objorkum Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Skal slette mine Linux partisjoner for å få upartisjonert plass ledig til en ny distro... Men, kjørte Partition Magic (gjør dette fra 2 disketter). Fikk en feilmelding (har aldri fått før jeg installerte Linux) om at 2 summer var ulike og at disse måtte være like og at partition magic kunne fikse dette. Trykte YES sikkert 5 ganger. Nå klarer ikke partition magic å hente partisjonsliste eller noe? Error #108 Noe med partition table... Noen løsning?? Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Start opp med Win98 diskett, kjør fdisk, list partisjonstabellen og kom hit med det som stod der. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Den nye distroen du skal legge inn kan sikker fikse partisjonene i setup. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Den nye distroen du skal legge inn kan sikker fikse partisjonene i setup. Ja, du trenger ikke slette noenting som helst før du installerer den nye distroen. Er det Suse som er på vei inn? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 Jepp tenkte å slenge inn SuSe fra ftp installasjon. En negativ ting er at jeg har lest flere plasser om folk med samme problem som endte med full re-partisjonering. (partition magic error #108 på google) Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 Dette er rart... fdisk viste 2 partisjoner, en på 5 GB (min C:), og en på 43 GB (hvor i alle dager får den det tallet fra? Jeg tror noe er alvorlig galt... Hvis partisjonstabellen er slettet må jeg repartisjonere, eller tror dere SuSe installasjonen fikser det? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 Nei, gjorde som beskrevet i SuSe installasjonsguiden.... Etter å ha trykt installation kommer masse greier så kommer: Kernel panic: VFS: Unable to munt root fs on 08:02 Jaha? Er det pga partisjonsproblem? Eller MÅ jeg ha noe upartisjonert plass? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 Kom igjen da please... Kan jeg risikere den feilmeldingen etter jeg har fikset partisjoneringen (dvs er det partisjonsproblemet som er feilen eller ikke)? Lenke til kommentar
nander Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Jeg hadde dette poblemet på en Bærbar PC for noen uker tilbake... men da inkluderte det noen problemer med en NTFS partisjon.... For meg ble løsningen å ta en Windows 2000 (går sikkert med en bootable XP også) CD, kjøre inn i recovery consoll, og da ta fdisk /mbr fra der av, fikk jeg gjort alt jeg ville, både i Linux og Windows. Om du bare skal ha inn Linux, (og ikke har Windows Problemer) har Mandrake et flott verktøy i sin installer. lykke til! Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 Skal prøve det ja. Men mener du at det vil fikse partisjonstabellen? Men vet noen hvorfor jeg fikk den feilmeldingen i SuSe installasjonen? Lenke til kommentar
Jon A. Feet Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Kjør fdisk.exe / fdisk.bat fra win98 boot disk. Slett alle partisjoner og alle disk stasjoner. så kan du gjøre hva du vil.... Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 Altså som sagt får jeg bare opp 2 partisjoner der... Der den ene er korrekt og den andre ikke.... Men uansett er det ikke problem å få vekk partisjonene, men problemet er å få vekk de med linux på. Men det ble nevnt over å kjøre fdisk /mbr, kan det fikse noe? Lenke til kommentar
dagatle Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Tips vedrørende partition magic er å ALTID søke på sida til powerquest når du får opp en feilmelding for de har løsninger på det meste de har feilmeldinger på så ungår man at data går tapt. Har redda mange GB der jeg Lenke til kommentar
ism Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Jeg vil på det sterkeste anbefale alle at dere aldri bruker fdisk for DOS. Dette programmet er et monster som aller helst ønsker å ødelegge alle dine data. Jeg har av latskap (og burde vite bedre) av og til brukt det monstrumet av et program, skjelden har denne opplevelsen vært hyggelig. :o Skaff dere Knoppix eller en annen distro som kan bootes fra CD og bruk linux fdisk eller cfdisk. Da har dere hvertfall litt kontroll over hvasom skjer. Lenke til kommentar
opticus Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 "fdisk /mbr" sletter master boot record på disken din, det er her det ligger info om hva som skal bootes fra hvor på maskina. om du ikke har noen data du trenger ta vare på på den disken ville jeg kjørt enten fdisk og slettet alt jeg fikk til å slette, eller gå inn på www.google.com og søk etter delpart+download. fant en link til deg: http://hercules.lss.ksu.edu/download/MSSTU...UFF/delpart.exe denne sletter alle partisjoner, flott verktøy for sletting av partisjoner når ting har krøllet seg til. om partisjonstabellen din er ødelagt vet jeg ikke hvordan du får ut data hvis du trenger de, men det er kanskje noen andre her som har noen forslag. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 25. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2003 Ok takktakk. Jeg tviler på fdisk er løsningen siden den kun finner 2 partisjoner... Eller dvs den finner 1 som er utvidet dos partisjon, så står det at den inneholder flere logiske, men når jeg trykker for å vise de logiske er det ingen, tydligvis totalt krøll! Men jeg skal prøve verktøyet ditt når jeg gidder å slette alt! (Syns det er litt rart at Partition Magic ikke kan gjøre dette... Eneste valget der er FORMAT ...eh...??) Nå ble jeg litt usikker også... Programmet sletter bare NTFS partisjoner... Jeg har Linux partisjoner også... Og hvordan kan den slette NTFS når den ikke vet hvilke disker som er NTFS? Lenke til kommentar
opticus Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 sletter ikke delpart alt? det står som info at den sletter ntfs, men ikke bare ntfs har ikke brukt det på linux før. har brukt ... ehhh.. pokker ta.. husker ikke hva det heter engang. hehe.. sorry.. prøv delpart. det er noe slags vindubasert dos program, du må lage deg en bootdisk. send meg en mail på [email protected] så kan jeg maile deg en bootdisk med delpart på om du ikke får det til Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 25. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2003 Ahh da så! Jeg klarer bootdisketter uten problem. Skal prøve den når jeg skal slette alt. Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 Men vet noen hvorfor jeg fikk den feilmeldingen i SuSe installasjonen? Fordi du enten ikke hadde lagd en root ( / ) (hovedpartisjon i linux) partisjon før du begynte å installere, eller fordi det skjedde noe feil under formatteringen av rootpartisjonen. Dette er sannsynligvis også relatert til problemene du har i partitionmagic MarcelSB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå