Gå til innhold

Spm ang førstehjemslån


mobil_jenta

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg leier idag en leilighet men føler det er bortkastede penger og vurderer å kjøpe. Men jeg vet ikke hva bankene krever for førstehjemslån...

Har fast deltidsjobb hvor jeg tjener ca 8000 før skatt hver mnd. Har i tillegg stipend på ca 2600 i mnd og har muligheten for å få studielån hvis det skulle være nødvendig. Har 3 år igjen av studietiden. Har ca 10 000 på bsu og ca 150 000 i sparepenger. Men har jo ikke lyst til å bruke hele sparepengene heller.

 

Noen som har litt erfaring med førstehjemslån og kan forklare meg litt hva som kreves og om jeg eventuelt har mulighet til å få lån? og isåfall hvor mye? Hvor mye pleier man å betale på lånet i mnd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Bankene stiller forskjellige krav til betjeningsevne og sikkerhet. Det er vanlig at man må ha 10% av lånesummer i egenkapital.

Du kan bruke denne kalkulatoren: https://www.dnbnor.no/person/lan/bolig/laanekalkulator.html for å se hvor mye lån du kan takle.

Bankene krever som regel at du må ta høyde for 8% rente, så det kan være lurt å legge inn i beregningen. Husk at du må også ta høyde for husleie om du skal kjøpe leilighet og kommunale avgifter om du skal kjøpe hus.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Om du tjener 8000,- pr måned + stipend så har du rett og slett ikke nok inntekt til å kunne kjøpe. Uansett hvorvist bankene vil gi deg lån eller ei.

 

Og om de skulle gi deg lån, så vær forberedt på at du må bruke ihvertfall 100 000,- av sparepengene dine for at de skal låne deg feks 1 million.

 

Det er kanskje "bortkastet" å leie, men da må man faktisk ha mer i inntekt pr måned enn det du har for å ha igjen penger til mat etter å ha betalt månedlig avdrag på lånet.

Lenke til kommentar

Hvis vi antar en kjøpesum på 1mill (hva får du egentlig for 1mill nå om dagen), du bruker 100k av sparepengene dine, altså en belåningsgrad på 90% , ender du med ca 4200 kr i mnd med dagens rente (nom 3.75), kan du betjene dette ?

 

0.25 % opp betyr 4400

0.5 % opp betyr 4500

 

la oss si at renten går opp 2% , da er vi opp i 5300kr mnd.

 

Det er egentlig bare et svar på det regnestykket , mer penger inn.

 

mer inngående, la oss si du har et relativt lavt forbruk (60k i året, 5k mnd)

 

du tjener 8000 brutto x 12 = 96000 i året og la oss ta en flat skatt på 30% bare for enkelhets skyld så 28800 i skatt / 12 = 2400

 

8000-skatt = 5600 kr utbetalt - 5000 i mnd forbruk = 600 kroner

 

dvs hvis vi ikke regner med stipend (som ikke er stipend før du står) så kan du betjene 600kr i mnd til et lån, eller mao har en negativ likviditet på overnevnte lån på 3600kr pr mnd.

 

Juster for hvor mye du får i stipend, må være over 43000 for å gå i null med 3.75 nom

eller 56400 ved 5.75 nom.

 

ikke for å være veldig bastant, men ser ikke at det kan gå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...