tv.quuq.org/forum/index.php?topic=2377

Set now up and running. It was a case of a corrupted eeprom. Thanks John for the info.

For anyone with the same problem the procedure is as follows.

On this model the eeprom in question is IC 1803 (24C256) 8 pin smd and is located on the underside of the main board near the common interface. The clock and data pins are pins 5 and 6 and are identifiable by the 100 ohm smd resistors connected to each of them. Fit a shorting link (on long wires) between the pins. Reassemble the chassis. Switch on and then remove the short. Bring the set out of standby. Now access the service mode as follows-

Using the remote control, switch to standby, press info, menu, mute and power. The set should start and display the service menu. Using scroll keys select item 8 and enter by scrolling right. Select "tuner" and set to auto. Revert to previous screen by pressing menu. Now scroll to "reset" and enter by scrolling right. The set will revert to standby. Power back on and tune in stations. Thanks again tv john for the information.

Lenke til kommentar

Nei, prøvde ikke å resette den, da den hadde indikasjoner på at den var brent.

I utgnagspunktet hadde jeg denne feilen med kondensatorer: http://www.earthinfo.org/samsung-tv-makes-a-strange-clicking-sound/

Jeg bytter ut alle 1mF kondensatorene, og alt så ut til fungere. Etter at TVen var på i 15 minutter så gikk den tilbake til klikking, mens den var påslått (har kun vært klikking under kald oppstart før, så dette var en ny feil).

Åpnet opp, og skulle resette eeprom, men før jeg skrudde ut kretskortet, prøvde jeg å sette på TVen en gang til, kom en liten gnist øverst på baksiden av TVen (ikke i kretskortet med eeprom), og bildet viste fargestøymønster.  Skrudde ut kortet, og skulle resette eeprom, den er brent.  

Så siste forsøk er å bytte ut denne...  Ikke veldig optimistisk...

Hva er det du programmerer inn på eepromen?  Hvordan vet du hva som skal inn?  Hva er forskjellen på en ny eeprom og en resatt/kortsluttet en?

Denne er bestilt: http://www.futurlec.com/Memory/24C256.shtml

Lenke til kommentar

Ser i den første linken din i post nr 50 at man kan sette inn en blank eprom, skjønner ikke helt hvordan det kan virke da ThePrawn i post 19 faktisk har dumpet innholdet og lakt det til nedlastning.

Skulle jo tro at tv'n er avhengig at innholdet faktisk er i chippen men jeg kjenner ikke kretsen og vet ikke hvordan tv'n virker.

Prøv først å monter den shippen du linket til å se om tv'n virker, hvis ikke kan jeg se om chippen din er støttet i min programmerer.

Regner med dette er noe av det samme som ibm hadde på noen av sine maskiner for noen år siden, strømforsyningsdelen var ustabil og innholdet i en chip ble korrupt og måtte programmeres på nytt for å få slått på maskina.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk tilsendt feil deler.Så jeg prøvde en siste løsning med å prøve å resette eepromen som var der. Til ingen nytte. Så da tror jeg heller at jeg lar den ligge.

Noen som vil ha en strøken (defekt) Samsung LEM87 46" som dele-TV for en 500-lapp?

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar

Bare et lite dumt spørsmål:

Hva fikk deg til å prøve på dette selv, istedet for å ta det på garanti/reklamasjon ?

Importmodell, så alternativet var å betale rep selv. I utgangspunktet så var dette en "enkel" fiks. Dessverre så var ikke resultatet slik som forventet.

Lenke til kommentar

Har du köpt tv av en norsk förhandlare har du i det minsta 2 års reklamation. Troligtvis har du 5 år på en tv. Butiken du köpte den av kan importera den från faroffistan om de så vill, din reklamation är det som gäller uansett. Inte att det kanske intresserar dig just i detta fall, men till nästa gång kanske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...