Gå til innhold

Sivilingeniør eller siviløkonom?

Svirrepippen

Anbefalte innlegg

Dette er et tema som aldri blir ferdigdiskutert!

Lurer rett og slett på hvilken linje jeg skal ta. Dilemmaet ligger i at jeg skjønner at det blir mye mer jobbing for å komme inn på ind.øk på NTNU enn det siviløkonomlinja på NHH ville kreve. Samtidig er det siviløkonomstudiet som definitivt tiltaler meg mest, pga mengden teknologi og matte på NTNU.

Nå lurer dere sikkert på hva jeg egentlig lurer på, valget burde jo være opplagt. Men, det er en ting jeg tenker mye på. Synes ingeniører står mye høyere i kurs og blir mer respektert enn hva økonomer blir. Og som ingeniør tror jeg fort man kan få mye mer interessante jobber, fordi du får jobbe med industrien, der det skjer. Regner med at du får bedre kommunikasjon med folk og blir respektert både av "administrasjonen" og "de som utvikler hva-det-nå-måtte-være" fordi du har høy kompetanse innenfor begge leirer. En bonus er jo også at det er lett å videreutdanne seg fra sivilingeniør til siviløkonom, men ikke motsatt...

Noen gode innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er mye matte på indøk. Særlig de to første årene. Da er det nesten ren ingeniør. Man blir vel liksom hverken ekte ingeniør eller økonom.

Men så er det hele tiden nyheter om hvordan indøkere får drømmejobben selv i et dårlig finansmarked der økonomer sliter med å få jobb.

"Sikrer drømmejobben i krisetider"

http://www.dn.no/karriere/article1858235.ece

På den annen side, om du leser debatten under, finnes det også mange fra selve arbeidslivet som "disser" kolleger som gikk indøk fordi de egentlig ikke har noe mer kompetanse enn andre. Kanskje mindre tilogmed, når andre har gått et langt studieløp som revisor eller lignende. Men egentlig ville ikke den mobbingen brydd meg så lenge jeg allerede hadde fått drømmejobben... :whistle:

Lenke til kommentar

Du bør jo helt opplagt velge utdanning basert på egne interesser - ikke fremtidig status. Hvis du tror at du vil trives bedre som siviløkonom, så bør valget være opplagt. Når det er sagt, så kan jeg anbefale NTNU på det varmeste om du har interesse for teknologi og realfag. Akkurat INDØK-ere liker vi riktig nok ikke, men det er en annen diskusjon...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...