Gå til innhold

Kan noen se på CV'n min ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, jeg er ei jente på 16 år som nettop har skrevet min første CV.

Kan noen være så snill og se på den og fortelle meg hva dere syns?

Hva er bra/ikke bra? Hva kan jeg endre på? Hva jeg endre på?

Takk

Er vel ikke så veldig interessant hvor mange søsken du har - og at du er nest eldst av fem søsken. Trenger du ikke å ha med.

Videre er det egentlig ikke så veldig relevant at du har vært en uke på utplassering da du gikk på ungdomsskolen, da skulle jeg ha skrevet veldig mye rart på CV'en min som slettes ikke står der (og som det absolutt ikke er noen vits i å ha der) - men du kan jo selvsagt ta det med hvis du ønsker.

Ville ha sørget for litt rettskrivning, det er rotete. Dessuten behøver du ikke å skrive så fryktelig mye i CV'en din - hva angår andre interesser o.l.

"Tar studiespesialisering ved Ringve videregående skole, og satser på videre utdanning under juss. Punktlig, sosial og aktiv. Liker å trene og har vert speider i 4 år hvor jeg har deltatt på flere speiderleirer. Er veldig glad i musikk og har spilt både slagtromme og piano ved musikkskolen.

Har også veldig gode datakunnskaper. Utrolig glad i å lese og skrive, og har fått veldig gode karakterer på skriftlige stiler og lignende. Jeg elsker å møte nye mennesker og elsker å hjelpe til. Veldig sosial, glad og interessert i språk og kultur. Snakker engelsk godt og noe Tysk og Spansk. "

At du går på Ringe VGS, studiespesialisering, har du allerede nevnt. Kan sikkert nevne at du tenker å studere juss senere (ikke under, juss) - er helt greit, men jeg hadde aldri skrevet det selv. Punktlig, sosial og aktiv kan du skrive - men jeg ville heller ha tatt det med i selve søknaden. Samme gjelder disse greiene med speider og speiderleir - det er vel ikke så fryktelig relevant, og dersom det er relevant for jobben du søker på, nevner du det heller i selve søknaden.

CV'en skal vel egentlig bare inneholde det mest nødvendige, alt det andre - hvem du er som person, interesserer o.l. - kan heller komme i selve søknaden.

En enkel CV;

cv.doc

Endret av Sjøtispe
Lenke til kommentar

Går fint å skrive litt om interesser og nøkkelegenskaper i CV-en. Når det gjelder hv du bør ha med av utplassering o.l. så spørs det litt hva du har gjort utenom dette. Hvis den eneste arbeidserfaringen du har er utplassering/arbeidsuke, ta det med. Er du ferdig utdannet med ti års erfaring, kan du drøye hva du gjorde på utplassering. Skjønner? :)

Ellers er det vanlig å ta med videregående og oppover under utdannelse, altså trenger du ikke å ta med ungdomsskole.

Lenke til kommentar

Nå kan jeg ikke se noen plass hva CVen skal benytte til. En CV bør skrives ut i fra hvilken søknad den gjelder for. Fremheve det som er aktuelt, og dempe/fjerne det som ikke er aktuelt for hva CVen skal brukes til.

Nå har jo ikke du å lang karriere enda, så da er ikke dette så viktig, men å få med såpass mye at CVen ikke blir tom eller føles mangelfull er viktigere.

Enig at antall søsken bare virker amatørmessig, hvis man ikke søker jobb hvor det å behandle barn er et tema.

Etterhvert som man blir eldre er det også behov for å luke ut flere momenter, spessielt eldre punkter. Ofte så har ikke ungdomsskolen noen betydning når man søker som 50 åring med høyskole o.l.

Lenke til kommentar

Dette bør fjernes:

- Hvor du er født

- Hvor mange søske du har, og hvor du er i flokken

- Utplasseringer (tror ikke dette er veldig relevant, kan heller skrives på søknaden om det er relevant for jobben)

- Det meste under Andre interesser er ting du heller bør skrive i Søknaden, skriv heller "Trene, Musikk, trommer, Piano, lese" eller noe slikt på CV-en.

Dette bør legges til:

- Barneskole (siden du ikke har en lang utdannelse, senere i livet kan du fjerne denne fra CV-en)

Arbeidspraksis og verv bør skilles.

I stedenfor å skrive "Leder for ungdomsbedrift" skriv noe slikt under Arbeidspraksis:

2008 - 2010 Leder / Ettelleranna UB

Ser mye bedre ut.

Sånn ellers, oppsettet virket litt kjedelig, alt i helt flat tekst, nesten sånn man kunne brukt notepad i stedenfor :p

Uansett jeg legger ved min CV til insperasjon (sensurert versjon):

CV_diskusjon.no.docx

Lenke til kommentar

Om du dobbelspacer og trykker enter et par ganger for mye så fyller ikke det CV'en din konstruktivt med godt innhold, på samme måte som det å skrive opp unødvendig skolegang. CV'er har én regel; Helst ikke mer enn én side. Står ingenting om at det skal være med så mye du kan fylle det inn med om du er ung.

Lenke til kommentar

Hmm, du bør rette opp beskrivelsene i "utdanning". Holder med å si hva slags skole det er, og hvilken dvs. noe ala

"2001-2003 Hinna Videregående skole".

Videre, "Andre interesser" ?? Dette er en CV, ikke en kontaktannonse så her kan du kutte ut alt (bortsett fra ting som faktisk kan være relevant). Hva som er relevant kan f.eks. være at du har kjennskap og kan utnytte Microsoft word bra (merk, kun hvis det er relevant altså).

Som mange før meg, antall søsken en har er absolutt ikke relevant og strykes.

Videre, telefon og mail ville jeg flyttet opp, under personlig data (navn, adresse, tlf.. fødselsnumemr osv.)

Forøvrig kan det være smart å ta en kikk på malene her, synes de faktisk er ganske gode utgangspunkt.

Endret av Asbjørn T.
Lenke til kommentar

Synest egentlig at CVen ser bra ut, men eg har gjort nokre få redigeringar.

Der dei viktigaste endringane er at eg har tydeliggjort ditt navn og kontaktinformasjon i tillegg til å tydeliggjere dei forskjellige avsnitta og eg har endre skriftstørrelsen til standard 12 skrift. Synest også du skal vurdere litt kva font du bruker, den du har valgt tar seg godt ut men det er likevell lurt å være bevist rundt valget av font.

Eg har også laga eit avsnitt for fullført utdanning og eit for påbegynt utdanning.

Du kan godt skrive at du har starta på vidaregåande skule, men ikkje framstill det som at du har/vil fullføre i 2011. Sjølv om du med høg sannsynligheit vil fullføre fyrsteåret så kan du ikkje seie det 100% sikkert på det nåværande tidspunkt, det er derfor best å berre skrive kva utdanning du har starta på.

Når det gjeld den fullførte utdanninga (ungdomskule) så held det med den utdanninga du tok sist, eg ser ingen god grunn til å legge til barneskulen når du har fullført ungdomsskulen. På samme måte kan du fjerne ungdomsskolen når du har fullført vidaregåande.

Ellers har eg satt inn nokre kommentarer som du bør sjå litt på, deriblandt at du bør spesifisere kva du meiner med "gode datakunnskaper". Kan du bruke alle typer maskiner inkludert f.eks Mac? Eller er du berre veldig god til å finne fram på Facebook?

Dette er lurt å få fram, husk at den som leser CV-en ikkje nødvendigvis veit kor mykje datakunnskap ein vanleg 16 åring har i dag. Ein anna ting er jo det at dersom du påstår at du er flink til å bruke Word så kanskje CV-en burde avspeile dette i form av "avanserte" funksjoner og layout? Pass berre på å holde det enkelt.

Som eit siste tips så kan det være lurt å printe ut CV-en på eit litt tjukkare papir dersom du skal sende den i posten. Eit litt tjukkare papir kjennes annaleis en eit vanleg kopipapir, dette aukar derfor sannsynligheita for at vedkommande som går gjennom CV-ane bruker litt mer tid på akkurat din CV.

Redigert Curriculum Vitaebleep.docx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...