kentroan Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Nikon, Sony, Sigma osv. Trenger ikke å la blitsen blitse så mye for å ta bildet når det er mørkt men Olympus blitser i en sånn 10 sekkunder før det har klart å fokusere rett. Er det noe jeg kan kjøpe for å slippe dette? Har kjøpt Olympus FL-36 eller noe slikt men det tar fortsatt lang tid før kameraet får fokusert. I tilleg tar det lang tid å lade den opp for hver gang. Kameraet det gjelder er Olympus E-420 Takker for svar Lenke til kommentar
Cax Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Du skal ikke få noe blitsing mens du fokuserer om du har FL-36, slik du dessverre får med den innebygde blitsen. Det er litt rart hvis du sliter med å fokusere med FL-36 på, med mindre det er veldig mørkt og det er langt til motivet. Har du sjekket at det lyser rødt fra blitsen når du fokuserer? FL-36 bruker nok dessverre litt tid for å lade hvis den blir tømt helt fullstendig. For å unngå det kan du enten manuelt skru ned ledetallet på den, eller sørge for at du får så mye lys som mulig inn i objektivet. Hva slags batterier bruker du? Du burde bruke oppladbare batterier av den typen som allerede er ladet når du kjøper dem. Disse leverer strøm mye raskere enn engangsbatterier. Dette er riktig type å bruke: http://www.japanphoto.no/product/batterier-og-ladere/sanyo/eneloop-aa-2000-mah-x2 Men det vil uansett ta tid å lade dersom blitsen fyrer på full styrke, så prøv å unngå det. Hvis du har alt på auto, prøv å sette blits til -2 i superkontrollpanelet og se hva som skjer. Lenke til kommentar
kentroan Skrevet 11. september 2010 Forfatter Del Skrevet 11. september 2010 Jeg har ikke lagt merke til at Fl-36 lyser rødt når jeg skal fokusere er det en måte å slå den på? Lenke til kommentar
Cax Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Hmm, det var rart. Sjekk at "AF Illuminat." er på, hos meg er den under skiftenøkkel A i menyen. Du skal kunne se et ganske tydelig lys. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) Det du får nå heter preflash,det gjør at du får en rekke kort lysblink så kamera/objektivet skal klare og fokusere,samtidlig så bruker du endel av den opparbeidet spenningen som blitsen trenger for å fyre av og det medfører at du utlader fullt ut. Med et fast fokuslys "rødt" gir du kameraet/objektivet et fast lyspunkt så at fokuseringen skjer relativt fortere,samt at du får mere spenning til selve blitsingen og ikke full utladning. Hvis du ikke finner ut av det kan du resette kameraet til fabrikk innstillinger. Endret 12. september 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Cax Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Det du får nå heter preflash,det gjør at du får en rekke kort lysblink så kamera/objektivet skal klare og fokusere,samtidlig så bruker du endel av den opparbeidet spenningen som blitsen trenger for å fyre av og det medfører at du utlader fullt ut. Med et fast fokuslys "rødt" gir du kameraet/objektivet et fast lyspunkt så at fokuseringen skjer relativt fortere,samt at du får mere spenning til selve blitsingen og ikke full utladning. Hvis du ikke finner ut av det kan du resette kameraet til fabrikk innstillinger. Nå tror jeg kanskje du blander litt med TTL-preflash, som brukes til å sette eksponeringen ved å måle responsen fra blitsen på motivet. Man kan skru av TTL om man vil, så kameraet må gjette mer, men det kan fungere greit. Riktignok sparer man litt lys på det, men så lenge man uansett tømmer blitsen helt på hvert bilde får man like lang ventetid. Ved selv å sette lukkertiden så lang som mulig (blenderåpningen velger som oftest kameraet å ha så stor som mulig) og å for eksempel holde seg på ISO400 istedenfor ISO100, og gjerne også årne seg med et lyssterkt objektiv sørger man for at man bruker så lite blits som mulig, og det vil som oftest gi bedre fotografier også. Lenke til kommentar
kentroan Skrevet 12. september 2010 Forfatter Del Skrevet 12. september 2010 Jeg sjekket at "AF Illuminat" er på og det er den men fortsatt kommer det ikke rødt lys fra blitzen. Er det noe annet den skal stillest inn på? Lenke til kommentar
kentroan Skrevet 12. september 2010 Forfatter Del Skrevet 12. september 2010 Jeg fikk det til, jeg tilbake stilte blitzen til fabrikkinstillinger med å trykke ned "Mode" og "Flash" i to sekkunder. Da prøvde jeg den på kameraet igjen og det røde lyset kom. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) Står det "TTL AUTO FOURTHIRDS" øverst i displayet? Hvis det skulle være noe problem med kommunikasjonen mellom blits og kamera, prøv å skru av begge to og skru kameraet på først. Jeg har sett at hvis jeg skrur på blitsen før jeg setter den på huset er det ikke gitt at den helt skjønner at det er et 4/3-kamera der. Jeg tror normalt det ikke vil lyse hvis det er bra med lys, så prøv i et mørkt rom. Jeg har ikke tenkt over det før, men det virker som om det er sånn det er. Det er sirkelen bak den øverste delen av det røde foran som skal lyse. Edit: Treig, bra det ordnet seg. Endret 12. september 2010 av Cax Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Lite tips: Skrur du opp ISO fra 100 til 400, så skal blitsen bruke type fire ganger kortere tid for å lade seg opp mellom hvert skudd. Lenke til kommentar
kentroan Skrevet 17. september 2010 Forfatter Del Skrevet 17. september 2010 Takker for tipset Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå