Gå til innhold

Hvorfor brygger ikke flere nordmenn sin egen alkohol?

Gavekort

Anbefalte innlegg

Jeg brygger stouts til jul hvert år, noe jeg har gjort de siste to årene. Kjenner flere som brygger også, men ingen av dem sier at dette er noe som er kjapt unnagjort med slurv. ALLE er enige om at man må være nøye. Du kan jo ta deg en tur innom norbrygg.no og se der hva folket sier om hygiene, temperaturer og nøyaktighet.

men så er ikke alle så kresne på øllet sitt som det du er da. noen klarer seg faktisk fint med et vanelig A4-øl :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som nemnt her så er det mykje arbeid dersom du skal få eit godt resultat når du brygger øl sjølv, men med litt trening kan du få heilt greie resultater også frå slike øl-sett.

Dersom du skal lage din eigen alkohol så er det mykje lettare å lage vin. Å lage vin fra vinsett er veldig enkelt, og det er heller ikkje spesielt vanskelig å lage vin heilt sjølv heller. Vin er lettare å få gode resultater på sidan du veldig lett kan trikse med resultatet etterpå dersom du ikkje var heilt heldig. Ved å tilsette sukker får du ein søtare vin, og dersom vinen er for søt kan du tilsette vinedikk.

Blir det betre en å kjøpe ei flaske vin på polet, tja heller tvilsomt men du får billeg alkohol. Men det funka fint i gamle dager når eg var fjortiss, det var då veldig enkelt å kjøpe eit sett med fruktvin og la det gjære i 24-48 timer. Det som var fint med fruktvin var at dersom ein blanda inn ein liten dasj med sitronbrus i kvart vinglas så blei vinen søtare og friskare (funker sjølvsagt kun med fruktvin) og smakte omtrent som wine cooler eller sider.

Ølbrygging er ein del vanskeligare å få til, og sjølv om du ender opp med eit perfekt øl så kan du risikere at du ikkje får kullsyre i ølet utan å øydelegge det.

Lenke til kommentar

Det er en regle om Vossaølet jeg serfølgelig ikke husker. Her er litt av den, men det hadde vært ok med en rettelse fra en som vet.

"På Voss der bryggar dei så sterkt eit øl,

Det sparkar i magen.......osv "

Men ølet er riktig godt det, garantert. :dribble:

I vikingetiden ble heimabrygget fra Sogn målt etter "antall slosskamper pr liter"

Sterke saker m.a.o. Sterkt var det før og sterkt er det fortsatt.

Endret av reor
Lenke til kommentar

Jeg brygger stouts til jul hvert år, noe jeg har gjort de siste to årene. Kjenner flere som brygger også, men ingen av dem sier at dette er noe som er kjapt unnagjort med slurv. ALLE er enige om at man må være nøye. Du kan jo ta deg en tur innom norbrygg.no og se der hva folket sier om hygiene, temperaturer og nøyaktighet.

men så er ikke alle så kresne på øllet sitt som det du er da. noen klarer seg faktisk fint med et vanelig A4-øl :p

Ok, for å forklare deg litt om hvorfor dette er så viktig.

Når vørteren er ferdig "kokt", så må den kjøles ned raskt og tilsettes gjær. Hvis dette ikke gjøres riktig, eller du har brukt ei sje fra skuffen til å røre med, eller ikke rengjort heverten din godt nok. Så vil du få bakterier i ølet som du ikke vil ha der. Eksempel på dette kan være melkesyrebakterier. Hele batchen er da rett og slett udrikkelig.

Brygger du på ditt eget kjøkken, så er det utrolig mange bakterier i lufta. Fra brød og annen mat. Slike bakterier VIL forurense ølet ditt og ødelegge det. Ofte vil man kjenne en slags vinøs smak av ølet. Joda, du blir full, men smaken er jo som hestepiss.

Lenke til kommentar

Ok, for å forklare deg litt om hvorfor dette er så viktig.

Når vørteren er ferdig "kokt", så må den kjøles ned raskt og tilsettes gjær. Hvis dette ikke gjøres riktig, eller du har brukt ei sje fra skuffen til å røre med, eller ikke rengjort heverten din godt nok. Så vil du få bakterier i ølet som du ikke vil ha der. Eksempel på dette kan være melkesyrebakterier. Hele batchen er da rett og slett udrikkelig.

Brygger du på ditt eget kjøkken, så er det utrolig mange bakterier i lufta. Fra brød og annen mat. Slike bakterier VIL forurense ølet ditt og ødelegge det. Ofte vil man kjenne en slags vinøs smak av ølet. Joda, du blir full, men smaken er jo som hestepiss.

Nu har jeg aldri smakt hestepiss hverken varmt eller kalt og har ikke noe lyst til å prøve.

Har du noe annet mer alment å sammenligne med som flere har erfaring med? :hmm:

Lenke til kommentar

På en fest jeg var på kom det en tulling fra bygda med sitt hjemmelagde øl i flere kasser og spanderte på alle. Jeg var ikke full nok til å synes det var godt, men mange andre likte det. Men tullingen sa ingenting om gjæret som lå på bunnen, festen resulterte i mye kvalme og irritasjon. :p

Da er han en veldig dårlig brygger! Om gjæret enda ligger på bunnen så kan han umulig ha mye kompetanse.

Lenke til kommentar

Sebbe: Det er alltid gjær på bunnen av hjemmebrygg. Helt ufarlig, i værstefall får du luft i magen! I enkelte tilfeller heller du dette over i glasset for å sette riktig/ønsket smak.

At det er lett å brygge øl er helt feil... Å brygge med et kit og få et resultat som kan svelges med en god porsjon godvilje og stolthet er nok ikke noe problem. Men det å brygge bra øl om det er "enkelt" eller "komplisert" er ikke lett i det heletatt! Dess mer du prøver dess mere vil du se hvor komplisert det er! Man blir aldri fullt utlært her!

NikkaYoichi: Leste postene dine. Du vet sikkert om dette, men alikevel: Om du holder flaskene rene (skyller de), er å sette de 20min i komfyren på ca 125'C før tapping en enkel måte å sterilisere de på!

Endret av Dundersalt
Lenke til kommentar

På en fest jeg var på kom det en tulling fra bygda med sitt hjemmelagde øl i flere kasser og spanderte på alle. Jeg var ikke full nok til å synes det var godt, men mange andre likte det. Men tullingen sa ingenting om gjæret som lå på bunnen, festen resulterte i mye kvalme og irritasjon. :p

Da er han en veldig dårlig brygger! Om gjæret enda ligger på bunnen så kan han umulig ha mye kompetanse.

Og du vet hva du snakker om ser jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, jeg lurer på om det er no grense på å få kjøbt hjemmebrygging på europris? :whistle:

kan da avsløre att jeg er under 18 år, og det er derfor jeg lurer :ermm:

så det dere sier er att det "sette" på europris koster 100kr, og utgjør

25L?

50 halv litere pokal = ca 900 kr på prix.

lønner seg vertfall:D

og om det tar tid, er det altid spennende og se hvordan resulatet blir :cool:

Endret av Aksel114
Lenke til kommentar

Når man leser denne tråden får man inntrykk av at brygging av øl er uhyre vanskelig og kun forbeholdt spesialister , samt at de hygieniske / sanitære forhold med hensyn til person og utstyr er av vesentlig betydning for resultatet.

Jeg må forstå det dithen at de aller fleste debatantene her ikke har bodd eller feriert på gård, eller har omgang med bønder noe de bør begynne med for å utvide horisonten med hensyn til ølbrygging.

Ølbrygging har vært tradisjon på mange gårdsbruk fra før vikingetiden og er det fortsatt.

Bøndene har den fordel at de gjerne eier flere store og små hus i avstand fra selve gården hvor de kan ha ølet i gjæringsprosessen. Da lukter blandingen og egner seg dårlig i sokkelleilighet eller gutterom eller høyblokk på Stovner.

Lenke til kommentar

Jeg har brygga både øl og vin. brukte slike sett man får på europris... vi var 4 stykker som brygget hvert vårt øl. prøvde ut forskjellige teknikker, triks og tips vi fikk. prøvde å få rent utstyr så godt vi kunne. konklusjonen er: Det smakte bedre å drikke sats. JEg har aldri fått i meg så mye fuselstoffer, eller hadd så mye halsbrann som etter å ha drukket hjemmebrygg. både vin og øl er vanskelig å få bra(skal man absolutt prøve anbefaler jeg eplecidern eller hva det var det hette på europris). Jeg har smakt godt hjemmebrygg, så ikke misforstå meg, men det er folk med god erfaring og bedre utstyr enn hva man får på europris. Eller som Warsteiner sier: "Life is too short to drink cheap beer" :tease:

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Grunnen til at få lager ting selv er vel så enkelt som at folk har for mye penger og heller kjøper fiks ferdig som andre har laget.

Folk klarer lite selv nå til dags. Kan det ikke kjøpes så står man ofte der.

Men jeg produserer brennvin nå. Det skal bli en 7 liter 40-45 % .....

Det er nok noe av grunnen.

Et annet forhold er tiden det tar. Et fåtall gidder å vente i 6 - 8 uker før ølet har gått ferdig og har klarnet selv om alkoholprosenten kan være nermere 20%.

Endret av reor
Lenke til kommentar

Jeg husker at man en gang fikk kjøpt en sekk med pulver, som man fylte med lunket vann, og så slo man hull på en pose inni, med antakligvis gjær. Den skulle henge i 3 uker, og så hadde man 10 liter velsmakende øl.

2 bekjente av meg kjøpte dette, og de fulgte oppskriften nøye, og etter 3 uker tok de med seg sekken på fest.

De ble fulle, men kvaliteten og smaken var noe ymse. De gikk rundt å prompa gjær i noen dager etterpå, for å si det sånn.

Joa, ølbrygging er gøy, men stort sett har jeg tilgode å finne noe hjemmelaget, som smaker bedre en Carlsberg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...