Gå til innhold

Kjøpe nytt utsyr, står veldig fast

Anbefalte innlegg

Hei,

Har tenkt 2 alternativer

Olympus E-PL1 som et side kamera til mitt Nikon D60 med 18-200 nikkor linse

Evt oppgrade linse på d60 med et Tokina 11-16.

Eller glemme e-pl1 og heller kjøpe nytt nikon d300s med tokina 11-16.

Hva høres ut som det beste alternative?

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D60 begynner og bli litt gammelt men henger fortsatt med,så er du forsåvidt fornøyd med kameraet er det lurere og oppgradere med bedre objektiver og annet kamerautstyr.

De to kandidatene du nevner er i hver sin side av størrelseskalaen og man kan ikke sammenlingne de direkte,du burde først finne ut om du vil ha et større eller mindre hus i forhold til det du har i dag.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg ville uansett ventet til over Photokina og sett om/hva Nikon lanserer noe nytt. Det går rykter om både en D90-erstatning og speilløst fra Nikon. D7000 (som D90-erstatningen sies å hete) ser ut til å bli et veldig bra kamera hvis ryktene er rimelig korrekte.

Ellers er jeg enig med Nautica at du må tenke gjennom hva du egentlig vil. Et E-PL1 er mindre enn D60, men D60 er også relativt kompakt. Det ville vært lettere å forstå ønsket om E-PL1 hvis du hadde hatt et D300 eller lignende for da blir størrelseseforskjellen virkelig signifikant.

Spørsmålet er vel egentlig hva du bruker utstyret til. Å legge til en E-PL1 vil jo ikke gi deg bedre vidvinkel hvis du ikke kjøper det med et ekstra objektiv. Samtidig har E-PL1 omtrent samme bildekvalitet som du får fra D60, så hvis du ikke trenger seriebildefunksjonen til D60 så kan du egentlig like godt bytte helt til speilløst. E-PL1 med en vidvinkelzoom + en 14-150mm vil jo gi deg det du har av brennvidder i dag, + vidvinkelen du mangler. Legger du til søkeren også får du en meget kompakt og bra kombinasjon.

Siden du nevner D300s også må jeg spørre hvorfor. Hvis du føler at seribildefunkjsonen, følgefokus og/eller kvalitet på høy Iso ikke strekker til med D60 er E-PL1 ikke veien å gå. Da er D300s eller muligens et nytt D7000 mye bedre alternativ.

Jeg har Canon speilrefleks selv, og har vurdert/vurderer å satse på speilløst i tillegg fordi jeg ikke tror speilløst er bra nok (ennå) når det gjelder telezoomer og følgefokus. Jeg kunen for eksempel erstattet vidvinkelzoomen min med et speiløst hus og tilsvarende brennvidde og fått en mye mindre kombinasjon med nesten samme bildekvalitet. Problemet er at det blir litt meningsløst å ha bare vidvinkel på speilløst så jeg måtte minst hatt en standardzoom i tillegg. Samtidig er jeg ikke villig til å kutte standardzoomen til speilrefleksen for da måtte jeg alltid dra på to systemer for å dekke normalområdet. Så en kombinasjon av to systemer vil kreve en viss grad av overlapp - som selvsagt koster penger.

Et siste alternativ hvis du fortsetter med speilrefleks er å kjøpe et rent kompaktkamera i tillegg. Panasonics nye LX5 dekker for eksempel området fra 24mm opp til 80mm med bra lysstyrke og (sannsynligvis) bra bildekvalitet. 24mm høres ikke så mye videre ut enn 28 (18mm på D60), men har faktisk ganske mye å si. LX5 gir dessuten 24mm i 16:9-format som gjør at bildet blir ennå bredere enn 24mm i 3:2-format (som du har på D60), og kanskje du da ikke vil trenge noen ekstra vidvinkelzoom.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...