Geir Willy Haugen Skrevet 12. september 2010 Rapporter Del Skrevet 12. september 2010 To Canon 5D Mark II i tospann gir skikkelig HDR-video. Les mer Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 12. september 2010 Rapporter Del Skrevet 12. september 2010 Ooookeeyy.. Noen som har et pent brukt 5D Mk II og 24-70 å selge meg? Vanligvis synes jeg HDR er oppskrytt og mye misbrukt, selv om jeg nok av og til har "jukset frem" litt ekstra dynamikk på egne foto. Men denne lille filmsnutten har jeg ingen problem med å vurdere med kun ett ord: Imponerende. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. september 2010 Rapporter Del Skrevet 12. september 2010 HDR-tv som linkes til i artikkelen er så vidt jeg skjønner ganske annerledes enn det vi ser i videoen. Vi kan selvsagt ikke se HDR-video i HDR med skjermer som ikke takler HDR. Derfor komprimeres det dynamiske området og blir et CDR-bilde (Compressed Dynamic Range). Poenget med HDR-TVen er vel at den viser HDR. Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 12. september 2010 Rapporter Del Skrevet 12. september 2010 Syns det ble litt sånn der tegnefigur overflater på det meste jeg Lenke til kommentar
qingan Skrevet 12. september 2010 Rapporter Del Skrevet 12. september 2010 Ble heller ikke spesielt imponert over resultatet... syns disse gutta her har kommet frem til et langt mer nøytralt resultat(kan det skyldes ikke-linære responskurver på Canon-kameraene?): 1 Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 12. september 2010 Rapporter Del Skrevet 12. september 2010 Wow! Interessant! Men realisme? Eh... ganske realistisk til 3D-grafikk å være? Det så jo ut som et slags first person shooter-filter over et fotografi. Imponerende prototype med masse potensiale, og en kul effekt i seg selv, men jeg har aldri før sett en BYGNING gi meg Uncanny Valley-ubehag. (Og det hadde kanskje vært en fordel om opptaket fra begge kameraene hadde samme fokus?) Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 12. september 2010 Rapporter Del Skrevet 12. september 2010 qingan, Det så MYE bedre ut, faktisk svært realistisk. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 12. september 2010 Rapporter Del Skrevet 12. september 2010 Hadde det vært mulig å gjøre filmopptak i RAW så hadde man ikke trengt to kameraer. Med et moderne fullformatkamera kan man dra frem utrolig mye informasjon fra skyggene. Lenke til kommentar
eksepsjonell Skrevet 12. september 2010 Rapporter Del Skrevet 12. september 2010 Jeg skjønner ikke... hvordan bruker de to kameraer til å filme? :/ Legger de dem oppå hverandre eller side om side, eller hva? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. september 2010 Rapporter Del Skrevet 12. september 2010 Det står i artikkelen at de benytter en "beam splitter". Det vil si et halvgjennomsiktig speil som står i 45 grader vinkel foran kamera A. Speilbildet reflekteres altså 90 grader i forhold til innkommende lys. Dermed får hvert kamera bilde fra samme sted, men med halvert lysstyrke. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 13. september 2010 Rapporter Del Skrevet 13. september 2010 HDR-tv som linkes til i artikkelen er så vidt jeg skjønner ganske annerledes enn det vi ser i videoen. Vi kan selvsagt ikke se HDR-video i HDR med skjermer som ikke takler HDR. Derfor komprimeres det dynamiske området og blir et CDR-bilde (Compressed Dynamic Range). Poenget med HDR-TVen er vel at den viser HDR. Kontrastomfang ved innspilling og avspilling er to forskjellige ting. Om man bruker to separate eksponeringer for å øke kontrastomfanget i innspillingen er det helt uavhengig av hvordan du viser det, for det handler om hvor stor forskjell det er i reell lysmengde mellom det som er hvitt og det som er svart i bildet. Selv om du ser et bilde med veldig høyt kontrastomfang på en trist liten laptopskjerm, så ser du fremdeles det samme spekteret av lys, selv om det kan være vanskeligere å skille detaljer fra hverandre siden det vil se grått og trist ut. Som du sier komprimeres det reelle kontrastomfanget slik at det passer inn, skjønt mange TVer har veldig aggressive "dynamisk kontrast"-funksjoner som klemmer mye sammen i de mørke og de lyse områdene for å kompensere for dårlig kontrast. HDR-TV finnes allerede, det heter Plasma-TV. Men som de er inne på i den refererte artikkelen kreves det større datamengder jo større kontrast du ønsker å presentere siden det kreves større bitdybde og mindre tap i komprimeringen. Det er derfor enkelte klager over graderinger på plasma-TVer, som avslører hard komprimering lettere enn LCD-TVer. Og så er det jo fremdeles slik at om det er dårlig kontrastomfang i innspillingen, så kan ikke plasma-TVen legge tekstur på svart hår eller i skyggeområder, hvis lyset der var for svakt til at kameraet kunne plukke det opp samtidig som det ikke overeksponerte i de lyse områdene. Jeg synes forresten man trenger å dele opp begrepet HDR. På den ene siden har man teknikker for å øke det reelle kontrastomfanget i systemet, og på den andre siden har man den grusomme teknikken det er å endre eksponeringen i enkelte områder i fotografiet i forhold til resten, slik at man får overlappende kontrastomfang, og det vil være områder som egentlig var mørkere enn andre, men som likevel fremstår lysere i det ferdige bildet. Usjameien og ekle greier, synes jeg. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. september 2010 Rapporter Del Skrevet 13. september 2010 Sånn TV-teknologien har utviklet seg, så er det i praksis ikke noen spesielt stor forskjell i dynamisk omfang (les kontrast), på gode plasmaer og gode LCDer, med et par nevneverdige unntak. Ellers synes jeg opptaket så litt rart ut personlig, mulig det er en vanesak? Mange synes jo mer enn 24 fps på film ser rart ut, selv om det er adskillig mer realistisk. Man har jo blitt vant til en måte film blir lagd på etter å ha sett mange filmer over lang tid. AtW Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. september 2010 Rapporter Del Skrevet 13. september 2010 Speilreflekser i dag er fantastiske for å filme med stor sensor og i dårlig lys. Skal du ha dynamikk, så bruk RED eller noe annet som filmer rådata. RED One har ~11.3 blendertrinn dynamikk (omtrent som råfiler fra 5DmkII, som har 11.9)- RED Epic kommer visst til å ha ~13.5 blendertrinn.. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 13. september 2010 Rapporter Del Skrevet 13. september 2010 (endret) RED EPIC's "in camera" HDR modus vil ha 18 blendertrinn opp til 42fps i 5K (ca. 13.8 MP). Endret 13. september 2010 av arthon Lenke til kommentar
Cax Skrevet 14. september 2010 Rapporter Del Skrevet 14. september 2010 Sånn TV-teknologien har utviklet seg, så er det i praksis ikke noen spesielt stor forskjell i dynamisk omfang (les kontrast), på gode plasmaer og gode LCDer, med et par nevneverdige unntak. LCD-eiere har det med å si det der, lurer på hvor de har det fra Eller tenker du på at variabelt baklys kan kompensere for dårlig panelkontrast? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. september 2010 Rapporter Del Skrevet 14. september 2010 Sånn TV-teknologien har utviklet seg, så er det i praksis ikke noen spesielt stor forskjell i dynamisk omfang (les kontrast), på gode plasmaer og gode LCDer, med et par nevneverdige unntak. LCD-eiere har det med å si det der, lurer på hvor de har det fra Eller tenker du på at variabelt baklys kan kompensere for dårlig panelkontrast? De har det vel fra reelle kontrastmålinger gjort av anmelder-sider... SNakker om statisk kontrast ja. AtW Lenke til kommentar
kvarbarg Skrevet 3. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2011 Dette var jo litt awesome da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg