PatSharpX Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 De kan sutre, men de har jo gjort samme.. bare pga noen uskyldige tegninger.. fornærma idioter. Du skjønner vel at de ikke blir sett på som uskyldige av de det gjeller. Det må da være mulig å sette seg litt inn i andres situasjon. Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 (endret) Er bare glad for at det ikke var planlagt her i landet, kan jo lure på hva som hadde skjedd da =O Men tilbake på en annen ting, hvorfor reageres det ulikt når muslimer brenner flag og symboler til vesten og når det trues med koranbrenning? Hvis de skulle vise avsky ved å brenne for eksempel Bibelen så hadde hele kjernen i deres protester vært selvmotstridende, fordi de ikke kunne forsvare religionsfrihet siden de selv bryter den ved å brenne Bibelen. Derfor brenner de flagg. syns det er litt spesiell situasjon vi sitter i, de brenner våre flagg osv. men viss vi bare tenker på krenke dem! så starter de store terror aksjoner. dog så prøver vi og diskutere ting, mens viss en leder i muslimske land hører noe de ikke liker, så sier de hopp også hopper hele forbanna gjengen! Det å brenne flagg aktiverer ikke paragrafen om religionsfrihet. Det er først og fremst med bakgrunn i dette demokratiske prinsippet muslimer kan reagere i forhold til både Muhammed tegninger og brenning av Koranen. Og det gjør de med rette siden ytringer som håner religion, med formål å provosere, er en straffbar handling i følge den norske loven. Flagg er først og fremst nasjonal symbol, og ikke religiøs symbol. Hvis ytringsfriheten skulle være rettferdig i denne saken, så skulle vi reagere ved å brenne deres flagg, og ikke ved å brenne religiøse bøker. De håner ikke vår religion ved å brenne vårt flagg, de håner vår nasjonale tilhørighet. Det er spørs om det siste kunne forsvares med grunnlag i straffeloven § 135a, eller straffeloven § 142, som beskytter deres rettigheter i dette tilfellet. At hele gjengen ”hopper” hvis en leder sier ”hopp” er overproporsjonering av saken ut av dimensjoner. Hadde alle muslimer ”hoppet” og hørt på radikale religiøse ledere, da hadde vi vært på tynn is fordi det finnes godt over en milliard muslimer i denne verden. Det er nettopp det motsatte som skjer, en stor majoritet av de tar dette helt med ro, og finner ikke grunnlag for protestene. Ser vi hvor reaksjoner er mest utbredt så skjønner man hvorfor enkelte reagerer så kraftig. Det er i stor grad i de landene der Vesten er involvert i direkte okkupasjon av muslimsk land, dvs. Irak og Afghanistan, at vi finner de skarpeste protestene. Det er tydelig at protestene er mye mer politisk motivert handling enn religiøs. De kan sutre, men de har jo gjort samme.. bare pga noen uskyldige tegninger.. fornærma idioter. Det å si at de er idioter er simplifisering. Tvert i mot, de har loven på sin side, siden de kan henvise til straffeloven § 135a og § 142, samt påpeke at brenning av Koranen er brudd på et viktig demokratisk prinsipp, nemlig religionsfrihet. Du kan selvsagt forsvare handlingen ved å henvise til prinsippet om ytringsfrihet, men rent lovmessig, vil jeg si, har de en sterkere sak enn de som ønsker å brenne Koranen. For å si det sånn, hvis saken skulle avgjøres rent rettslig, dvs. i samsvar med demokratisk rettspraksis, så hadde de som ønsker å brenne Koranen tapt saken med glans. Endret 15. september 2010 av statsviter 1 Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Handler ikke om å tape eller vinne. Jeg ønsker mest bare å gjøre dem forbanna da jeg ikke liker dem. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 (endret) Handler ikke om å tape eller vinne. Jeg ønsker mest bare å gjøre dem forbanna da jeg ikke liker dem. I følge profilen din er du 18år, men etter den kommentaren der lurer jeg på om du er rundt 10? Endret 15. september 2010 av PatSharpX 1 Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Lur ivei. Jeg kommer jo aldri til å gjøre noe, bare SI jeg vil. Sånn egentlig kjeder jeg meg bare på skolen.. (50min friminutt uten noe å gjøre..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå