Gå til innhold

Til offshore arbeidere - trenger innspill.

Tommy_1984

Anbefalte innlegg

Case:

Min fetter tenker å begynne på brønnteknikk VG2 hos offshoreutdanning.no for å ta sikte på en jobb som hjelpearbeider på plattform. (pris kr 34000)

Han har ingen tidligere erfaring fra oljeindustrien whatsoever, kun videregående.

Spm:

Vil han ha sjangs til å få seg jobb etter dette + evnt andre kurs? Eller er det penger ut av vinduet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Case:

Min fetter tenker å begynne på brønnteknikk VG2 hos offshoreutdanning.no for å ta sikte på en jobb som hjelpearbeider på plattform. (pris kr 34000)

Han har ingen tidligere erfaring fra oljeindustrien whatsoever, kun videregående.

Spm:

Vil han ha sjangs til å få seg jobb etter dette + evnt andre kurs? Eller er det penger ut av vinduet?

Både ja og nei, jeg har tre kompiser som har tatt dette kurset, og to av dem har fått jobb offshore, han ene fikk jobb gjennom kjennskap, og han andre fikk jobb siden han stod på som bare det, og ringte rundt til alle selskapene,til han tilslutt fikk vikarturer hvor han gjorde en god jobb, som gjorde at han til slutt fikk fast jobb på rigg.

Han tredje som ikke fikk jobb, hadde en vikartur offshore, hvor jeg går ut ifra han ikke gjorde en god jobb, for han jobber i barnehage nå.

Dette var før finanskrisen slo til, så kan godt gjøres at det er vanskelig å få jobb nå, i tillegg har jeg inntrykk at det er flere folk som tar brønnteknikk nå en før.

Så ei oppsumering: Det absolutt mulig å få jobb, men det er vanskelig.

Endret av Blueone
Lenke til kommentar

Bakgrunn og bekjentskap har en del å si. Med bakgrunn så tenker jeg på tidliggere arbeidserfaring (eks mekaniker fagbrev). Bekjentskap sier seg selv. Som det blir sagt over her, så er det også lurt å ta i betraktning at det er veldig mange som tar en slik utdanning. Men om man ikke prøver, så får man hvertfall ikke jobb.

Lenke til kommentar
Både ja og nei, jeg har tre kompiser som har tatt dette kurset, og to av dem har fått jobb offshore, han ene fikk jobb gjennom kjennskap, og han andre fikk jobb siden han stod på som bare det, og ringte rundt til alle selskapene,til han tilslutt fikk vikarturer hvor han gjorde en god jobb, som gjorde at han til slutt fikk fast jobb på rigg.

Okei, så disse fikk muligheten til å prøve seg kun med brønnteknikk kurset?

Hvis han evnt supplerer med andre kurs; traverskran, stroppekurs, riggerkurs. Vil det føre til økt sannsynlighet for jobb? (eller er bekjentskap uansett det som styrer mest?)

Som det blir sagt over her, så er det også lurt å ta i betraktning at det er veldig mange som tar en slik utdanning.

Ja, det er det jeg og har inntrykk av, det er litt av grunnen til at jeg prøver å forhøre meg litt.

Lenke til kommentar

Okei, så disse fikk muligheten til å prøve seg kun med brønnteknikk kurset?

Hvis han evnt supplerer med andre kurs; traverskran, stroppekurs, riggerkurs. Vil det føre til økt sannsynlighet for jobb? (eller er bekjentskap uansett det som styrer mest?)

Som det blir sagt over her, så er det også lurt å ta i betraktning at det er veldig mange som tar en slik utdanning.

Ja, det er det jeg og har inntrykk av, det er litt av grunnen til at jeg prøver å forhøre meg litt.

Alle kom rett i fra allmenn utdanning, men tror det var krav fra selskapet sin side at de måtte ta teknisk fagskole på fritiden ved siden av jobben. I hvertfall tar de to som har jobb teknisk fagskole når dem er hjemme på fri.

Selvfølgelig er alle relevante kurs et pluss, men mitt inntrykk er at det er bekjentskap det som styrer mest.

Lenke til kommentar
Alle kom rett i fra allmenn utdanning, men tror det var krav fra selskapet sin side at de måtte ta teknisk fagskole på fritiden ved siden av jobben. I hvertfall tar de to som har jobb teknisk fagskole når dem er hjemme på fri.

Okei, de fikk tilbud om det altså. Trodde du måtte ha fagbrev/svennebrev evnt 5 års yrkeserfaring?

Lenke til kommentar

Okei, de fikk tilbud om det altså. Trodde du måtte ha fagbrev/svennebrev evnt 5 års yrkeserfaring?

Det kan ikke jeg svar på akkurat nå, begge er offshore nå, og er ikke så lett å få tak i dem da, men jeg vet at dem ikke hadde 5 års yrkeserfaring eller noe form for fagbrev når dem startet på skolen ved siden av jobben.

Edit: Kan også nevnes at begge jobber i samme selskap, og det kan være at det er forskjell i mellom selskapene.

Endret av Blueone
Lenke til kommentar

Okei ja skjønner, kanskje det er lettere når en først er kommet innenfor systemet.

Kom forresten over denne siden: Min lenke

Her ser det jo ut som TS har tatt så og si alle relevante kurs medregnet Brønnteknikk, likevel har han ikke fått jobb.

Mulig det hele avhenger av bekjentskaper og timing i jobbmarkedet.

Er sånn å forstå at jobbmarkedet er i en downperiode for tiden eller?

Lenke til kommentar

Okei ja skjønner, kanskje det er lettere når en først er kommet innenfor systemet.

Kom forresten over denne siden: Min lenke

Her ser det jo ut som TS har tatt så og si alle relevante kurs medregnet Brønnteknikk, likevel har han ikke fått jobb.

Mulig det hele avhenger av bekjentskaper og timing i jobbmarkedet.

Er sånn å forstå at jobbmarkedet er i en downperiode for tiden eller?

Jobber selv på båt i Nordsjøen og jeg har inntrykk at markedet for jobb på båt har i hvertfall begynt å gå oppover, får ganske ofte henvendelser fra andre rederi om ledige stillinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...