mafister Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 (endret) Hei! Jeg har en HTPC som jeg bygget selv for noen måneder siden. Denne bruker en evighet på å starte win xp, og jeg sliter med at ting tar unormalt lang tid. Jeg trodde først det var ram som var problemet, så jeg oppgraderte den til 4gb, men fortsatt sirup! Så oppdaget jeg at harddisken kjører IDE-mode. Dette fikk meg til å sjekke ytterlige opp, og tok en benchmark test av harddisken med Novabench. Jeg fikk da 4MB (!!!) write speed..... Har denne IDE-modeen noe med dette å gjøre? Jeg trodde jeg hadde en ok spec på denne htpc'n... Spec liste: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=488344 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=488305 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575186 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=478999 2 stk Edit: Tok en test i crystaldiskmark og fikk dette: Endret 11. september 2010 av mafister Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Den eneste forskjellen på Sata og Ide er at Sata har en bedre bus å kommunisere over. Diskene er i og for seg like. Antagelig har du glemt å enable ACHI mode i bios noe som gjør at Sata disken vil kjøre i IDE mode. Lenke til kommentar
mafister Skrevet 11. september 2010 Forfatter Del Skrevet 11. september 2010 Den eneste forskjellen på Sata og Ide er at Sata har en bedre bus å kommunisere over. Diskene er i og for seg like. Antagelig har du glemt å enable ACHI mode i bios noe som gjør at Sata disken vil kjøre i IDE mode. Men er der ingen forskjell på ytelse mellom ide-mode og achi? Jeg prøvde å enable achi i bios, men da rebooter maskinen når jeg kommer til Windows logoen i oppstarten. Ser ytelsen normal ut på det bildet jeg postet? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Jeg driver for lite med benchmarks eller overvåkning av diskytelser til å svare for det. Enkelte windows sata drivere kjører i ide emulation mode ,men om det er det som er problemet veit jeg ikke. Kanskje du skulle sjekke om det finnes en egen driver fra produsenten av sata kontrolleren din som kan fikse problemet. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 ... Jeg prøvde å enable achi i bios, men da rebooter maskinen når jeg kommer til Windows logoen i oppstarten. AHCI må enables før Windows installeres. Lenke til kommentar
johome Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) Glem det. Endret 12. september 2010 av johome Lenke til kommentar
mafister Skrevet 12. september 2010 Forfatter Del Skrevet 12. september 2010 Glemme å enable achi? Er det bare disken som er ufattelig treg, eller er det andre ting som kan være flaskehalsen? Er ikke så alt for lenge siden jeg tok en clean install, men mulig jeg må prøve det igjen? Jeg merker det spesielt under oppstart og streaming på TV2 sumo, at led lampa for disken jobber voldsomt. Og når den gjør til tider det på sumo, så stopper bildet fra tid til annen. Alltid når det er aktivitet på disken.. Noen andre tanker rundt dette? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Hårek er vel en av de som er best på disker her inne så jeg anbefaler deg å gjøre det han foreslår, enable AHCI i bios og reinstallere windows. Antagelig så vil det løse hele suppa. Lenke til kommentar
johome Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Jeg tror ikke at det er så enkelt som å enable AHCI i BIOS, og deretter installere Windows. Det hadde gått med W7 , men med XP (som jeg har) måtte jeg først integrere drivere med nlite. Mulig årsak til en del av problemet : sjekk denne tråden. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Enable ACHI, reinnstallere windows og trykk F6 for å innstallere Sata driverne under innstallasjonen. Det krever dog at det er en diskettstasjon på maskina og at man har riktige drivere pakket ut på en diskett. Hvis disse WD diskene er så latterlig lagd at de parkerer hele tiden så er de jo ubrukelige til annet enn backupdisker. Lenke til kommentar
mafister Skrevet 12. september 2010 Forfatter Del Skrevet 12. september 2010 Hmm.. Kan det se ut som jeg må kjøpe ny disk altså? Har jo denne WD Green.. Vil jeg merke noe forskjell i ytelse på å velge ACHI i stedet for IDE som jeg har nå? Jeg vil se premier league uten at det lagger og stopper opp! Prosessor ytelsen er normal under streaming. Finnes det noe program som jeg kan se hvor mye disken jobber med til enhver tid? Lenke til kommentar
mafister Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 For å avslutte denne tråden, så tok jeg å formaterte og re-innstallerte xp og da funket alt så mye bedre. Mindre aktivitet på disken, og ting går mye raskere. Kjører fortsatt IDE compability mode. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Her er det beskrevet en metode for å gå fra IDE til ACHI uten reinstallasjon: http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=106575.0 Har selv glemt å sette til ACHI da jeg installerte XP og Win 7 som dual boot. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Jeg tror ikke at det er så enkelt som å enable AHCI i BIOS, og deretter installere Windows. Det hadde gått med W7 , men med XP (som jeg har) måtte jeg først integrere drivere med nlite. Mulig årsak til en del av problemet : sjekk denne tråden. Hei Jeg sliter med å få få driverene til å fungere med nlite. Har lastet ned IMSM_V8901023 til Asus P6X58D-E. Disse skal integreres i XP Pro 32 bit. Har funnet driveren under Intel IMSM_V8901023\Driver\Disk\f6flpy32\iaAHCI.inf og lagt til som textmode\singeldriver. Får opp mangee drivere som kan velges etter dette trinnet i nlite. Vet ikke hvilken driver som skal velges til XP pro 32 bit i valget etter da den innholder 32 bits driver for andre OS også Har brent flere CRDr nå og fått utallige BSOD. BSOD oppstår når driverene er lastet inn under første del av installasjonen. Noen som vet hva jeg skal velge ut av alle alternativene ? På forhånd takk for hjelpen. Begynner å bli frustrert nå etter mange forsøk. Lenke til kommentar
johome Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Det er 2 år siden jeg gjorde det, så jeg husker ikke helt nøyaktig fremgangsmåten. Du skal komme hit : Velg det som er merket i rødt - ICH10R SATA AHCI Controller. Endret 23. september 2010 av johome Lenke til kommentar
fryse Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Fant en løsning hvordan du kan enable AHCI i bios etter at du har instalert windowsen. (Gjelder antagelig bare windows 7, og det virket for meg vertfall). Beskrivelsen var som følgende (oversatt) - Lukk alle programmer - Start regedit: Trykk start meny, skriv inn: "regedit" og trykk enter Skulle du få bruker konto kontroll boxen frem trykk fortsett. - Finn HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesMsahci : Dette er hele stringen, du må selv lete den frem, (eller søke), men ganske enkelt finn først HKEY_LOCAL_MACHINE SYSTEM CURRENTCONTROLSET SERVICES MSAHCI Til høyre side i regedit vil du nå se et par ikoner og tekst. - Dobbelklikk på start (eller høyreklikk på start og velg endre) - I verdiboksen skriver du 0 (tallet - null, ikke bokstaven o) - Trykk så Fil (oppe til venstre) og avslutt. Reboot pc'en, og enable AHCI i bios, lagre biosinstillinger og start maskina. Så skulle alt være i boks. Må si dette gjorde pc'n kjappere i multitasken vertfall, krevende programmer (spill) går mye fortere ut og inn av windows feks. Uansett, mange her som kanskje vet hva dette gjør med pc'n din, og vil være vennelige å skrive det inn, men jeg fant vertfall fixen for windows7 brukere som ikke har gjort dette før de innstalerte windowsen sin. Kjedelig å måtte formatere når du har fått windowsen slik du vil ha den. Lykke til. Vedlagt utklipp fra løsningen jeg fant Exit all Windows-based programs. Click Start, type regedit in the Start Search box, and then press ENTER. If you receive the User Account Control dialog box, click Continue. Locate and then click the following registry subkey: HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesMsahci In the right pane, right-click Start in the Name column, and then click Modify. In the Value data box, type 0, and then click OK. On the File menu, click Exit to close Registry Editor ref link: http://www.ithinkdiff.com/how-to-enable-ahci-in-windows-7-rc-after-installation/ Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Det er 2 år siden jeg gjorde det, så jeg husker ikke helt nøyaktig fremgangsmåten. Du skal komme hit : Velg det som er merket i rødt - ICH10R SATA AHCI Controller. Takker. Håper dette vil fungere Fant en løsning hvordan du kan enable AHCI i bios etter at du har instalert windowsen.(Gjelder antagelig bare windows 7, og det virket for meg vertfall). Beskrivelsen var som følgende (oversatt) - Lukk alle programmer - Start regedit: Trykk start meny, skriv inn: "regedit" og trykk enter Skulle du få bruker konto kontroll boxen frem trykk fortsett. - Finn HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesMsahci : Dette er hele stringen, du må selv lete den frem, (eller søke), men ganske enkelt finn først HKEY_LOCAL_MACHINE SYSTEM CURRENTCONTROLSET SERVICES MSAHCI Til høyre side i regedit vil du nå se et par ikoner og tekst. - Dobbelklikk på start (eller høyreklikk på start og velg endre) - I verdiboksen skriver du 0 (tallet - null, ikke bokstaven o) - Trykk så Fil (oppe til venstre) og avslutt. Reboot pc'en, og enable AHCI i bios, lagre biosinstillinger og start maskina. Så skulle alt være i boks. Må si dette gjorde pc'n kjappere i multitasken vertfall, krevende programmer (spill) går mye fortere ut og inn av windows feks. Uansett, mange her som kanskje vet hva dette gjør med pc'n din, og vil være vennelige å skrive det inn, men jeg fant vertfall fixen for windows7 brukere som ikke har gjort dette før de innstalerte windowsen sin. Kjedelig å måtte formatere når du har fått windowsen slik du vil ha den. Lykke til. Vedlagt utklipp fra løsningen jeg fant Exit all Windows-based programs. Click Start, type regedit in the Start Search box, and then press ENTER. If you receive the User Account Control dialog box, click Continue. Locate and then click the following registry subkey: HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesMsahci In the right pane, right-click Start in the Name column, and then click Modify. In the Value data box, type 0, and then click OK. On the File menu, click Exit to close Registry Editor ref link: http://www.ithinkdif...r-installation/ Takk for utfyllende svar. Jeg har ikke hatt problemer med ACHI på Win7, selv om jeg switcher fra IDE til ACHI i BIOS etter installering så booter WIN7 uten problemer. Problemet er en fresh install i ACHI mode med XP. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Ble desverre BSOD igjen Kan det være noen flere drivere jeg trenger ? Lenke til kommentar
johome Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 (endret) Jeg trengte ikke flere drivere. Valgte du den driveren som jeg pekte på ? Endret 24. september 2010 av johome Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Ja, den samme. Men du har kanskje et annet oppsett ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå