Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen fryser, finnes det noen "Hardware Tester"

Anbefalte innlegg

Hei dere potensielle redningsmenn!

Eier en selvbygd pc, Intel Core 2 Quad 3.0GHZ, 8GB RAM, Nvidia Geforce GTX 285, Asus P5Q3 Deluxe Wifi-AP hovedkort.

Etter jeg installerte Windows 7 64 bit har maskinen hengt seg opp på nettspilling. Totalt frys. Det skjer kun når jeg spiller på internett. Det skjer med Battlefield 2/2142 og Crysis. Merkelig nok ikke med Left 4 Dead, hverken 1 eller 2.

Jeg har en anelse om at det er skjermkortet som har gått lei. Men er jo ikke helt sikker. Har sjekket at alle kablene er godt i, faktisk demontert pc 2 ganger. Men det har ikke hjulpet. BIOS står på Default, slik som de gjorde når jeg hadde Vista. Alle drivere er oppdatert.

Så, alt i alt lurer jeg på om det finnes noen gratis "Hardware Testere". Et program som tester så å si alle funksjonene på pc'n for å så fortelle meg hva som ikke funker.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes hardwarebaserte kort som tester slikt, men det er nok ikke noe poeng her.

Jeg anbefaler deg å prøve et annet skjermkort for å se om feilen forsvinner, evt begynne å forske på biosinnstillinger, innstillinger for skjermkort o.l for å se om du kan fjerne feilen.

Spill er kompliserte saker, de skal programmeres til å funke på bokstavelig talt hundretusenvis forskjellige hardware kombinasjoner, og derfor så hender det altså at noen får problemer.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Everest til slik testing, ut fra symptomene ville jeg satt opp cpu-spenningen vcore 0.05v opp og samme med vtt\qpivolt 0.05v opp, teste om problem er borte mellom hver justering. Er minne\ram-spenningen(vdimm) satt til det som står på brikkene? Har du byttet skjermkort driver i det siste? er ikke alltid at den nyeste er den beste for ditt kort. Håper det ordner seg, everest finner du på filehippo.

Lenke til kommentar

Takk for respons :D

Skjermkortet skal liksom være en nokså kraftig type, EVGA Geforce GTX 285, som sagt ikke hadde problemer før på Vista. Battlefield 2 er da ikke så krevende... Noe som også gir meg lyst til å avbekrefte at det er skjermkortet er at all spilling funker på Singleplayer, bare ikke Multiplayer via nett.

Har 2 store WIFI antenner, bruker ikke kabel, ligger det noe i det?

(Nylig hatt IP adresse konflikter i hytt å pine)

(Forsatt, Left 4 Dead 1-2 funker på alt) :/

Jeg skal først gå på BIOS å se om alt stemmer der.

Hvis det ser greit ut, gir jeg Everest et forsøk

Lenke til kommentar

Spilling over trådløst forårsaker normalt lagg og det kan nok forårsake frys også hvis du har problemer med at trådløskortet ditt er ustabilt og kjører dhcp handshake i tide og utide.

Prøv med kabel og se om det løser problemet på online spilling. Hvis du spiller mye online så er det normalt anbefalt å bruke kabel av ovennevnte årsaker.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Fant ut hva som var feilen. Det lydkortet på hovedkortet. Så noen topics om noen andre som hadde dette problemet, og da var det et par som hevdet det var lyden, siden den "loopet" i kræsjen. Fant ut av det ved å kjøre minijacken gjennom en potet å lytte på den... Ehm... Nei, brukte Steinberg CI2'en min som output, og da kunne jeg game for eeeeeviiiig. Noe drop-frames :(

Er noen av dere behelpelig med å finne et kult lydkort til meg? Se her!

PS: Malvado, selvfølgelig disablet jeg trådløs når jeg brukte kabel ;) Det funket ikke det heller. Lyden som har faila! :)

Endret av Last Wordz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...