LarsP Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Dette har jeg aldri gjort før, så det kan bli litt rotete i begynnelsen. Litt om meg: Jeg har trent styrke sånn av og på de siste fem-seks årene. Har aldri trent seriøst over lange tidsperioder grunnet kombinasjonen mellom studier/kjæreste og min manglende evne til å forplikte meg til noe over tid. Per dags dato er jeg solide 88 kg fordelt på 174 cm. Vekttap er ikke noe direkte mål for meg, men snarere en velkommen sideeffekt av det å løfte tunge ting opp og ned. Målet for treningen min er å oppnå en god balanse mellom funksjonell styrke og en estetisk fysikk (tenk Reg Park og Dave Draper!) Treningsopplegg: En ganske ordinær 4-split: Bryst/mage Rygg/biceps Bein/mage Skuldre/triceps Ergo, fire dager i uken hvor jeg maks trener to dager på rad og da slik at jeg prøver å ha hviledager mellom koblede muskelgrupper (som f.eks bryst og triceps). Videre så ligger jeg på 3-4 sett per øvelse og 3-4 øvelser på muskelgruppe (totalt 9-16 sett per muskelgruppe). Hva antall repetisjoner angår så prøver jeg å kjøre noe a lá 12-10-8-6, hvor jeg øker i vektbelastning mellom hvert sett. Dersom jeg imot all formodning har undervurdert meg selv på f.eks sett 3, så kjører jeg til failure. Jeg stopper aldri opp fordi jeg har "nådd målet". Kardio trener jeg ikke. Hvorfor? Fordi det er grisekjedelig! Jeg vil heller være feit og lykkelig enn å være tynn og miserabel. Intensiteten i styrkeøktene gir meg nok kardio til å kunne gjennomføre settene uten at faktorer som oksygenopptak skal kunne spille negativt inn på prestasjonsevnen. I morgen har jeg min første økt som jeg loggfører. Det skal bli interessant å se om jeg klarer å spore noen klar forbedring når jeg ser tilbake på den økten om et par måneders tid. Til slutt, litt inspirasjon: http://www.youtube.com/watch?v=Z6KhLoNnYEU http://www.youtube.com/watch?v=_P4FJ92qKxs Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Så lenge du trener med en plan og struktur, så vil du se forbedring ja Blir artig å følge med. PS: Enig med kondisjonsbiten. Men har funnet ut at det ikke gjør meg så miserabel å gjøre det en sjelden gang, hehehe Lenke til kommentar
corcky Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Lykke til med treningen. Angående kardio-biten så kjenner jeg meg selv igjen. (Kjedelig) Var selv rundt 86kg før jeg begynnte på dietten og jeg gikk ned 10 kg med minimalt med kardio. En kg kropsfett er rundt 7500kcal så om du da kutter 500kcal hver dag vil du gå ned rundt en halv kg fett i uken. Forbrenn mer kalorier enn du bruker = fettap. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 11. september 2010 Forfatter Del Skrevet 11. september 2010 (endret) hoihoi, da var første loggførte treningsøkt gjennomført. Var litt småslapp i dag, så jeg greide ikke å holde koken gjennom hele økten. Bein: Beinpress:1 150kg x 20 200kg x 10 225kg x 10 240kg x 10 Calf raise i Smith-stativ (vekt eks. stang): 70kg x 10 80kg x 10 90kg x 10 Leg curls: 64kg x 10 70kg x 9 70kg x 8 Leg extensions: 79kg x 13 89kg x 11 98kg x 9 Underarmer: Underarmscurls: 20kg x 19 25kg x 9 25kg x 6 Inverse underarmscurls: 20kg x 15 20kg x 13 20kg x 12 Mage: Strake benhev i Kapteinsstol2: 17 rep. 13 rep. 12 rep. Crunchapparat sittende: 64kg x 15 64kg x 15 64kg x 11 Rotary torso: 64kg x 10 64kg x 10 64kg x 10/8 Crunchapparat liggende: 3 sett til failure med 5kg ekstra belastning. 1Fremdeles noe å gå på her. Det tar noen økter før jeg finner ut hvilken vekt jeg bør legge meg på. 2Her begynte jeg å bli veldig sliten. Var ufokusert og hadde problemer med å ta settene helt ut. Før noen kommenterer det, så er det helt klart en øvelse som mangler under beindelen av treningen - knebøy. Grunnen til at jeg ikke gjør knebøy er at jeg delvis knuste den ene kneskålen min for 2-3 år siden. Jeg er fremdeles litt var for hvilken belastning jeg velger å utsette det kneet for. Jeg kommer nok til å legge til knebøy når jeg kjenner meg 100% trygg på at kneet ikke kommer til å gi etter. Endret 11. september 2010 av LarsP Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 13. september 2010 Forfatter Del Skrevet 13. september 2010 Gah, i dag var jeg utrolig sliten i begynnelsen av økten. Følte at energien økte etterhvert som jeg våknet mer (trente fra 08.15->). Skuldre: Skulderpress: 20kg x 15 25kg x 8 27,5kg x 8 27,5kg x 5 Sidehev: 12,5kg x 10 15kg x 6 12,5kg x 11 Fronthev m/ kabel: 57kg x 10 64kg x 8 64kg x 8 Triceps: Dips: 18 reps 17 reps 12 reps Franskpress: 30kg x 10 35kg x 10 40kg x 8 Pushdowns: 57kg x 12 64kg x 10 73kg x 7 Overhead cable extension: 43kg x 12 50kg x 9 50kg x 7 Lenke til kommentar
plumbum_pb_bly Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Før noen kommenterer det, så er det helt klart en øvelse som mangler under beindelen av treningen - knebøy. Grunnen til at jeg ikke gjør knebøy er at jeg delvis knuste den ene kneskålen min for 2-3 år siden. Jeg er fremdeles litt var for hvilken belastning jeg velger å utsette det kneet for. Jeg kommer nok til å legge til knebøy når jeg kjenner meg 100% trygg på at kneet ikke kommer til å gi etter. http://www.jackalsgym.com/store.aspx?prod_id=RH-KS Hvis du skal kjøre knebøy med dårlige knær vil jeg sterkt anbefale knevarmere (de blå rehband-varmerne jeg linket til er de man ser stort sett alle strongmen, og noen vektløftere bruke). For meg fjernet varmerne så godt som alle smerter i knærne under/etter bøy, selv med en drastisk økning i antall sett per uke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå