Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte ut orginal høytalerne i Toyota Yaris 2007

Smestad

Anbefalte innlegg

Har lyst på nytt anlegg i bilen min selvfølgelig..

Men lurer litt på hva jeg bør kjøpe.

Har 5 dørs yaris og har 6,5" høytalere i bak døren også som i fremre men i fremre er det kombi.

Har lyst til og kjøpe kombi sett med 6,5" foran og litt usikker om jeg skal ha kombisett bak også eller bare 6,5" i døren og en 10" subwoofer og mulig en 5 kanals forsterker. Også var det den stereo'en da Yaris har en helt spesiel stereo og alt er godt fast montert ser det ut som... :S Har ikke fult så mye peiling, Men tenker og bruke rundt 1500-2000 kr på kombisett og ca det samme på sub, stereo og forsterker. litt usikker på om jeg skal beholde de gamle høytalerne i midt døren eller ikke... Har hørt at Alpine er et bra merke og driver og ser rundt over alt nå.

Stereo:

Alpine CDE-111R

2x Kombisett:

Kicker - KS Series 65.2

Sub element:

Kicker - Solo Classic 10 (2x4 ohm)

Forsterker er jeg litt usikker på.. om det er en som passer. Og så må jeg vel ha en basskasse eller om jeg bare lager en selv? Og i bak døra bør jeg kjøpe nye der også eller bør jeg beholde de gamle? Skal jeg i så fall sette de på forsterkn eller bare rett til stereoen?

Sikkert litt ute og kjører her, men er ikke så pro..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallois! :)

Uten å vite noe som helst om hvor bra/dårlig orginalhøyttalerne i en 2007 yaris spiller, så kan jeg anbefale følgende:

SKIFT ALLE HØYTTALERNE!

orginalstereo suger som oftest hardt...

Hva spiller angår, kan du selfølgeli bytte ut den som står i, hvis det lar seg gjøre da...

Selv kjørte jeg alle høyttalerne i bilen min på cd-spilleren, så hadde jeg 2 stk 12"Alpine R-subber som var koblet på en PDX-M12 monoblokk. Dundret som f**n helt til det ble stjålet...! :@ Hvis du har råd osv, kan du jo ha en forsterker til subben(e) og en til høyttalerne, AlpinePDX kan monteres i høyden. Veldi praktisk :)

Alpine er kanonmerke, hadde jeg vert deg (og hatt råd), så ville jeg (igjen) kjøpt alpine høyttalere, da helst X-serien eller R-serien. Forsterker: PDX-digitalforsterker. (Its da shit!)

Basskasse kan du bruke masse tid og energi på å bygge og trekke selv, eller så kan du kjøpe en ferdilagd en, og stappe inni di subbene du vil. Koster ca 1000-1500 kr for en dobbel 12"-kasse.

http://www.alpine-europe.com/fileadmin/PDF/Catalogues/2010_01/GeneralCatalogue_2010_LR_English_sec.pdf

http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=10&ids=artID

Vet ikke om dette var til noe hjelp for deg, men det funket fett i bilen min ivertfall! :D

Aller sist vil jeg anbefale deg å passe på at stereoanlegget er godt dekket av forsikringen på bilen. Mitt var ikke...

Good luck!

Lenke til kommentar

Alpine og pioneer er gode valg når det kommer til lydkvalitet osv, bare sørg for at du får en spiller med nok linjeutganger.

Kjøper du spiller fra pixmania så blir det nesten halv pris av hva du må betale i butikk.

Kicker er etter min mening ikke noe å bruke penger på, ihvertfall ikke hvis du liker god lyd.

Med ditt budsjett, så ville jeg byttet høyttalerene foran, og kjørt egen forsterker på disse. Bak lar du være å bytte, og kjører dem på spilleren (gjerne med passiv høypass deling på rundt 100hz) og fader dem ned så du ikke hører dem foran i bilen.

Skal du ha en skikkelig bra sub til prisen, så bør du helt klart vurdere en hertz 12" fra netonnet til 495kr. Dette er latterlig billig i forhold til hva du får.

Netonnet har også en billig hertz monoforsterker som er fin til suben.

Du kan IKKE kjøpe en tilfeldig kasse, og montere inn en hvilken som helst 12", og forvente topp resultat, kasse bør regnes ut til elementet, evt følge produsentens anbefaling.

Kjøper du en spiller fra pixmania til rundt 1000,- og sub, monoforsterker og en 2 kanals forsterker fra netonnet, så får du et bra anlegg til en veldig fin pris ;)

Lenke til kommentar

Hei vært og sjekket litt på nett og lurer på om jeg skal kjøpe denne spillern? Alpine Og så tenker jeg og kjøpe en 5 kanals forsterker slik at jeg kan ha høyttalere i alle dørene. Kommer til og kjøpe frontsett først siden det er viktigst. minus med det er at hvis jeg kjøper en 5 kanals forsterker er i så fall at jeg ikke får broet det til suben hvis jeg ikke mener at jeg trenger høyttalere bak... Hvis jeg ikke skal kjøper en 5 kanals forsterker hva bør jeg kjøpe da? En 4 kanals og en mono? eller blir det overkill..?

Litt usikker på hvilken høyttalere og sub jeg skal kjøpe enda. Men skal også dele det opp siden jeg ikke har råd til å kjøpe alt på en gang, tenker jeg kjøper spiller først.

Takk for svarene :)

Lenke til kommentar

Det kommer helt ann på hva DU er ute etter, men torshov er vel ikke akuratt rette plassen å spørre om bilstereo heller da ;)

Skal du ha en ok aktiv sub, så må du fort opp i 4000kr, og da mener jeg det vil bli bedre med feks den hertz suben, og custom kasse til den.

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...