medlem-124997 Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Hello folkens. Spørsmål: Jeg har i fjorten dager nå vært på prøvetid på Big Bite, og har mildt sagt funnet ut at det ikke er noe for meg. Den tiende hver måned blir vi lønnet og denne gangen fikk ikke jeg lønn. Grunnen var at jeg ikke hadde skrevet kontrakt. (Jeg har ikke skrevet under på noe som helst bare gitt skattekortet) Jeg fikk beskjed om at jeg ikke fikk lønn før jeg hadde skrevet under kontrakt. Det vil jeg ikke, pga da må jeg gå der en måned til. Å det vil jeg virkelig ikke. Men jeg kan ikke slutte på dagen, det er to uker oppsigelsestid. Dvs at jeg må jobbe 2 uker UTEN lønn. Til sammen 4 uker uten lønn. Er det i det hele tatt lov av sjefen? Hvordan er reglene på slikt? Sjefen sa at jeg ikke kunne få lønn uten kontrakt pga det ikke kunne skrives hos regnskapsfører. Hun har sikkert mer peiling enn meg og mulig hun har rett men jeg synes fremdeles det høres rart ut. Lønna er 110,- timen om jeg ikke husker helt feil. Så det er noen tusenlapper jeg skal ha utbetalt. Hvordan blir det egentlig? Blir det rett at jeg skal måtte jobbe en måned uten lønn fordi jeg ikke vil skrive under kontrakt? (og dermed være bundet til å jobbe der èn måned til?) Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 du skal ha betaling for den tiden du har jobbet der. hvis du ikke får betaling hvor slutter du da ikke på dagen ? de kan ikke kreve så mye av deg , de eneste er at du kan miste betalingen for den tiden du har jobbet der. nå har jeg ikke så mye peiling på dette men det ville være lurt å snakke en instans som har greie på dette. NAV ( selv om de roter mye) eller LO ville være en start. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) Arbeidskontrakt skal egentlig underskrives før/når man starter i en jobb. At man har prøvetid betyr ikke at man ikke skal ha underskrevet kontrakt. Hvis arbeidskontrakten nevner prøvetid og 14 dagers oppsigelsesfrist i prøvetiden, så kan du som arbeidstaker si opp med 14 dagers varsel. Så løsningen her er vel å skrive under kontrakten, skrive oppsigelsebrev samtidig, jobbe 14 dager (med mindre du og arbeidsgiver blir enige om at du kan slutte før), og få lønn for alle dagene du har jobbet. Endret 12. september 2010 av what_no2000 Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Her har arbeidsgiver gjort en grov feil. Du skal ha kontrakt før du starter i en jobb. Du har ikke skrevet under noe. Hadde det vært med hadde jeg sagt hadet og farvel på dagen. Siden du ikke har fått lønn og ei heller kontrakt, så har han ingen papirer på at du har skrevet under noe. Han kan derfor strengt tatt ikke si du må jobbe der i 2 uker ekstra pga oppsigelsestid. Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) Det er kun ved spesielle tilfeller at det MÅ ingås skriftlig avtale umidellbart etter ansettelse. Dette er beskrevet i AML - § 14-5. Krav om skriftlig arbeidsavtale (2) I arbeidsforhold med en samlet varighet av mer enn en måned skal skriftlig arbeidsavtale foreligge snarest mulig og senest en måned etter at arbeidsforholdet begynte. (3) I arbeidsforhold med kortere varighet enn en måned eller ved utleie av arbeidskraft, skal det umiddelbart inngås skriftlig arbeidsavtale. Med mindre punkt 3 er relevant for TS (noe jeg ikke får intrykk av) så har ikke arbeidsgiveren gjort en feil på dette punktet. Sjefen sa at jeg ikke kunne få lønn uten kontrakt pga det ikke kunne skrives hos regnskapsfører At det ikke kan utbetales lønn fordi kontrakten ikke foreligger handler mer om å være "vanskelig" en noe annet. Du gjør det jo litt vankligere for deg selv også da når du ikke gidder å signere kontrakten. Men, pengene skal du ha uansett med mindre du gir arbeidsgiveren en mulighet til å kunne trekke deg i lønn (som f.eks: nekte å underskrive kontrakt, å gå på dagen uten at dette er avtalt) ...før jeg hadde skrevet under kontrakt. Det vil jeg ikke, pga da må jeg gå der en måned til. Å det vil jeg virkelig ikke. Men jeg kan ikke slutte på dagen, det er to uker oppsigelsestid. Dvs at jeg må jobbe 2 uker UTEN lønn. Til sammen 4 uker uten lønn. Er det i det hele tatt lov av sjefen? Her skjønner jeg ikke helt hva du babler om. Mener du at kontrakten sier 1 mnd oppsigelsestid? altså det er ikke nevnt prøvetid i kontrakten? Og at du tror at om du dropper å underskrive så har du 2 ukers oppsigelsestid? . Hvis tilfelle så er det ikke slikt det fungerer. Og, hvis kontrakten ikke inneholder punkt om prøvetid. Har du forsøkt å få arbeidsgiver til å påføre dette? Endret 12. september 2010 av C-angel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå