Gå til innhold

Hvorfor brygger ikke flere nordmenn sin egen alkohol?

Gavekort

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå lekt lenge med tanken på å brygge mitt eget øl og har nå snart tenkt å realisere dette.

Men noe jeg alltid har lurt på er hvorfor nordmenn ikke brygger sitt eget øl eller cider for den saks skyld, istedet for å kjøpe det i butikken til en høy pris med ekstreme avgifter.

På Europris får du en boks med helt ferdig mikset blanding av malt og humle for 100kr, for gjæringskar og utstyr kan du få det til 300kr. En slik boks gir deg hele 24,5L med temmelig god øl, og alt fra svak øl til sterkøl med 10% alkohol.

Nordmenn har lang tradisjon med både lovlig og ulovlig brygging, så hvorfor ikke fortsette denne tradisjonen, brygge helt lovlig øl/vin/hvaennduvil og spare mye penger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er aldeles ikke et stort tiltak! Brygge øl er kjempelett og flere burde begynne med det!

Det du gjør er å mikse alt sammen (det er noe mer du må gjøre, men det finner du på nettet eller i brukermanualen til miksen), la det stå i 5-6 dager, tappe det over på kanner, la det stå en stund til, tappe det på flasker, lagre i en dag eller to og du har 25 liter med en god og billig øl du kan være stolt av!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg skal definitivt prøve det en gang ja! I sommer smakte jeg heimlaget øl (eller het det malt??) som ikke smakte som øl, det var mye søtere. Ganske spesielt.

Lenke til kommentar

Det bringer meg frem til enda et godt poeng, og det er at du kan velge akkurat selv hvordan ølet skal smake. De ferdigboksene du finner på Europris kan du velge mellom flere sorter øl, alt fra dansk, lys øl til mørk guinness.

Og selv om det er Europris så er kvaliteten langt ifra laber.

Lenke til kommentar

Jeg har drukket en del hjemmebrygg, men det som har smakt godt har kostet vesentlig mer penger/tid en hva du antyder her. Men for all del. Syntes du sølevannet smaker godt så er jo det veldig kjekt, men tror du er en av få som i såfall orker mengder med dette.

Lenke til kommentar

Det er definitivt ikke lett å brygge øl. Det er faktisk UTROLIG mye arbeid, som krever mye utstyr og ikke minst en esktrem nøyaktighet.

For det første så må du vaske alt av utstyr som skal brukes til bryggingen med sterkt vaskemiddel, ikke såpe. Såpe vil ødelegge ølet ditt. Deretter må du desinfisere alt. Det krever at du anskaffer et stoff som kan brukes til desinfisering, men som i tillegg ikke vil sette smak. Alle flasker må gjennom samme prosedyre, noe som er et rent helvete. Å vaske og desinfisere 50 flasker, tar ikke bare mye tid det er ufattelig kjedelig. Du må også gjøre det samme med ALT som skal være i kontakt med vørteren. Kjeler, øser, temperaturmålere, visp, rørepinner og alt annet du kan tenke og ikke tenke på. Deretter må du mekke brygget. Å bare klaske vann i et slikt sett fører til at ølet blir jævlig. Du må for all del ikke bruke sukker, slik det står i oppskriften, det fører til at ølet ditt smaker dritt. Du må bruke malt, noe som ikke er spesielt billig.

Så er det dette med oppvarming, temperaturer hvor lenge vørteren skal ha en gitt temperatur for å få frem de riktige smakene, tilsetning av humle.

Så er det å finne et sted å gjære ølet og passe på at dette stedet holder GJEVN og RIKTIG temperatur. Fucker du opp her, så smaker brygget dritt, ganske enkelt for at gjæra ikke får gjort jobben sin på riktig vis.

Så skal faenskapen over på flasker og karboneres. Her er det vanlig å bruke en dæsj sukker på hver flaske, slik at gjæra lager karboneringen. For lite sukker i flaska gir dødt øl, for mye sukker forvandler flaska til en tikkende bombe.

Jada, du kan få laget et relativt billig øl, men det er jævlig mye arbeid. Og slike sett, er ikke mer enn bare sånn passelig gode. Skal du få til et skikkelig godt øl, så må du meske malt og humle selv, noe som er enda mer arbeid og har enda flere fallgruver enn metoden over.

Enkelt? Nei, så absolutt ikke. Billig? Nja, ikke nødvendigvis.

Endret av NikkaYoichi
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Synes det du sier er overdrevet! Jeg kjenner flere som har brygget ølet sitt uten alt det arbeidet du snakker om. Temperaturen skal ikke være perfekt, bare nok til at gjæren skal trives, det vil med andre ord si at du må ha et rom med over gjennomsnittet varmt. Karbonering er en fast dose per mengde øl, så det er bare å lese og regne.

Vasking av kar finner du midler til på Europris sammen med alt det andre utstyret du trenger.

Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke overdrevent. Hvis du IKKE gjør det skikkelig, så ender du opp med et øl som er infisert av andre bakterier enn gjærbakteriene. Det fører til at ølet smaker søppel. Men om eneste mål er å få til noe som inneholder alkohol, som du kan drikke deg full på til en billig penge, uten at man bryr seg om det smaker godt - så er det bare å kjøre på.

Det er faktisk utrolig viktig hvilken type kjele du bruker til og med, da enkelte kjeler vil sette smak på ølet.

Lenke til kommentar

Det jeg har smakt på er bedre enn blant annet Grans Bare. Det skal ikke mye til, men jeg synes at brygging er et flott tiltak uten særlig arbeid.

Jeg vet ikke hvorfor vi har forskjellige erfaringer ved hjemmebrygging, men det lille arbeidet det er, er sett på som en hobby! :)

Lenke til kommentar

Jeg brygger stouts til jul hvert år, noe jeg har gjort de siste to årene. Kjenner flere som brygger også, men ingen av dem sier at dette er noe som er kjapt unnagjort med slurv. ALLE er enige om at man må være nøye. Du kan jo ta deg en tur innom norbrygg.no og se der hva folket sier om hygiene, temperaturer og nøyaktighet.

Lenke til kommentar

personlig så har jeg null er faring med å brygge øl, har derimot drukket endel av både hjemmebrygg og kjøpe øl i forskjellige varianter.

og jeg må si meg enig med NikkaYoichi her, å bare lage øl er ikke vanskelig men å lage god øl er mer tidkrevende en man tror, det er iallefall det jeg har fått høre av mine kamerater som brygger selv.

men selvfølgelig jeg har ikke smakt akkurat ditt øl så jeg kan ikke uttale meg om akkurat det ølet, men jeg har smakt øl laget slik som du nevner og det har vært lang ifra god øl, den var stort sett vært mellom vondt og akseptabelt.

og det var en person som lagde to dunker av ved bruk av samme metode og samme stoff men dunken og antagligvis lagringstid som var litt forskjellig gjorde at den ene smakte vond og den andre helt greit.

Lenke til kommentar

Jeg brygger stouts til jul hvert år, noe jeg har gjort de siste to årene. Kjenner flere som brygger også, men ingen av dem sier at dette er noe som er kjapt unnagjort med slurv. ALLE er enige om at man må være nøye. Du kan jo ta deg en tur innom norbrygg.no og se der hva folket sier om hygiene, temperaturer og nøyaktighet.

Åh! Veldig nysgjerrig på stout-en din! :)

Lenke til kommentar

Åh! Veldig nysgjerrig på stout-en din! :)

Nå sist ble det en imperial chocolate coffee stout, rundt 11-12vp. ^^

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er gammel tradisjon å brygge godt øl mange plasser på vestlandet.

Eksempel:

Voss.

Sogn

Sunfjord

Nordfjord.

Kontakt lokalavis i distriktet og be om oppskrift på godt lokalt øl.

Noen øltyper er det en god del arbeid med mens andre øltyper er raskere og rimeligere å brygge.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...