Gå til innhold

Står vi foran en krig dannet av Religion?

Anbefalte innlegg

Hei. Som de fleste her på forumet garantert har gjort seg oppmerksom på, er de siste nyhetene fra Statene hvor et lite kristent miljø i Florida har gått så lang, med uttalelser om å brenne muslimers hellige bok Koranen. Noe så absurd å lite gjennomtenkt var det første som gikk i gjennom hodet mitt, mens jeg satt i bilen. Så begynte jeg å tenke litt mer rundt det her. Har de egentlig rett i det de gjør? Selvfølgelig ikke.

Etter terroraksjonene i New York den 11/9 (9 år siden) kan vi alle forstå hvor opphisset, triste og hvor hardt de er lammet av bitterhet disse Amerikanerne, men de har likevel INGEN rett til slike ting. USA ble ikke angrepet av Islamistene, men Al-Qaida. Dette er svært viktig å huske.

Uansett etter å ha brukt mye av dagen til å tenke på de 2977 ofre som mistet livetog lest gjennom div. nyheter måtte det jo komme. En eller annen bitteliten kristelig gruppe hadde samlet seg rundt det hvite hus å revet flere sider ut av den Islamistiske hellige bok.. Er ikke Amerikanerne klare over hvor mange menneskeliv som vil gå tapt? Hvor mange soldater som ofrer livet sitt for landet som vil bli drept av uformelle vei bomber for ingenting utenom å vise sinne, hat og bitterhet på en helt absurd måte?

Er vi på tuppen av en stor krig mellom Islamistene og de Kristene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei.

Vi vil aldri så forann en krig som er dannet av religion, da religioner ikke kan erklære krig (med mindre gud(ene) manifesterer seg og gjør det).

Det vi derimot kan stå ovenfor på et gitt tidpunkt (og har utallige ganger så lenge religion har fantes) er at vi står forann en krig, dannet av mennesker som har brukt religion som unnskyldning/grunn eller samlingspunkt for å skape krig.

Religoner er i utgangspunktet gode ting. Problemet ligger i mennesker som mistolker, misbruker og utnytter dem.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Religoner er i utgangspunktet gode ting. Problemet ligger i mennesker som mistolker, misbruker og utnytter dem.

Jeg antar at du blingset litt her. Men la meg likevel få påpeke: religion er en menneskelig konstruksjon. Følgelig er det noe galt med premisset ditt eventuenlt konklusjonen din. Med andre ord; det du sier må være tøv. Religion kan ikke være mer eller mindre enn det mennesker gjør det til å være.

No pun intended.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er fortsatt religion som ville ført til utvikling av konflikten. Eller generelt vært en stor faktor for start av en krig. Veldig viktig å huske at de faktisk tror alt innenfor religionen. Hvis du analyserer en selvmordsbomber som har feilet, så vil du stå igjen med konklusjonen at han virkelig ble å komme til en martyr's himmel. (72 virgins...)

Det kommer ingenting godt utav en religion.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt litt på dette i det siste. Særlig på grunn av at visse kristne ser ut til å ønske konflikt ved å krenke muslimer på best mulig måte: brenne deres hellige bok.

Personlig har jeg ikke noe i mot dette. Så lenge man aksepterer at bibelen kan brennes også.

Men jeg brenner ikke hellige bøker. Ikke fordi jeg ikke kan eller fordi jeg respeketerer en religion framfor en annen. Den symbolske handlingen som mange lar seg provosere av, å brenne papir med ord fra såkalte hellige, viser bare at noe fundamentalt galt med visse mennesker. Og skulle jeg har ha hevet/senket meg på samme nivå så ville jeg bare ha tatt del i den religiøse galskapen som visse mennesker omgir seg med.

Men la meg få lov å være kort og konsis: jeg DRITER i religiøse mennesker. Og jeg er overbevist om at mange andre gjør det også. Derfor blir det ALDRI krig over noe så idiotisk.

Lenke til kommentar

Ateist, du har rett og du har feil i at jeg blingset. Personlig er jeg kristen (og dermed har automatisk feil i alle religiøse diskusjoner etter et ateistisk syn), selv om jeg ikke er enig i at Bibelen er skapt av mennesker. Det er de fleste religiøse tekster. Jeg tror og på The Big Bang (for å si det slik), evulusjonsteorien og vitenskap generelt. men jeg mener at det finnes en form for gudemakt som entan har inspirert eller veiledet mennekser til å sarte religioner.

Altså, jeg mener fortsatt at religioner i utgangspunktet er en bra ting, men som misbrukes, fordreies og endres av mennesker med gale intensjoner.

Jeg skulle ønske at man kunne ro på hva man ville, være kristen, muslim, hinduist, buddhist, ateist, hedning, åsatruer eller annnet, uten å bli møtt med fordommer.

Lenke til kommentar

Ateist, du har rett og du har feil i at jeg blingset. Personlig er jeg kristen (og dermed har automatisk feil i alle religiøse diskusjoner etter et ateistisk syn), selv om jeg ikke er enig i at Bibelen er skapt av mennesker. Det er de fleste religiøse tekster. Jeg tror og på The Big Bang (for å si det slik), evulusjonsteorien og vitenskap generelt. men jeg mener at det finnes en form for gudemakt som entan har inspirert eller veiledet mennekser til å sarte religioner.

Altså, jeg mener fortsatt at religioner i utgangspunktet er en bra ting, men som misbrukes, fordreies og endres av mennesker med gale intensjoner.

Jeg skulle ønske at man kunne ro på hva man ville, være kristen, muslim, hinduist, buddhist, ateist, hedning, åsatruer eller annnet, uten å bli møtt med fordommer.

Og jeg var sikker på at det var dette du mente. Men jeg lar alltid tvilen komme andre til gode. Jeg går ikke presumtivt ut i fra at du tar feil i alt du sier bare fordi du er kristen. Jeg vurderer selvsagt det du sier. At du er liberal kristen (vurdert ut i fra din understreking i støtte til vitenskapen) fritar deg ikke fra det du sier heller.

Bare så vi har dette helt klart. Religion er en fellesbetegnelse for ulike trossystemer som søker å svare på menneskers eksistensielle spørsmål. Dette er en kategorisering som har lite å gjøre med en spesifikk gud.

Jeg kunne ha laget en masse morsomme versjoner av det du sier basert på begrepets betydning, men lar være. Jeg regner med at du forstår at verdien av en religion ikke er større enn de mennesker som gir sin tilslutning til den? OG at religion ikke er god i seg selv?

Men tilbake til topic. Hva er det som får deg til å tro at analfabeter fra mellom-østen skulle være i stand til å starte en krig i mot vesten på grunn av brenning av noen papirer? De eneste som står i virkelig fare av vestlige er de som befinner seg blant muslimene, dvs. soldater i Afghanistan og Irak (og muligens noen ambassader i andre arabiske land).

Og et lite spørsmål til deg: hva hvis muslimer brant bibelen? Tror du dette ville ha stått proporsjonalt til svaret fra den vestlige verden?

Lenke til kommentar

Jeg ville frykte mer for en krig mellom ateister og religiøse. Ateister virker ikke ha noen forståelse for at andre tror på noe, og mange kunne tenke seg å fjerne all religiøs litteratur. Slike ytringer er mer skremmende for meg for jeg vet at det har skjedd at man ikke får eie en bibel. I sovjetunionen måtte man gå under jorda for å ha gudstjenester. Ateister virker så harde.

Stalin drepte 15 millioner mennesker og Mao drepte 30 millioner mennesker. Det er 45 000 000 mennesker tilsammen.

Det verste som kan skje er å komme under en ateistisk stat. Da mister man ytringsfriheten sin og rettigheten til å få tro på Gud.

Lenke til kommentar

Ja, vi står ovenfor en krig, men ikke en ny krig. Vi står ovenfor en eldgammel krig som har stått på pause mellom 1683 og 2001. Krigen ble satt på pause, og satt i gang igjen på 11. September. Representanter for Islamistene sier at dette er en religiøs krig. Vi er ikke i en posisjon til å si noe annet, da angriperen har definert hvilken form for krig dette er.

Dere som sier at det ikke er en krig mellom vesten og radikal islam - har dere kunnskap om Islam utover det man lærer i grunnskolen? Har dere studert hva muslimske ledere utaler for millioner på arabisktalende fjernsyn? Har dere satt dere inn i hvor mange muslimer det finnes i verden, og statistikker over hvor mange av disse som antas å være radikale? Har dere satt dere inn i hvor mange væpnede konflikter det er i verden, og hvor mange av disse som er forårsaket av muslimske seperatistgrupper som vil leve under islamsk lov? Har dere satt dere inn i hvor mange muslimske terrorangrep vi har sett etter 11. September 2001? Det er over 16.000 nå. Har dere sett hvor mange terrorangrep som har blitt avverget av vestlig etterretning, der målet var udiskriminerende massemord av sivile? Har dere tenkt over hvor mange terrorangrep som har gått i vasken fordi terroristene sprengte seg selv i luften under planlegging? Har dere tenkt over hvor mange krav muslimer har truet seg til i Europa, og hvor sterk motvilje dette har generert i den lokale befolkningen? Har dere tenkt over at så sterk polarisering og misstillit aldri har eksistert i Europa uten en påfølgende krig? Har dere tenkt over at alle kriteriene er tilstede for en enorm borgerkrig i Europa, og det eneste vi mangler er "skuddene i Sarajevo" for å sette det hele i gang?

Dagens situasjon er midlertidig. Jeg har liten tro på en fredelig løsning, da politiske forsøk på å demme opp for Islamistenes krav skaper ennda større polarisering. Eksempelvis burqaforbudet i Frankrike, eller minaretforbudet i Sveits. Denne situasjonen vil bare tilspisses, og jeg tror Europa vil se tilbake på 2001 og si - ja, det var da det begynnte. Hadde vi bare lært av historien og hørt på varslerne. Halvdan Koht vrir seg i graven!

Vi har bare oss selv å takke. Kriminell naivitet, mangel på kunnskap og personlig engasjement, passifisme og apati er alle faktorer som har ført oss til dette punkt, men den viktigste av alle er kansje sosialistenes politiske korrekthet. Denne giften som har indoktrinert oss til å tro at det er en synd å kritisere minoriteter, uansett hva de gjør. Det fargerike felleskapet har feilet. Det er ikke et felleskap, det er paralellsamfunn og segregerte grupper med motstridende ideologier og tilhørende spenninger. Det er økt kriminalitet, økt utrygghet , lavere yrkesdeltagelse og på sikt - mindre velferd for alle.

Men alt dette vil ordne seg når eldrebølgen skyller over oss og oljen går tom, ikke sant?

Alle dere som leser dette, still dere selv følgende spørsmål:

1) Har du lest om historien mellom Islam og Kristendommen fra objektive kilder, og vet du hvem som angrep hvem, og hva som var motivasjonen for begge parter?

2) Vet du hva Islam som ideologi, ikke den snille muslimen du kjenner personlig, sier om krig mot vantro som en religiøs plikt, og vet du hvor mange prosent av verdens muslimer som er tilknyttet en lovskole som representerer dette synet?

3) Vet du hva terroristenes uttalte mål og motivasjon er, og har du selv lest disse tekstene for å prøve å forstå deres syn på verden?

4) Har du dannet deg en mening om hva Islam representerer i form av verdier, regler og uttalte mål, basert på objektive kilder?

5) Har du fortalt alle du kjenner om hva du har funnet, og delt kildemateriale med disse slik at kunnskapen skal spres?

I lys av at Norge er et demokrati - flertallsstyre av folket - så har vi alle et personlig ansvar for å lære om verdens hendelser og potensielle trussler. Hvis vi bare fremvelger de politikerne som ser best ut på TV så vil dårlige besluttninger tas. Pr nå er det tre ting som er kritiske for Norges fremtid: Eldrebølgen, Oljen og Islamiseringen.

Hvis du ikke kan svare JA på alle spørsmålene over så bærer du et personlig ansvar for hva enn fremtiden måtte bringe i den forbindelse.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Uten å bli møtt med fordommer? Selvsagt, det kan fikses. Dersom de religiøse slutter å krasje fly inn i skyskrapere, drepe homofile, banke på dørene i helgen for å frelse deg, slutte å lure penger ut av folk *host* benny *host* hinn. Så skal dere får være i fred :)

Lenke til kommentar

Uten å bli møtt med fordommer? Selvsagt, det kan fikses. Dersom de religiøse slutter å krasje fly inn i skyskrapere, drepe homofile, banke på dørene i helgen for å frelse deg, slutte å lure penger ut av folk *host* benny *host* hinn. Så skal dere får være i fred :)

Det er da ikke bedre å bo i land der det ikke er lov å ha en religion. Men tenkelitt, er du så selvgod og tenker at du er bedre menneske som ateist enn om du hadde vært religiøs?

Lenke til kommentar

Nei, det har aldrig vært noen stor krig mellom disse, kun 1400 år med små kriger.

Akkurat nå er US Army inne i Iraq og Afganistan. Midt i mellom er Islams høyborg Iran. Så her blir det nok enda en krig.

34njhbs.gif

Lenke til kommentar

Det er da ikke bedre å bo i land der det ikke er lov å ha en religion. Men tenkelitt, er du så selvgod og tenker at du er bedre menneske som ateist enn om du hadde vært religiøs?

Er det noen som har sagt at det er bedre å bo i et land det ikke er lov med religion? Nei...

Og hvorfor prøver du den slags herske teknikk på tenklitt? Det er du som er kristen og derved automatisk tror at du er et bedre menneske enn alle andre Dixi, så du vet jo hva du snakker om. Vet ikke hvor mange ganger jeg har blitt fortalt at kristne ikke trenger noe annet fordi de har jesus og derfor er hevet over andre, de er bedre enn andre og det er jo det presten også sitter å tuter ørene deres fulle med, at dere som kristne er bedre enn alle andre....

Så hvorfor drar du den på tenklitt Dixi? Han har jo vært kristen og vet hvor godt kristne tror om seg selv og sine.... Stemmer ikke dette Dixi? At kristne ser på jesus som det optimale og at alle andre egentlig er litt dumme som ikke tar i mot jesus, som dere kaller det...? Vær ærlig nå...

Lenke til kommentar

Er det noen som har sagt at det er bedre å bo i et land det ikke er lov med religion? Nei...

Og hvorfor prøver du den slags herske teknikk på tenklitt? Det er du som er kristen og derved automatisk tror at du er et bedre menneske enn alle andre Dixi, så du vet jo hva du snakker om. Vet ikke hvor mange ganger jeg har blitt fortalt at kristne ikke trenger noe annet fordi de har jesus og derfor er hevet over andre, de er bedre enn andre og det er jo det presten også sitter å tuter ørene deres fulle med, at dere som kristne er bedre enn alle andre....

Så hvorfor drar du den på tenklitt Dixi? Han har jo vært kristen og vet hvor godt kristne tror om seg selv og sine.... Stemmer ikke dette Dixi? At kristne ser på jesus som det optimale og at alle andre egentlig er litt dumme som ikke tar i mot jesus, som dere kaller det...? Vær ærlig nå...

Nei, du kjenner ikke meg og har heller ikke riktig oppfatning av kristne. Jeg tror ikke jeg er noe bedre av å være kristen. Jeg merker at jeg gjør mange feil. Jeg syns vel heller det er ateister som mener verden er så mye verre pga. religion. Og som tror dere ikke har noen feil selv.

Lenke til kommentar

Nei, du kjenner ikke meg og har heller ikke riktig oppfatning av kristne. Jeg tror ikke jeg er noe bedre av å være kristen. Jeg merker at jeg gjør mange feil. Jeg syns vel heller det er ateister som mener verden er så mye verre pga. religion. Og som tror dere ikke har noen feil selv.

Neida, har vært kristen engang jeg også vet du og da lærte vi at kristne var helt supre fordi jesus var på laget vårt! :)

Når du kommer inn på feil så er det ganske rart at kristne har den samme feilprosenten som alle andre da, for skal de liksom ikke ihvertfall forsøke å være bedre enn andre i både moral og etikk da? Ser KRF lanserer i disse dager "de kristne verdier!" som noe å strekke seg etter til neste valg i den tro at kristne verdier er nettopp bedre enn andres verdier uten å skjønne at de såkalte kristne verdiene vi finner i bibelen ikke er gjenomførbare i vårt samfunn nettopp fordi de er barbariske!

Så jo, dere kristne tror faktisk at dere er bedre enn andre, det kommer opp i mellom det dere sier og i det dere tror...

Og klart verden hadde vært mye bedre uten religion! Det er den største gruppeskiller som finnes det og religion gjør også slik at i utgangspunktet gode mennesker gjør fryktelige ting i den tro at de tjener guden sin (slik det går med all ideologi som ikke støtter seg til faktisk kunnskap og viten. Så jo, verden hadde vært et bedre sted uten religion ja, det er jeg sikker på. Da hadde mange stupide gjerninger som er gjort på grunn av påstander i gamle bøker blitt ugjort.... og mye lidelse, grusomheter og annet drit som følger i religiøst kjølvann vært en saga blott...

Nei, jeg har aldri sagt at jeg ikke har noen feil selv, men i motsettning til deg så må jeg stå for dem sjæl, jeg kan ikke skylde på fiktive figurer for det jeg gjør! Ei heller tror jeg at vi er forhånds programert med synd og gud vet hvor mye dritt i form av skam og skyldfølelse det har ført med seg... Det er dere som reagerer unaturlig på naturlige instinkter ved å forsøke å late som de ikke er der for å følge noen bud som den dere tror skapte dere vil ha dere til å følge ETTER at han skapte dere med de samme instiktene...

Endret av RWS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er nok ikke ett bedre menneske enn snittet nei. Jeg har selv plaget folk med det glad..gale budskap om Jesus, vært på tokt for å evangelisere til og med :)

Jeg ville ikke funnet på å sprengt meg selv i en folkemengde for å forsvare ateismen. Faktisk er ateister ganske så rolige der. Men du har jo radikale ideologier også da, som ikke har noe med hverken ateisme eller religion å gjøre..

Norge er ett fint land i bo i ja. Jeg tror jeg har overvurdert litt hvor mange kristne det egentlig er her. Da jeg begynte å blogge trodde jeg faktisk jeg skulle møte på en stor rekke kristne som ville forsvare synet sitt. Men Norge er jo faktisk nesten helt ateistisk, i alle fall agnostisk. Stort sett de som er født inn i kristne familier holder seg kristne. Så finnes det folk som har problemer av ulike årsaker, som blir overlykkelig av mottakelsen de får av å gå på søndagsmøter i kristne menigheter. Snille tanter som kjøper vafler til deg, og smiler fra øre til øre mens de hører på deg. Selvsagt verver de noen sjeler slik også.

Men Gud sa jo selv at det er lettere for en kamel og gå igjennom ett nåløye, enn for en rik man å komme til himmelen... bare rart at Gud velsigner hele tiden da, da han skaper rike som får litt trøbbel med å presse kamelen igjennom nåløyet.. Kanskje de første kirkelederne fant på dette for å holde nede de fattige? Måtte for all del ikke bli grådige, pengene skulle til kirken... Kom an lille bonde, lid hele livet, det skal bli bedre..

Lureri..

Lenke til kommentar

Norge er ett fint land i bo i ja. Jeg tror jeg har overvurdert litt hvor mange kristne det egentlig er her. Da jeg begynte å blogge trodde jeg faktisk jeg skulle møte på en stor rekke kristne som ville forsvare synet sitt. Men Norge er jo faktisk nesten helt ateistisk, i alle fall agnostisk. Stort sett de som er født inn i kristne familier holder seg kristne. Så finnes det folk som har problemer av ulike årsaker, som blir overlykkelig av mottakelsen de får av å gå på søndagsmøter i kristne menigheter. Snille tanter som kjøper vafler til deg, og smiler fra øre til øre mens de hører på deg. Selvsagt verver de noen sjeler slik også.

Det at du kan diskutere med et par kristne på diskusjon.no betyr ikke at kristne generelt er intresert i å diskutere kristendom med deg, Tenklitt

Lenke til kommentar

Det at du kan diskutere med et par kristne på diskusjon.no betyr ikke at kristne generelt er intresert i å diskutere kristendom med deg, Tenklitt

Deg kunne han tenke seg å ikke diskutere noe med vil jeg tippe.... ;) Så ja, det gjelder nok ikke alle kristne nei...

Lenke til kommentar

De fleste "kristne" har ikke lest bibelen engang, og ville nok meldt seg ut av kirken hvis de hadde gjort det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...