Gå til innhold

Klimaet i London

NavStar22

Anbefalte innlegg

Jeg skal på studietur imorgen til London og litt rundt i den landsdelen. Men hvordan er klimaet/høsten der nå? Hvor kaldt omtrent? Er det ganske lik høst som her i Norge(østlandet)? Lurer på hvilke klær jeg skal ta med på tur.

Endret av MySaviourDied4u2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

London ligger jo ganske mye lengre sør enn det sørlige Norge, så det er generelt et litt snillere klima. Høsten preges vel stort sett av overskyet og regn, i hvert fall i store deler av UK, men så veldig kaldt blir det vel ikke. Tenk sørnorsk sensommer.

Til sammenligning har det denne uken vært ca. 15 grader og litt oppover her i Cardiff. Det er et stykke unna London, men er omtrent på samme breddegrad og kan derfor gi en viss pekepinne på været/klimaet.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg London har litt mildere klima enn på østlandet og ligner noe på klimaet her jeg bor på sørlandet (dvs litt våtere og litt varmere på høsten). Da jeg var der i august så var det omkring 3-4 grader varmere enn i Oslo, og omkring 1-2 grader varmere enn i Kristiansand. Det var forøvrig strålende sol da jeg var der sist, og da gikk de fleste i shorts og t-skjorter. Kjenner noen som kom hjem fra London for et par dager siden, og da var været fremdeles like fint.

Lenke til kommentar
det kommer som oftest et snøfall eller to i løpet av en vinter med påfølgende kaos.

Det er ikke alle som har vinterdekk på lur her, for å si det sånn ... Men nå blir det jo like forbannet et salig rot hver gang snøen kommer til Østlandet og. Og der har alle vinterdekk på lur.

Lenke til kommentar

Rot? Ja, det blir det alltids på østlandet -- noen timer der alt blir litt forsinket. Sist det kom to cm snø da jeg bodde i London var det full stans; tubelinjer var stort sett lagt ned, noen timers reisetid på de få strekningene som gikk, umulig å få taxi, kantinen på jobben stengte 12, sekretærene forsvant kl 2 osv.

Cabbyen min den første dagen med snø det året sa han hadde mye erfaring i glattkjøring -- jeg dro fra jobb i totiden på natten, og han hadde jo kjørt siden tidlig kveld ...

Ellers synes jeg det kan være ufordragelig kaldt i London når regnet er vertikalt og vinden virkelig setter inn. Men skal man bare avgårde noen dager er det jo bare å sjekke værmelding.

Lenke til kommentar

Ellers synes jeg det kan være ufordragelig kaldt i London når regnet er vertikalt og vinden virkelig setter inn. Men skal man bare avgårde noen dager er det jo bare å sjekke værmelding.

Du er inne på det jeg ville nevne. I byer med høye hus kan ofte vinden være mer sjenerende enn andre steder. En runder et hjørne og plutselig får en vind som har samlet seg ned en lang gate. Noe vindtett er derfor greit å ha med.

Lenke til kommentar

Jeg bor i London nå! For min egen del syns jeg at det er ganske så varmt her! Jeg flyttet hit for omtrent en uke siden, og trodde at ja, at det allerede var høst her. Når jeg er ute, har jeg aldri på meg jakke. Kun en tynn cardigan over en singlet eller t-skjorte. Di siste dagene har det blåst litt og regna endel, men ikke sånn altfor mye heller. Det har likevel vært nok med en cardigan og paraply.

Jeg tror britene selv tenker helt anderledes, for har sett et par med tykke jakker og skjerf. Så ja, er vel kanskje litt opp til hver enkelt om hvor varmt de syns det er her. Jeg kommer fra Valdres, og der er det ikke akkurat så varmt hele tiden, så jeg syns at det fortsatt er sommer her i London!

Så på Yr i går kveld om at det skulle bli sol fra skyfri himmel og mellom 12 og 20 grader. Sol er det i allefall, men om gradene stemmer, er jeg litt mer usikker på. Kan tippe at det kanskje ligger på sånn 15-16 grader her nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...