Gå til innhold

Lage en liten "fotoboks" for å ta bilde av produkter

Anbefalte innlegg

Heisann!

Trenger å ta bilder av en del produkter nå, og i denne sammenheng må det være enkelt å redigere bildene i ettertid. Altså, en bakgrunn som er enkel å fjerne osv. Hvit er jo en kjekk farge til dette, men det er jo ikke så lett å få til noe slik med noe laken hengene bak produktet.

Derfor tenkte jeg å lage meg en liten "fotoboks" hvor jeg kan ta flotte bilder uten forstyrrelser i bakgrunnen. Jeg tror HW.no har en slik for å ta bilde av produktene de tester osv.

Noen som vet om noen guider til å lage en slik boks, eller hva jeg trenger?

Tenkte å gjøre det veldig i budsjettklassen, så legg til det i betrakningen.

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin video, hvis du er veldig nøye og/eller skal ta bilder av noe med blanke flater kan det lønne seg å kle hele boksen med hvitt papir innvendig for å unngå at kartongfargen påvirker resultatet, kanskje mesteparten av forsiden også med bare et hull for kameraet.

Er du interessert i å "klippe" ut motivet slik at du ikke kan se flaten det ligger på vil lys fra udnersiden også spare deg for ekstremt mye arbeid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det meste som er fornuftig å si er vel allerede sagt, men jeg kan jo bidra med løsningen jeg brukte før jeg fikk tak i paraplyer (paraplyene er ikke nødvendigvis bedre, men litt raskere og mer fleksible å jobbe med).

post-78758-1284212545,6654_thumb.jpg

Denne kostet ca kr 0, er laget med papp, papirark (jeg var så gjerrig at jeg brukte baksiden av brukte papirark) og tape. Kan lyssettes med stort sett hva som helst som gir nok lys, jeg har brukt eksterne blitser bare fordi jeg likevel hadde dem tilgjengelig. Det er imidlertid en fordel om:

- lyskilden(e) kan plasseres inni selve boksen (hvis du ikke lager en boks med halvgjennomsiktige vegger, som er enda bedre)

- lyskilden(e) ikke lyser rett på det du skal ta bilde av, men lyset reflekteres fra veggene

- lyskildene har roughly samme fargetemperatur om du bruker flere (vil du ha jevnest mulig lys bør du ha minst to).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer an på hva du skal ta bilde av. Hvis objektet som skal avbildes er hvitt eller veldig lyst, eller har blanke flater som reflekterer de hvite veggene, kan det bli vanskelig å maskere riktig. Dette kan du løse lett ved å ha ett sort papirark (A4/A3) eller ett sort tøystykke som du legger under/bak når du skal ta bilde av lyse objekter (tak og vegger i boksen bør fortsatt være lyse - mørke vegger reflekterer ikke lyset!).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Veit ikkje om du har bestilt fra DX før, men der må du ha tolmodigheiten i orden!

Er bare å bestille og glemme det ei stund, for det tar ei stund før varen kjem fram til deg... Dei bruker lang tid på å sende, men når den først er kommmet i posten går det ikkje så lang tid får du har den.

Sida det er gratis frakt, så er det ein fordel å bestille 1 og 1 ting om du skal ha fleire.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...