drphill Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Hei, Er det noen som kan hjelpe meg med et lite problem med prototype og Ajax.Updater Problemet er med "ÆØÅ" prototype.js fra www.prototypejs.org Kode: <html> <head> <script type="text/javascript" src="prototype.js"></script> <script> function test(id) { this.counties = $(id); new Ajax.Updater('update', 'postnr.php', { method: 'get', parameters: { 'postnr': this.counties.value } }); } </script> </head> <body> Postnr: <input name="test" id="test" type="text" onChange="test(this.id)" size="20" /> <br /> <div id="update"></div> </body> </html> Svartet jeg får er når jeg søker på postnr "8800" er "SANDNESSJ�EN / ALSTAHAUG" i databasen ligger det med ø i Sandnessjøen. så problemet er at ø blir �. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Tegnspråk er ikke satt i doctype. Lenke til kommentar
drphill Skrevet 10. september 2010 Forfatter Del Skrevet 10. september 2010 (endret) Har lagt til <!DOCTYPE html> og <meta http-equiv="Content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1"> i koden nå, hvis jeg skirver æøå rett på siden så kommer det frem, er bare det fra databasen(postnr.php) som har problemet. Endret 10. september 2010 av drphill Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Hva med databasen da, php har vel standard tegnspråk på iso 8859-1 men tenker på mysql eller hva det er du bruker. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Doctypen din nå er html5, mens det derimot er ikke slik man setter tegnsetting i html5. Om du åpner postnr.php og gir den riktige get parametere direkte (ikke gjennom ajax), virker det da? Request-metoden (som sendes som XML) benytter som standard UTF-8. Altså bør dokumentet ditt benytte UTF-8, eller du må sende php-dokumentet med riktige headers. header(Content-Type: text/html; charset=ISO-8859-1); Lenke til kommentar
drphill Skrevet 11. september 2010 Forfatter Del Skrevet 11. september 2010 Doctypen din nå er html5, mens det derimot er ikke slik man setter tegnsetting i html5. Om du åpner postnr.php og gir den riktige get parametere direkte (ikke gjennom ajax), virker det da? Request-metoden (som sendes som XML) benytter som standard UTF-8. Altså bør dokumentet ditt benytte UTF-8, eller du må sende php-dokumentet med riktige headers. header(Content-Type: text/html; charset=ISO-8859-1); Hvis jeg åpner postnr.php så får jeg ut det riktige ja, ser ut som problmet kommer etter jeg har kjørt det gjennom ajax. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Har du prøvd å sende med headen jeg skrev i php? Helt øverst i dokumentet. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Prøv å sette encoding: "UTF-8" i optionene dine: new Ajax.Updater('update', 'postnr.php', { method: 'get', parameters: { 'postnr': this.counties.value }, encoding: 'UTF-8' }); Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå