Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen nekter å slår seg på i 5 sek før den slår seg av igjen


Anbefalte innlegg

Okei, jeg har nå et problem med PCen min. PCen er den andre PCen jeg har bygget selv og jeg lagde den for et drøyt år siden. For noen uker siden (har ikke orka å sett noe på den) så slutta den å slå seg på. Når jeg trykker på powerknappen så starter viftene å gå, og lyset på frontsiden av kabinettet starter og den går i omtrent 5 sekunder før den slår seg av igjen, og helt av seg selv så starter viftene igjen, og deretter stopper. Slik fortsetter den i evigheter på egenhånd helt til jeg slår av strømmen på baksiden.

 

Jeg har hatt et par blåskjermhendelser tidligere, men jeg har alltid trodd at det var harddisken sin feil, siden jeg kjøpte en ræv 1TB harddisk som jeg hadde tenkt til å bytte ut, men kom aldri så langt. Husker ikke helt hva slags modell harddisken er, mend et var en billig Seagate.

Problemet fortsetter selvom jeg napper ut harddisken og prøver å slå på maskinen igjen.

 

Er det noen som har noe peiling og kan si med ganske sikkerhet hva det kan og ikke kan være? Jeg har ikke så mye greie på feilsøking, men jeg hadde nå f.eks tippa at siden den stopper med en gang og ikke kommer inn i bios engang, så er det sikkert ikke skjermkortet det er noe feil med, bare for å ta det som et eksempel.

 

Kan det være en feil med CPUen, eventuelt PSUen, eller er det mest sannsynelig mobo'et som er gåent?

 

Hadde vært veldig fint med noen svar, tips eller enkle fremgangsmåter på hva jeg burde gjøre for å få den til å virke igjen. Jeg synes det er så tungvindt med PCer, siden det er ikke så godt å si hva som er feil med det første..

 

Og om noen skulle ha greie på det så har jeg PC-forsikring hos NITO, men jeg er jammen ikke sikke rpå hvordan jeg skal bruke den når jeg ikke vet hva som er feil med maskinen min!

 

 

Litt langt kanskje, men håper dere ikke ble lei av å lese! Alle konstruktive og hjelpsomme svar (både i mindre og større grad) blir satt stor pris på!

 

 

Kristoffer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering. Etter at jeg fjerna støv fra dritten, hovedsakelig CPUen (som var helt full av støv) så starta den igjen.

 

Jeg har en Intel Core™ 2 Quad Q9400 2,66GHz m/ boxed fan, og den vifta gjør tydeligvis ikke jobben sin så veldig bra.. Noen som foreslår at jeg kjøper en ny CPU, eller bare skaffer meg en ny vifte til den?

Lenke til kommentar

Støv er farlig ja...

 

Hadde anbefalt en http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=494649

Cpu er god den, med ny kjøler kan du tillate deg en liten oc og da får du mer kraft om du trenger det, Ingen vits i å kjøpe ny cpu.

 

Skal se varmeproblemer står for alle problemene dine så om du har noen muligheter for å installere flere vifter på kabinettet er det å anbefale. Også en fordel å installere støvfilter, Gamle strømpebukser er geniale her, samt å regulere inn og utlufting så du vet hvor luften kommer inn. Sats på å få litt overtrykk i kabinettet, altså flere vifter som blåser inn enn de som blåser ut, så slipper du at støv sniker seg inn tilfeldige sprekker...

 

Lykke til.

Endret av Adjin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...