Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Erstatte lydkort med en forsterker?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en ivrig musikk produsent og er avhengig av GOD og REN lyd. Så jeg tenkte jeg skulle hive meg rundt å kjøpe meg et eksternt lydkort + en studio monitor/høytaler. MEN så kom jeg på noe som jeg er usikker på om det vil fungere.

Jeg tenkte nemmelig på om det er mulig å bruke en Hjemmekino forsterker som lydkort? Alså at jeg bare kjøper meg noen høytalere og kobler de til Forsterkeren og videre til PCEN via en 3.5 mm jack lydkabel??? For jeg har nemmelig et headset også som er på 80ohm (NOE SOM DET LYDKORTET SOM ER INNEBYGGET, SLITER MED Å DRIVE) Så jeg hadde vert fint om det gikk an å bruke forsteren som "lydkort".

Noen som vet om det går? eller har testet det?

Legger også ved et koblingskjema som viser hva jeg mener:

dxxmzc.png

Endret av Martin_Norge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lydkortet vil fortsatt behandle signalet (DAC), og sende den til forsterkeren, som da bare FORSTERKER signalet.

Altså, så du får aldri bedre lydkvalitet enn hva lydkortet gir ut uansett.

Du må isåfall sende det ubehandlet via HDMI til forsterkeren som tar seg av behandlingen.

Endret av Steina
Lenke til kommentar

Lydkortet vil fortsatt behandle signalet (DAC), og sende den til forsterkeren, som da bare FORSTERKER signalet.

Altså, så du får aldri bedre lydkvalitet enn hva lydkortet gir ut uansett.

Du må isåfall sende det ubehandlet via HDMI til forsterkeren som tar seg av behandlingen.

Så jeg må uansett ha et lydkort da... hvilket lydkort ville du annbefalt?

Skal koble til: Headset på 80ohm, en mic og 2 høytalere

Lenke til kommentar

Det spørs vel litt om du vil ha et lydkort til å decode lyden, eller om du vil la den eksterne forsterkeren gjøre den jobben. Hvor god DAC (Digital to Analog Converter) forsterkeren din har er vel noe du må tenke på da. Om din forsterker har en god DAC eller ikke kan jeg desverre ikke hjelpe deg med, men hvis det er en billig forsterker så bør du vel heller kjøpe et godt lydkort.

Personlig bruker jeg Onkyo Wavio lydkortet SE-90 (stereolydkort), og kjenner flere som har Onkyo Wavio SE-200 (surround-lydkort), som er lydkort med DAC i toppklasse.

Det finnes vel bedre lydkort for musikkproduksjon, men jeg husker ikke hvilke, og siden dette ikke er helt mitt område, så lar jeg noen andre overta på dette.

Lenke til kommentar

Jeg er en av de Steina kjenner som har Onkyo Wavio SE-200, og for all del, det lydkortet gjør underverker i forhold til integrertlydrkot. Garanert! Bruker du integrertlydkort, så anbefaler jeg å oppgradere det umiddelbart.

MEN

Som jeg ser det, så er du en sånnen som lager musikk med "FL studio" eller lignende ... (no offence).

Den tegninga du har tegnet tilsier at DAC'en du bruker er den som er i det integrerte lydkortet ditt. Det er ikke noen synd i seg selv, men når man tar det svakeste ledd som flaskehals i betraktning, så har du desverre mange svake ledd.

Det jeg mener... og jeg er ingen gud ... er at hvis du vil ha GOD lyd, så begynner du med nytt lydkort.

Enten Onkyo Wavio SE-200, eller ESI Juli@... det finnes MANGE gode lydkort, men du får ikke kjøpt noen av dem på komplett.no (samme hva spillnerdene som mener de har "godlyd" mener). 

Men det hjelper ikke å ha god DAC hvis alt annet du har er sugent, så begynn i rett ende, og prøv så mye utstyr som mulig. Desto mer du  prøver jo mer erfaring får du (i denne sammenhengen er dårlig erfaring = god erfaring).

Lenke til kommentar

PC --> DAC

DAC --> Forsterker --> Høyttaler

DAC --> Hodetelefoner

Krever at du finner en dac med mulighet for å koble til begge, bør vel gå greit.

Ellers har de aller fleste nyere forsterkere innebygget dag slik at du kan koble deg direkte til uten å gå via en ekstern dac.

Dog er det ikke sikker denne innebygde dac-en er like god som en evenuelt ekstern.

Og ellers, ingen vits å bruke Hjemmekino forsterker når du bare trenger stereo forsterker (med mindre det er en du har liggende da og ikke skal kjøpe nytt).

Lenke til kommentar

Skvæb!

Lydkort = DAC.

Godt lydkort = god DAC

Godt lydkort med godt mic/analog-inngang: = god ADC

Lydkort med gode egenskaper på begge plan = lydkort med god DAC/ADC.

Evelen: du har selvfølgelig rett, men samtidig så er det en DAC i alle lydkort. Om de er gode eller dårlige er en annen sak.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Hei

Jeg er en ivrig musikk produsent og er avhengig av GOD og REN lyd. Så jeg tenkte jeg skulle hive meg rundt å kjøpe meg et eksternt lydkort + en studio monitor/høytaler. MEN så kom jeg på noe som jeg er usikker på om det vil fungere.

Jeg tenkte nemmelig på om det er mulig å bruke en Hjemmekino forsterker som lydkort? Alså at jeg bare kjøper meg noen høytalere og kobler de til Forsterkeren og videre til PCEN via en 3.5 mm jack lydkabel??? For jeg har nemmelig et headset også som er på 80ohm (NOE SOM DET LYDKORTET SOM ER INNEBYGGET, SLITER MED Å DRIVE) Så jeg hadde vert fint om det gikk an å bruke forsteren som "lydkort".

Noen som vet om det går? eller har testet det?

Legger også ved et koblingskjema som viser hva jeg mener:

dxxmzc.png

Jeg vil absolutt anbefale å ta ut et digitalt lydsignal fra PC'en og la forsterkeren gjøre jobben med analogkonverteringen (DAC). På den måten får ikke PC'en lov å besudle lyden på noen måte, mens forsterkeren som er oppdratt i å behandle lyd gjør hele jobben. Selv bruker jeg en Onkyo TS-SR805 surroundforsterker og den gir meg fantastisk musikkvalitet fra PC'en. Få fatt i en god forsterker med innebygd DAC eller en ekstern DAC så er du i boks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...