Gå til innhold

Hvorfor brygger ikke flere nordmenn sin egen alkohol?

Gavekort

Anbefalte innlegg

Jeg husker at man en gang fikk kjøpt en sekk med pulver, som man fylte med lunket vann, og så slo man hull på en pose inni, med antakligvis gjær. Den skulle henge i 3 uker, og så hadde man 10 liter velsmakende øl.

2 bekjente av meg kjøpte dette, og de fulgte oppskriften nøye, og etter 3 uker tok de med seg sekken på fest.

De ble fulle, men kvaliteten og smaken var noe ymse. De gikk rundt å prompa gjær i noen dager etterpå, for å si det sånn.

Joa, ølbrygging er gøy, men stort sett har jeg tilgode å finne noe hjemmelaget, som smaker bedre en Carlsberg

Artig historie, men jeg tror ikke jeg hadde turt å drikke noe sånt. Derimot har jeg brygget øl før på vanlig vis. Det ligger gjær på bunn av flasken som åpenbart ikke må drikkes. Smaker helt ok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er straffen for å lage seg en dunk til jul?

Bøter? Fengsel?

§ 8-3. Forbud mot tilvirking, oppbevaring og omsetning av gjærende eller gjæret udestillert væske.

Det er forbudt å tilvirke eller overdra eller ha i sin besittelse en gjærende eller gjæret udestillert væske, med mindre det må antas 1. at væsken er bestemt til framstilling av eller er vare som ikke er brennevin

2. at væsken er bestemt til framstilling av brennevin som lovlig kan tilvirkes, eller

3. at væsken er bestemt til framstilling av eller er vare som ikke inneholder over 2,50 volumprosent alkohol.

Overdragelse mot vederlag av væske som nevnt, er forbudt selv om den er bestemt til framstilling av alkoholholdig drikk som nevnt under nr. 1.

Endret ved lov 17 des 2004 nr. 86 (i kraft 1 juli 2005 iflg. res. 17 juni 2005 nr. 599).

og

§ 233. Grov overtredelse av alkoholloven

Med fengsel inntil 6 år straffes overtredelse av alkoholloven §§ 2-1, 3-1, 8-1, 8-2 og 8-3 som gjelder en meget betydelig mengde.

Uaktsom grov overtredelse av alkoholloven straffes med bot eller fengsel inntil 3 år.

Men når det er snakk om mindre mengder til personleg bruk så rekner eg med at du berre får ei bot samt inndratt dunk og destileringsutstyr.

Ellers så er det verdt å merke seg at dersom dunken innehelder sprit på over 60% alkoholinnhold så kjem denne paragrafen inn:

§ 231. Narkotikaovertredelse

Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i legemiddelloven § 22 er å anse som narkotika.

Uaktsom narkotikaovertredelse straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.

Men som nemt så skal det nok mykje at straffa blir så streng, men ja du kan i ytterste konsekvens ende opp med fengselsstraff for heimebrenning.

Men for at dette skal skje så må også nokon finne ut at du driv med det, så sålenge du unngår å selge spriten og kun lager mindre mengder til eiget bruk så skal det særdeles mykje til for at du blir tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...