zaqqoZeq Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 I går reiste jeg fra Sandnes til Oslo med tog. Da konduktøren stemplet billeten min spurte jeg om jeg kunne oppgradere til komfort fikk til svar at han sa han skulle gå å se om det var plass. En time senere huket jeg tak i han siden han ikke hadde gitt meg noen tilbakemelding. Da svarte han at det ikke var plass. Dette måtte jeg få bekrefte siden en kammerat av meg ikke fikk oppgradert sist han reiste tog enda det var et dusin ledige plasser hele turen. Da jeg kom til vognen fant jeg ut at det var minst ti ledige plasser. Siden jeg hadde var forkjølet og hadde vondt i hodet orket jeg ikke diskutere og ventet heller på personalbyttet i Kristiansand. Da jeg kom til Kristiansand fikk jeg plutselig oppgradert uten at konduktøren trengte å skjekke om det var ledige plasser engang. Har konduktøren rett til å nekte meg oppgradering uten grunn? Burde jeg sende inn klage til NSB? Hva skal jeg konfrontere konduktøren med om noe lignende skjer igjen? Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Kan det ha vært reservert plasser av noen som ikke møtte? Ole Lenke til kommentar
zaqqoZeq Skrevet 11. september 2010 Forfatter Del Skrevet 11. september 2010 Tvilsomt ti stykk? Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Litt av problemet her er at folk går av og på toget underveis, og noen av disse har også bestilt komfort. Så det er ikke sikkert at det der og da var seter som var ledige hele veien fra sandnes til oslo, men at det fra kristiansand ble ledige seter. Du kan jo spørre deg selv om du hadde blitt irritert om noen hadde fått oppgradere til ditt reserverte sete? Lenke til kommentar
zaqqoZeq Skrevet 11. september 2010 Forfatter Del Skrevet 11. september 2010 Tror ikke så mange kom på siden det bare var en time før Kristiansand. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Tror ikke så mange kom på siden det bare var en time før Kristiansand. en time før Kristiansand er det vel fire eller fem togstasjoner som toget kan eller skal stoppe på så ti plasser er ikke usannsynlig mine øyne. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Er ikke NSB Komfort noe man normalt betaler for? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Komfort er en tilleggspakke som koster 90,- per tur. Lenke til kommentar
zaqqoZeq Skrevet 11. september 2010 Forfatter Del Skrevet 11. september 2010 (endret) Tror ikke så mange kom på siden det bare var en time før Kristiansand. en time før Kristiansand er det vel fire eller fem togstasjoner som toget kan eller skal stoppe på så ti plasser er ikke usannsynlig mine øyne. Men de samme plassene var ledige når vi var i Kristiansand, og det er vel ikke så mange som oppgraderer om man bare skal en time med tog? Edit: Og tilbake til emnetittelen, kan han nekte oppgradering/eller overse meg å ikke skjekke? Endret 11. september 2010 av zaqqoZeq Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Jeg tviler på at de nektet deg å oppgradere uten grunn. De ville tjent på om du hadde fått byttet plass. Men om setet er reservert, så er det reservert uansett om det sitter noen der eller ikke. Hadde turen gått non-stop, så ville det vært enklere. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Uansett. NSB kan gjøre hva dem vil, dem kan nekte deg å sitte der, dem kan til og med nekte deg plass på toget, selv om det er tomt. Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Joda, de kan brenne togene sine også. Men de vil neppe tjene på det. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Men de samme plassene var ledige når vi var i Kristiansand, og det er vel ikke så mange som oppgraderer om man bare skal en time med tog? Edit: Og tilbake til emnetittelen, kan han nekte oppgradering/eller overse meg å ikke skjekke? går i klasse med to som tar toget fra Eiken til Kristiansand vær dag, når de har mulighete så oppgraderer de alltid, sier de selv iallefall. og det er vel ca en halvtime med tog i fra Kristiansand. og ja jeg vil tro de kan nekte deg det så lenge de har saklig grunn. Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 (endret) Ja, NSB kan - om dei ser det som ynskjeleg - nekte deg oppgradering til NSB-komfort. Dette kjem av den private autonomien NSB har som sjølvstendig rettssubjekt. Du har ikkje noko rettskrav på oppgradering og dette er ikkje noko som vil bli handheve ved domstolane. Edit: Det er heller ikkje naudsynt å ha nokon sakleg grunn. Eit slikt krav må i så fall kome frå NSB sine interne retningslinjer som dei står frie til å vike frå. Endret 26. september 2010 av Earendil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå