ftbllftbll Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Hei folk! Jeg har lyst til å bli lege og da eventuelt studere det i polen eller ungarn. Men problemet er at jeg ikke har realfag fra videregående skole og må ta en hel haug av disse på bjørknes. Det blir evt fra januar 2011 til mai 2011. Litt liten tid. Men peonget er at jeg misliker realfag(har ikke hatt det før, bare naturfag) og er bedre i økonomifag(muligens fordi det er lettere). Ellers er jeg grei i matte med 4 i både S1 og S2. Vil jeg klare disse realfagene eller hva? Takk for svar Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Blir mye jobb, men siden det ikke er karakterkrav i polen eller ungarn så holder det bare at du klarer å bestå fagene du tar på bjørknes. Lenke til kommentar
Spykar Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 (endret) om du vil "klare" de fagene kommer jo helt ann på deg... ingenting er umulig om man legger i litt arbeid. du må også tenke over om lege er noe du virkelig vil bli. medisin har for eksempel (veldig) mye kjemi og biologi og ikke minst medical physics. og skal du til ungarn og polen er de veldig harde på disse fagene. studerer forøvrig selv medisin i riga... men hvem vet... etterhvert som du har begynt å ta fagene så får du kanskje en annen tankegang. du får prøve deg frem... lykke til! edit: du kan også stille spørsmål i denne tråden Endret 11. september 2010 av Spykar Lenke til kommentar
ftbllftbll Skrevet 12. september 2010 Forfatter Del Skrevet 12. september 2010 Ok takk for svar. Men hvilke fag er det snakk om? Fysikk 1 og 2, Bilogi 1 og 2, kjemi 1 og 2 eller holder det med noen av de? Lenke til kommentar
dkny Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 en 4'er er jo slett ikke så verst da, da har du vel litt skills. Hvordan kan du ville bli lege om du ikke liker realfag? Medisiner og hvordan de virker er jo ren kjemi, og kroppen er jo biologi. Det er strengt i utlandet, tror de tar inn fler enn de har plass til i de senere årene fordi de vet folk dropper ut. Men om man vil, så kan man. Studerer medisin i Trondheim selv, det er kjempechill. (har hatt biologi og kjemi og medisinsk kjemi og biokjemi på vgs (ikke norsk vgs) da så kan mye fra før) Gudd løkk. Lenke til kommentar
Sirik Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Hei folk! Jeg har lyst til å bli lege og da eventuelt studere det i polen eller ungarn. Men problemet er at jeg ikke har realfag fra videregående skole og må ta en hel haug av disse på bjørknes. Det blir evt fra januar 2011 til mai 2011. Litt liten tid. Men peonget er at jeg misliker realfag(har ikke hatt det før, bare naturfag) og er bedre i økonomifag(muligens fordi det er lettere). Ellers er jeg grei i matte med 4 i både S1 og S2. Vil jeg klare disse realfagene eller hva? Takk for svar Hvorfor har du lyst til å bli lege???har du tenkt nøye over valget? Studiet er oppskrytt. Jeg tror mange lager seg et luftslott i forhold til hvor bra det er å studere medisin og hvor flott det er å jobbe som lege. Jeg sluttet på medisinstudiet etter at jeg hadde studert medisin i mange år, av ulike årsaker. Jeg ble bare mer og mer sikker på at legerollen ikke passet meg, en ting er at studiet er hardt (det vil si skole fra ca 8-16 hver dag, slik at du er nødt til å lese hver kveld og i helger og ferier, eksamen alltid etter jul slik at det blir heller ikke juleferie...bye bye familieliv og fritid). Det er jo greit nok. I tillegg er legeyrket utrolig tøft, lange vakter, og mye tidspress. Du er hele tiden utsatt for massiv kritikk for det du gjør og lite ros. Dersom man ser på antall timer man jobber som lege og ikke minst det ansvaret man til enhver tid har, er ikke lønnen bra. Jeg kjenner mange leger som angrer på sitt yrkesvalg, de færreste tør å bryte ut, verken fra studie eller jobben som lege. Men for all del, dersom du er 200% sikker på at det er dette du vil og er villig til å ofre en del av ditt liv, da må du selvfølgelig gå for det. Det er absolutt ingen vanlig jobb, det er mer en livsstil. De som brenner for det bør uansett gå for det,. Håper du virkelig gjør det ellers blir det tungt å ofre så mye for en slik utdanning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå