Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan samboer stikke av med halve kongeriket?

thekid

Anbefalte innlegg

Bor med ei dame og forholdet går veldig bra - så det er sagt.

Men.. vi har bodd sammen i mange år, dvs i mine leiligheter. Jeg har alltid hatt alle utgifter, siden hun har først hatt lavtlønnet arbeid og nå student har hun alltid betalt lite i husleie, i perioder også ingenting. Jeg betaler lån, husleie/fellesutgifter, strøm, Internett etc, også har vi felleskonto vi setter inn samme beløp på for mat.

Har lest litt på nettet at etter viss antall år sammen så kommer man i noe som heter standard kontrakt? Og hun har krav på halvparten?

Hva bør jeg gjøre? Pr idag har vi ingen kontrakt, jeg får par tusen i husleie av henne direkte på konto.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest litt på nettet at etter viss antall år sammen så kommer man i noe som heter standard kontrakt? Og hun har krav på halvparten?

Nei på første spørsmål, og stort sett nei på andre spørsmål. Samboeren din har naturligvis krav på å ta med seg sine ting og hun kan ha krav i ting dere kjøpt sammen. Samboer kan ha krav på arv dersom visse vilkår er oppfylt.

Hva bør jeg gjøre?

Samboerkontrakt kan være lurt

Lenke til kommentar

På visse snevre vilkår, blant annet avhengig av hvor lenge samboerskapet har vart og om en av samboerene kommer mye dårligere ut av det enn den andre, kan hun ha krav på et visst vederlag. Dette går f.eks. på om hun har gjort en vesentlig ulønnet innsats i hjemmet som det er rimelig at hun blir kompensert for (fordi du har tjent på det).

Dette er noe annet enn husmorsameiet som gjelder for ektefeller. Du kan lese mer om forskjellene i utredningen om samboere og samfunnet, NOU 1999:25, her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...