Gå til innhold

Ixus 400: Problemer med himmel som bakgrunn

Anbefalte innlegg

Har et problem når jeg tar bilder med himmelen som bakgrunn. Alt for ofte synes jeg himmelen blir helt hvit. Det er ingen kontrastforskjeller mellom blåtoner/skyer. Alt blir helt hvitt. Er det hvitbalansen som burde vært satt til en lavere verdi? Har prøvd å justere i Phostoshop 7. men det fungerte dårlig...

Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette problemet har jeg også på mitt Ixus 400, men jeg tror dette gjelder mer eller mindre alle kameraer. Grunnen er at motivet ditt er mye mørkere enn himmelen, for at motivet ditt skal bli bra så velger kameraet på en slik måte at himmelen blir altfor mørk.

Hvis du låser fokus på himmelen og så beveger kameraet ned til motivet ditt så vil du mest sannsynlig se at motivet ditt blir altfor mørkt.

Jeg pleier vanligvis å rette på den hvite himmelen i Photoshop etterpå.

Lenke til kommentar

Hvis din IXUS 400 har eksponeringskompensation, kan du prøve at anvende den. Forskyder du mod højre på skalaen, får du et lysere billede. Forskyder du mod venstere bliver billedet mørkere. Pas på kun at forskyde et trin ad gang. Er der manuel indstilling af blænde og lukkehastighed, kan du også forsøge dig med det.

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet på mitt A40. Sendte kameraet inn til repp. Virker som om de har justert automatikken for det er mye bedre nå.

Før måtte jeg alltid kompensere med -1E. Nå bruker jeg nesten alltid automode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...