nepse Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Ærede forsamling. En av mine kunder spør meg om hvor mye en Compaq 510 og en relativt ny 17" crt monitor produserer av varme. Jeg ser at maskinen er utstyrt med et 175W powersupply. Skjermen finner jeg ikke ut så mye om, men regner med at de fleste skjermer er ganske like. Jeg husker fra skolen at energi er konstant, den endrer bare form. Bevegelse (HD, CD) Lys (Skjerm) og varme (CPU, og andre komponenter.) Hvor mye av tilført energi blir omdannet til varme altså. Regner da med at kunden tenker på vanlig kontorbruk. Håper på raskt og fornuftig svar. Espen Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Mener å huske at dette har vært gjennomgående disktutert før for en tid siden. Ta et søk, så kanskje du finner tråden. En 17" crt bruker vel rundt 70w, og da vil vel det meste avgis som varme. At kassa har 175w psu betyr på ingen måte at den bruker så mye hele tiden. Sannsynligvis er psu`en litt overdimensjonert, og i tillegg brukes mye mindre strøm når maskina er idle. Ved belastning brukes mer. All energi vil vel omsider omdannes til varme til slutt, til og med lydenergien som avgis når den treffer vegger o.l. Omdannes vel da til bevegelsesenergi, og friksjonen blir til varme. Er ikke utdannet på dette området, dette var bare noen enkle tanker rundt temaet. Forventer å bli rettet på hvis de var for enkle. :smile: Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Akkurat hvor mye varme PC'en der utsondrer er vel heller vanskelig å si. Jeg har innimellom 4 maskiner i kjellerstue (hvis kamerater kommer over med PC) og for å si det sånn, det trengs ikke annen oppvarming der om vinteren og nå som det er sommer er det uutholdelig, (30-40 grader) :o Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå