Gå til innhold

Ubuntu - hvorfor, hvorfor ikke?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan også kjøre Ubuntu virtuelt i windows med virtualbox, vmplayer o.l. Mye mindre "styr" når man skal teste det ut, i alle fall hvis det ikke faller i smak og man vil fjerne det igjen.

Msn og div surfing bør ikke være noe problem, finnes flere msn kloner f. eks aMsn. Kan være noen områder under surfing som kan være litt kranglete, etter min erfaring så har dette stort sett vært i forbindelse med visning av film klipp (ikke flash) og web tv.

Windows spill under linux (via wine) fungerer med varierende resultat, noe veldig bra og noe ikke i det hele tatt. Men CS:S har fått platinum (mener det er det beste) rating med 10.04 og wine 1.2, http://appdb.winehq.org/appview.php?iVersionId=3731.

Med kun disse kravene så bør du ikke ha noen spesielle utfordringer, annet enn at ting og tang er litt anderledes enn i windows ;) Men du bør begynne med dual boot eller kjøre det virtuelt i windows før du bestemmer deg for om dette fungerer som eneste os for deg.

Edit: For å snu på spørsmålet litt, hva håper/ønsker du å få ut av Ubuntu?

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Istedet for å teste Ubuntu virtuelt så kan du installere Ubuntu som hvilket som helst annet program i Windows. Er du ikke fornøyd eller ønsker å bruke det permanment så er det bare å fjerne Ubuntu i Legg til/Fjern programmer i Windows. Det er etter min mening den beste og den enkleste måten å teste Ubuntu på.

Skal du installere Ubuntu på PCen så er en installasjon sammen med Windows(Dualboot) en veldig god løsning. Da kan du f.eks spille spill i Windows hvis det ikke funker i Ubuntu.

Men du kan like godt teste ut Ubuntu før du installerer det helt på PCen og som sagt er den måten jeg har beskrevet ovenfor etter min mening den enkleste og beste måten å gjøre det på.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Eneste problemet du kan møte på er gaming i Linux.

CS:S fungerer fint, jeg har fått det til mange ganger med Wine - problemet er bare at hvis du har en litt svak PC vil du slite med å holde FPSen stabil. Men jeg klarte å holde samme FPS i Ubuntu som i Windows med relativt gammel hardware, så skal nok gå fint. ;)

Lenke til kommentar

Nja, en del av det å lære seg linux blir jo å faktisk måtte fikse sånne småproblemer som "man er vant til" at funker ut av boksen.

Dessuten er menyen til mint grusom.

Ikke at jeg ikke vet hvordan man gjør det. Men jeg har hørt at det går an å endre menyen slik at den er lik Ubuntu sin meny.

Mint er jo rett og slett rålekkert, unntatt menyen.

Skulle likt å vite hvordan man endrer menyen.

Jeg bruker forøverig Mint 9 som hoved-OS på min nye bærbare i dualboot med Windows 7 og på den gamle bærbare test-PC Ubuntu 10.04 i dualboot med XP.

:D

Lenke til kommentar

Nja, en del av det å lære seg linux blir jo å faktisk måtte fikse sånne småproblemer som "man er vant til" at funker ut av boksen.

Ikke at jeg ikke vet hvordan man gjør det. Men jeg har hørt at det går an å endre menyen slik at den er lik Ubuntu sin meny.

Mint er jo rett og slett rålekkert, unntatt menyen.

Skulle likt å vite hvordan man endrer menyen.

Menyen i mint/Ubuntu er bare gnome-applets. Er 99% sikker på at ubnuntu menyen finnes i Mint repoet om du søker på noe som "gnome menu" i synaptic :-)

Mint menyen er nesten like ille som KDE menyen :tease:

Lenke til kommentar

Nåja, jo mer som funker ut av boksen jo bedre.

En av grunnene til at jeg kjører mer og mer Ubuntu er at man slipper mye av disse idiotiske tidstyvene av noen småbagateller.

Lenke til kommentar

En del av grunnen til at windows fortsatt har så stor markedsandel er at man i linux må fikse småproblemer. og at spillutviklere er idioter som bare lager spill for window :p

on topic:

Jeg er windowsbruker, men prøver meg på Ubuntu i ny og ne. Ubuntu er stort sett klart til å brukes. Men man kan til tider slite med spill, og etter min erfaring, dårlige eller ingen drivere til visse eldre skjermkort. Alle andre windows programmer finnes det like bra eller bedre utgaver av til linux. Er du førstegangsbruker av Ubuntu, så forbered deg på noe googling for å få ting akkurat slik du vil ha det. Men Ubuntu (og da tydeligvis Mint også) er rimelig kjapt og greit å komme seg inn i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...