Thomaso19 Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Hei! Har to spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med: 1. Bx^2+2bx = 8 har en løsning, finn b. Lurer på hvordan jeg kan løse denne på en enkel måte som ikke innebærer at jeg bare prøver meg fram på kalkulatoren... 2. (x-1)(x+6)/2 = (2-x)*x-2 2x(x-2)/3 = x(x+1)/2+2 I første oppgaven er det feil og gange med -2 med 2, mens i andre oppaven er det riktig og multiplisere 2 med FN... Hva er forskjellen egentlig? I oppg en multipliserer vi jo (2-x)x med 2, siden vi kvittet oss med nevneren i uttrykket på V.S... Mvh Thomas! Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Skriv uttrykket om: Dette uttrykket er ganske lett å faktorisera, og då får du: Då får du løysningane og , altså og . Uttrykt ved b får du løysningane og , gjeve x=/=0 (ein kan ikkje dividera på 0). Gå heller til den enorme matteassistansetråden, så treng du ikkje oppretta ein eigen tråd Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Skriv uttrykket om: Dette uttrykket er ganske lett å faktorisera, og då får du: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå