NicolasDarvas Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 (endret) Hei! Fant en BenQ E2200HD på dynga, så tok den med hjem og det viste seg at det bare er et problem med strømforsyningen, eller det skjedde ingenting da jeg prøvde å skru den på. Kan det være en sikring, og hvordan ser denne ut på dette kortet? Er det den som er Sølvfarget/Hvit rett over strøminntaket? Jeg er helt grønn, men virker logisk at det første jeg burde sjekke er sikringen. Tenkte å bare lodde på en ledning over for å se, bare jeg finner ut hva som er sikringen Er det ellers noen andre komponenter som er typiske? Takker for svar! Endret 11. september 2010 av NicolasDarvas Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 11. september 2010 Forfatter Del Skrevet 11. september 2010 Det står F801 over komponenten jeg beskrev som sikringen.. regner med at "f" står for fuse? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Det ser ut som en sikring ja. Står det hvor stor den skal være? Hvorfor er det hvit "gugge" (lim?) på to av tantal-elektrolyttene tro? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Du kan jo også bare måle sikringen med et multimeter, se om det er kontakt gjennom den, og eventuelt hvilken motstand, skal jo være ~0. Det hvite stoffet er nok fikseringsmasse, hvorfor de har det der er usikkert, muligens for å sikre en viss avstand fra spolene. Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 13. september 2010 Forfatter Del Skrevet 13. september 2010 Det var ikke sikringen, målte 0 ohm, er det noe annet jeg kan sjekke? Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Du kan begynne med å sette i stikkontakten og sjekke spenning på den største kondensatoren. Det skal ligge ca. 320 volt over den. Ikke kortslutt eller ta på denne mens du måler. Også en stund etter du har dratt ut kontakten kan det ligge spenning på kondensatoren. Det kan også være ~300 volt på den kjøleribben i midten, så vær forsiktig. Av erfaring tipper jeg switche-transistoren som er montert på kjøleribben i midten er ødelagt. Dette er ofte en vanlig MOSFET-transistor, og hvis du skal teste denne må du lodde den ut. Før du gidder det kan du prøve å ta en diodetest på de to store diodene bakerst på kortet (uten spenning på kortet). De trenger vanligvis ikke loddes ut. Begge bør ha knekkspenning på ~0,6 volt. Hvis du ikke vet hvordan du tester dioder med multimeteret bør finne mye på google. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Hvis du konkluderer med at du skal teste MOSFETen (gitt at det er en vanlig MOSFET) trenger du en spenningskilde på 5-6 volt (batteri?) som du setter mellom Source og Gate. Deretter kobler du vekk kilden og måler motstand mellom Drain og Source. Rød måleprobe på Drain. Da skal du måle noen ohm motstand. Hvis ikke, er den sannsynligvis ødelagt Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 30. september 2010 Forfatter Del Skrevet 30. september 2010 (endret) Takker for svar! Har prøvd å måle komponentene som nevnt, men tror jeg er ganske så talentløs her for ingenting stemmer med verdiene hverken dere eller andre har gitt meg, så enten det, eller så må denne skjermen ha blitt utsatt for et lyn-nedslag eller lignende Har sjekket deres opplysninger opp mot andres og det skal jo være korrekt, men finnes det en side hvor man kan bestille disse komponentene? Tenkte å bare bytte ut alt som trolig er feil, og det blir jo mest sannsynlig billigere enn å kjøpe en ny skjerm. Endret 30. september 2010 av NicolasDarvas Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Medregnet tid er det sannsynligvis billigere å kjøpe ny skjerm. Ofte må du lete etter tilsvarende erstatningskomponenter da de aktuelle komponentene kan ha gått ut av produksjon eller er vanskelige å få tak i så lenge du bestiller små kvanta. Uansett: www.elfa.se www.digikey.com Kan du handle fra som privatperson Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 no.mouser.com er også en bra sjappe du kan handle fra som privatperson. Du sier at målingene ikke stemmer, hvilke målinger får du? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå