Mr. President™ Skrevet 12. september 2010 Forfatter Del Skrevet 12. september 2010 Jeg har digital zoom, men jeg lar være å zoome, gjør pcen likevel bedre jobb med å zoome inn enn om jeg hadde zoomet inn før jeg tok bildet? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Det varierer fra program til program, men antageligvis. Det krever prosessorkraft for å endre utsnitt slik, og siden telefonen ikke er så kraftig, så er det laget for å være raskt, mens på pcen er det stort sett laget for å være bra. Se på redigeringen min på forrige side så forklarte jeg litt mer om forskjellen på digital og optisk zoom, og hvorfor digital zoom ikke betyr noenting. Det er digital zoom hver gang du zoomer inn på et bilde på pcen eller telefonen. Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 12. september 2010 Forfatter Del Skrevet 12. september 2010 Et program du anbefaler? et enkelt program og ikke et program som har masseannet unødvendig for å zoome som ps eller lightroom eller noe annet, men i hvertfall et nyttig program. Greit om det bruker 100 mb. Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Paint.net tror jeg skulle fungere greit nok Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Paint.net er som en avansert utgave av paint, og støtter nok mye mer enn du trenger, men det burde ikke være for vanskelig. Paint kan også forstørre og forminske, men kvaliteten blir minst sagt uoptimal. Last ned her: http://www.dotpdn.com/files/Paint.NET.3.5.5.Install.zip Pakk opp, start installasjonsfilen, og jeg anbefaller å bare trykke på quick, og så i accept, så tar det et par minutter å installere. Skriver nytt innlegg om hvordan å forstørre straks Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) Så hvordan å forstørre: Først åpner du programmet, og så åpner du filen (File - open - bla frem til filen) Siden trykker du på rektangle tool i den lille tools menyen, evt så trykker du bare på s. Deretter markerer du den delen av bildet du skal forstørre. Og så langt burde det se ca slik ut (bildet har jeg tatt selv): Deretter trykker du på image, og siden crop to selection (evt trykker på ctrl+shift+x). Da burde det se slik ut: Deretter trykker du på resize, og så stiller du opp til samme oppløsning som kameraet på x10 har (5mp, eller 2592*1944) Det ser da slik ut: Og så på ok. Deretter sparer du bildet, og vips så har du utført digital zoom av akkuratt det du ville ha. Jeg antar å spare endringen som en ny fil, i tilfelle du vil ha resten av bildet i fremtiden. Altså file - save as, eller ctrl+shift+s. EDIT: Merk at om du ikke klipper ut firkanten i nøyaktig riktig forhold, så vil oppløsningen ikke bli nøyaktig den samme, men bare skriv 2592 i den første ruten, så regner den ut hva som blir riktig i den andre retningen automatiskt. Endret 12. september 2010 av Flimzes 1 Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 12. september 2010 Forfatter Del Skrevet 12. september 2010 Har brukt Paint.net før, på den gamle maskinene min, har litt erfaring med programmet, men ikke mye, som det der med zoominga. Slik gjør paint.net jobben, og bilde ble ganske bra, og jeg har photoshop cs5 så da burde kanskje det også klare å gjøre joben like bra eller bedre, eller hva? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Jeg kan lage en tilsvarende guide til PS CS5 om du vil? Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 12. september 2010 Forfatter Del Skrevet 12. september 2010 Jeg kan lage en tilsvarende guide til PS CS5 om du vil? Har gjort masse rart i photoshop, men ikke zooming i bildet og slikt. Setter pris på om du gidder å lage Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) Først åpner du bildet, og siden trykker du på den lille stiplede firkanten på verktøylinjen (igjen jeg som har tatt bildet). Siden markerer du området du skal zoome inn på, så trykker du på image, og så crop. Så trykker du på image - image size, og igjen skriver du inn 2592 under width, og så regner den ut høyden automatiskt, og siden ok. Siden sparer du, og voila, du har zoomet. Anbefaler igjen å spare som et nytt bilde, i tilfelle du vil ha originalutsnittet. Dette er nøyaktig det samme konseptet som digital zoom, bare at man velger ut nøyaktig det området man vil ha, og så forstørrer det med kraftigere og bedre programvare enn det som finnes i telefonen. Endret 12. september 2010 av Flimzes 2 Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 12. september 2010 Forfatter Del Skrevet 12. september 2010 Ah, tusen takk for svar og hjelp Flimzes. Likte bilde du har tatt +1! Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Hehe takk, er et badested i området her som er litt passe vakkert Ikke noe problem å hjelpe, blir bare litt smått irritabel når jeg må gjenta meg selv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå