Gå til innhold

Regne ut korrekt gjennomsnittsmåling av vindhastighet

Anbefalte innlegg

Hei,

Eg jobber med en mikrokontroller som skal samle inn værdata. På denne har eg koblet til et anemometer som viser vindhastighet. Målet her er å få en verdi som gjenspeiler gjennomsnittet av målingene i løpet av de siste 10 minuttene. På en korrekt måte.

Anemometeret blir lest av en gang i sekundet. I seksti sekund blir vindhastigheten lest av og et "løpende gjennomsnitt" blir lagret. Følgende formel blir brukt: x = x + ((y - x) / z)

y = Målt vindhastighet

x = Løpende gjennomsnitt

z = Antall målinger

Når det er kommet til 60 målinger(1 minutt) blir det løpende gjennomsnittet lagret på slutten av et array som har 10 plasser(= ti minutt). Den eldste vil da bli fjernet fra begynnelsen på arrayet.

For å få ut gjennomsnittet for de siste 10 minuttene tar eg derfor å legger sammen disse målingene som ligger i arrayet, og deler det på 10. Da får eg gjennmosnittet, som eg tror er korrekt. Fordelen med dette blir at eg til enhver tid kan hente ut de siste 10 minuttene. Hadde eg lagt sammen målingene direkte så kunne eg kun ha hentet ut de siste 10 minuttene, og så måtte ventet 10 minutt til for å få en ny verdi.

Spørsmålet blir om det blir feil å bruke løpende gjennomsnitt for å beregne vindhastighet pr minutt. Om eg endrer modellen og i stede for å bruke løpende gjennomsnitt tar og summerer alle målingene for ett minutt og deler det på 60, så får eg en vindmåling som konstant viser 0,26 m/s MINDRE.

Spørsmålet blir hva som er korrekt?

Eg vet ikke om oversettelsen "løpende gjennomsnitt" er korrekt, men eg har sett det bli omtalt som "running average" eller "moving average" på utenlandske nettsider. Wikipedia: Moving Average.

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...