Gjest medlem-1432 Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Tror bilen min har fått frieksos, har ikke lakt merke til det før nå, men i kveld hørtes det veldig godt. Nesten så det var ekkelt å kjøre! Hva skal jeg gjøre nå, er det farlig å kjøre med frieksos? Jeg skal på en lengre tur på mandag, men hvordan går det? Hva koster det og ordne den på verksted, og er det noe jeg kan gjøre midlertidlig for å ordne det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 tja, først må d finne ut hvor det er hull hen, så kan du fikse problemet på verksted eller selv alt etter som hva som er galt og hvor teknisk kyndig du er. er ikke farlig å kjøre på fri eksos, men heller ikke lovlig. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Før vi kan svare på dette er det greit å vite noen ting: Hvor er lekkasjen Hvilken bil har du? Normalt er det ikke farlig, men det kommer litt an på hvor ny bil du har. Jeg kjørte uten eksoanlegg fra katalysator i en mnd. Bråkte enormt, men gikk fint å kjøre. Pris kommer helt an på hvilken bil og hvilken del som er gåen. Du kan vel bare håpe på at det ikke er noen lekkasje på katalysator Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Hei. Jeg vet ikke hvor hullet er, men kan prøve å se om jeg finner det i morgen. Men det blir jo vanskelig, for bilen er ganske lav, så får meg ikke under den. Kan eventuelt prøve å jekke den litt opp, men har bare en slik minijekk da. Det er en toyota camry 85 modell, og kan vel ikke si at jeg er så teknisk kyndig. Hvis jeg finner hullet hvordan skal jeg tette det? Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Det enkleste er selvsagt å jekke den opp og ta en titt under mens motoren går, og bare kikke om du ser noen steder hvor røyken kommer ut. Det er også ganske sannsynlig at du ser hvor ting har løsnet uten at motoren er i gang også, som regel så er det i en skjøt - for eksempel mellom rør og katalysator, eller rør og fleks - ting løsner og skaper frieksos, og da vil du ofte se at de to delene ikke står mot hverandre i det hele tatt. Tror ikke det er noe farlig å kjøre litt med dette, nei, annet enn ubehaget det måtte være med bråket. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Takk for svar Kan jeg bruke tape og en liten hånduk eller teskjorte eller noe sånt? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Eksosanlegg blir veldig varmt, så noe teip vil bare smelte opp\ta fyr. Ta å ordne deg eksosbandasje å surr rundt. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Skal dra på et verksted i morgen da. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Hvor varmt det blir er selfølgelig avhengig av hvor hullet i eksosanlegget befinner seg. Helt bakerst blir det vanligvis ikke så varmt, men fremme på motorn blir det veldig varmt. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 (endret) Bilsjapper som Bilextra, Mekonomen, Biltema, osv. samt enkelte større bensinstasjoner selger både pasta og bandasje som kan brukes som midlertidige fikser av mindre hull i eksosanlegg. Går vel an å bruke colabokser og lignende også, men da i kombinasjon med nevnte pasta. Dersom slik pasta brukes må det få herdet skikkelig før bilen kjøres noe sted, dvs. 2-3 timer på tomgang i vertfall. Endret 10. september 2010 av gxi Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 ..Kan eventuelt prøve å jekke den litt opp, men har bare en slik minijekk da... Jekker du den opp for å se under må du for all del ikke krype under bilen uten sikkerhet! Bruk enten bukker eller noe annet du kan legge under i tillegg til jekken, slike minijekker kan svikte eller velte. Som andre skriver, en reperasjon trenger ikke bli så dyrt om du stikker innom en bilrekvisita og får tak i lappesaker for eksos. Noe annet er hvor lenge det varer før det kommer nytt hull igjen, godset er sannsynligvis ganske tynnrustet i og med at det allerede har gått hull en plass. Ofte er skifting av eksosen beste løsningen. Da må du se an hvor lenge du tenker å ha bilen, kan lappe en del før det blir dyrere enn å skifte alt Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Ok det var lurt ja..Har egentlig ikke noe å putte under bilen. Får se hva det blir til. Jeg tror det er hull litt langt fram, men kan jo hende jeg hørte feil. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 (endret) Legg noe solid under hjulene, eller kjør bilen over ei grøft slik at du kommer under. Som allerde nevnt må du aldri, aldri, ALDRI, ALDRI, gå under bilen når den står på jekk. Tror forresten ikke er det er så dyrt for slike ramper som hjulene kan kjøres opp på. De er definitivt enklest å jobbe med dersom det holder i løfte bilen kun foran eller kun bak. Dersom det er skikkelig hull er det veldig lite sansynlig at en fiks vil holde lenge. Det eneste som hjelper i lengden er å bytte hele rør eller hele potter. Det ruster i biter, og der det nå er hull er bare der det er tynnest. Det vil uansett være såpass tynt rundt der at det blir flere hull. Dersom røret er løsnet fra en av pottene er det omtrendt ingen vits å forsøke å fikse det, selv ikke midlertidig, da er det bare ny potte som fungerer. Endret 11. september 2010 av gxi Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Okey, jeg har jo kun tenkt å ordne midlertidig siden jeg skal på tur med bilen mandag til tirsdag. At det holder da. Har funnet ut at det er noen steiner av fin størrelse her som jeg kan legge under dekket her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå