Gå til innhold

Min 9/11-opplevelse.

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vil fortelle da jeg var med min familie i New york. 8-12 September. Stiller meg også tilgjengelig for seriøse spørsmål.

Nå er det 9 år siden, så jeg tenkte jg kunne snakke om det.

[Tidspunktene som blir oppgitt er i norsk tid.]

8 September

Jeg, min bror og mor og far var på gardermoen, ventet på flyet til England, forså til New york (J.F.K Internasjonale lufthavn). Vi skulle på 2 besøk til bestemor og bestefar dette året. (Dem bor i N.Y)

Vi fløy med B.A til London, så ventet vi 3 timer og fløy over stillehavet.

Sent på natten til 9 September. :

Da vi kom til lufthavnen i N.Y, møtte vi våre besteforeldre. Vi satt på med dem til leiligheten dems litt utenfor NYC. Vi pakket ut, snakte, spiste middag på Central Park Restaurant. Så kom vi hjem og la oss etter en lang dag.

10 September:

Vi spiste frokost. Skulle ned til NYC igjen og handle/se og kikke.

Så rundt tolvtiden kom fetteren min, så jeg, han og broren min dro ned i byen. Mamma og pappa var fortsatt hos besta som vi skulle møte i halv seks/seks tiden den dagen.

tja.. vi hadde gått veldig mye, det var varmt og vi hadde verk i bena. Broren min hadde kjøpt seg digitalkamera (hadde cirka akuratt kommet ut vil jeg tro på den tiden). Så tok vi masse bilder. og jeg hadde fått meg en Nintendo hos en kul fyr som het Mark, solgte.

Vi ble kjent med ett par gutter, den drev også med turn, så vi turnet litt og var med dem og dem viste oss litt rundt. klokken var mye og vi ble en halvtime forsinket pg.a bruttern hadde mistet mobilen sin, så vi lånte Curtis (han vi ble kjent med) sin mobil.

Mor ringte oss opp på mitt nummer(hadde ikke penger på kortet), og vi møttes og sa hade til gutta.

8 tiden var vi hjemme igjen og jeg og bruttern spilte Nintendo med fetternmin. 21:30 dro tante og fetteren. Vi snakka, spilte litt mer nintendo også la vi oss.

11 september.

Klokken var rundt 11, og vi hadde spist frokost, klare til å dra, og treffe kompisene våre på Central park cirka 13:15. Joda, vi gikk på McDonalds. gikk litt rundt.

rundt 14:00

så gikk vi gutta ," to tha mall" (som våre nye venner kallte det) og møtte min fetter igjen, så gjækk vi å reka litt rundt da.. da vi så på noen nyhets skjermer cirka halv tre at et fly hadde mistet kontakten med flyplassen og deretter skjønte noen at noe var galt elns.

så vi gjekk til en sånn Elektro-butikk og så på mobiler, mp3 osv. og vi tok fortsatt bilder.

14:45 omtrent (Tragedien var på sånn delvis på plass)

Wuuu-uuuumm BAMM!!!! Sa det, bakken ristet, glass ristet, det hadde skjedd noe. Vi løp ut av senteret og så oss rundt. "There!" utroper, min fetter og vi snur oss og ser. Adrenalinet var på fullt, og tårene kom. World trade center l hadde blitt truffet av ett fly! Det var ikke til å tro, det brant, og alt var trist, folk skrek biler kolliderte og deler av bygningen datt på bakken. Mor og far og bestemor og tante var på andre siden av Manhattan, så dem kom utrolig fort på plass. Vi hadde snakket med dem, og vi så på bygget. folk gikk nærmere, noen gjorde motsatt. Helikoptre flydde rundt tårnet 10 minutter etter cirka. Politiet kom, brannvesenet og ambulansen. imens stod vi å ventet på beskjed fra politiet.

15:00

folk skrek igjen, alle sto i ro, en svær skygge kom over den grønne banken(elns).

vi så mot det igjen, og om det ikke skulle være nok, så fløy det ett fly, rett inn i WTC ll.

Nå gråt omtrent alle der. Det var ikke måt på. det var ett fryktelig syn, og vi reiste hjem etter 20-30 minutter. litt senere fekk vi vite at det nordlige tårnet hadde kollapset, og det var det. vi dro hjem asap.

Orker ikke å skrive så detaljert akuratt nå.

Men da vi kom hjem igjen, tenkte vi over det hverdag.. jeg har alltid hadd problemer med å sove minst 2-3 ganger i uken etter det og sånt.

Så.. Det er bare å spørre om det jeg ikke har skrevet om.

Fred!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For en historie.

Var selv 6 år da dette skjedde. Skulle selv ta fly den dagen eller dagen etterpå, men når dette skjedde fikk vi ikke reise. Derfor var jeg og familien min en av de som reiste med første fly bort der etter nine-eleven.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Spennende historie, god lesning!

Var selv 12 år når jeg skjedde, husker dagen som det var i går! Pappa og jeg hadde akkurat vært på fotballkamp, så hørte vi det når vi slo på radioen i bilen.

Kommer aldri til å glemme den dagen.. Det tror jeg de færreste gjør..

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

Nå husker litt mer av denne "Osama brakk stavene" dagen.

Jeg og en studiekamerat hadde hatt valgvake (med endel alkohol), for den 10 hadde det vært stortingsvalg og det hadde blitt borgerlig flertall med "Morna Jens" fra Kong Carl.

Det var derfor jeg var hjemme midt på dagen. Bakfull!

Fikk så med meg at det hadde vært en slags småflystyrt i NY, trodde jeg da. Men det viste seg snart å være noe mer......

Lenke til kommentar

8:46:30 (14:46:30 norsk tid) fløy American Airlines flight 11, en Boeing 767, inn i nordsiden av det nordligste hovedtårnet i Verdens Handelssenter med en hastighet på om lag 790 km/t. Flyet traff tårnet mellom 94 og 98 etasje, pløyde seg veg inn til bæresøylene i sentrum av bygningen, hvor flydrivstoffet (Jetfuel/Jet A-1/Parafin) ble antent og satte igang en intens brann.

står på wikipedia. så ikke prøv dere på dem:P .. men vi hadde norsktidinnstilte klokker:P

Lenke til kommentar

Husker også dette veldig godt selv om jeg ikke var store karen, min far hadde tatt turen over 3 dager før katastrofen for og jobbe med noen med samme jobb. den jobben han skulle gjøre var i WTC1.

Den dagen flyet traff var faren min på vei vekk fra tårnet pga han skulle få seg frokost. marginen var på ikke mer en 30 minutter, så tenk hvis han hadde bestemt jeg for og bli i tårnet?

Slike tanker er fæle og tenke på. husker ikke alt dette selv men er det jeg har fått fortalt i etter kant.

en tragisk opplevelse, mistet noen nære venner den dagen...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+alsdf

Husker det var mye styr i media, men gikk ikke videre innpå meg. Med tanke på hvor mange uskyldige som dør i Irak f.eks. Er vel i bunn og grunn fordi det skjedde i Amerika, at det er blitt blåst opp sånn.

Lenke til kommentar

Da har jeg ryddet tråden for tull og offtopic. Det hadde vært fint om dere holdt dere til emnet, så jeg slipper å stenge tråden.

det er ikke lov å poengtere åpenbare huller i historien til trådstarter? som at han sto opp halv 5 om morraen for å gå i parken og på macern?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...