Gå til innhold

Mitt syn på Afrikanere

nortridge

30 stemmer

1. 1. Har du lignende erfaringer

• Nei
      22
    • Ja
      8

Anbefalte innlegg

Etter å hatt mye med afrikanere å gjøre, både i jobbsammenheng og privat, har jeg erfart at afrikanere ikke er som nordmenn. Naturligvis..

Jeg har hatt sjefsroller ovenfor afrikanere i jobbsammenheng, og jeg kan skrive under på at det ikke er lett å skulle være sjef ovenfor en kverulerende(afrikaner i dette tilfellet) person..

Jeg kan komme på flere eksempler som tilsier min, dessverre å måtte meddele dette, men litt oppgitt holdning ovenfor afrikanere generelt..

Er min situasjon unik, eller er det slik at en eller flere av mine medmennesker der ute har lignende erfaringer med afrikanere?

Hvis du har noen ord som kan bidra til at min oppgitthet ovenfor afrikanere kan fordufte, så håper jeg på respons.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke noe eksempel her så det er litt vanskelig å forstå hva det er du vil frem til. Hvis du er litt mer konkret så får du nok respons.

Jeg kan gi deg mange eksempler, men jeg velger å skrive ett for enkelthetens skyld.

Jeg blir tilbudt å kjøpe diverse rusmidler av afrikanere nesten hver dag på vei hjem. pga. dette må jeg ta en omvei for unngå dette ustoppelige maset.

Lenke til kommentar

Jeg kan gi deg mange eksempler, men jeg velger å skrive ett for enkelthetens skyld.

Jeg blir tilbudt å kjøpe diverse rusmidler av afrikanere nesten hver dag på vei hjem. pga. dette må jeg ta en omvei for unngå dette ustoppelige maset.

Greit nok. Jeg kan ikke kjenne meg igjen her. Har derimot dårlige erfaringer med arabere. Mer konkret irakere, eller kurdere som vi for all del måtte kalle dem.

Men de aller største drittsekkene jeg har møtt er norske. Når det gjelder rus, vold, språkbruk og all annen faenskap. Så jeg vil ikke bare si at noen folkeslag er verst. Tråden virker forøvrig noe meningsløs.

Lenke til kommentar

Det bor over en milliard mennesker i Afrika per dags dato, hvor folk er like forskjellige som i Europa eller Amerika. Det hele blir derfor en stereotypisk og generaliserende fremstilling av "de som ikke er akkurat som oss". At du har hatt kjipe opplevelser tviler jeg selvsagt ikke på, men for min del har jeg ikke opplevd større problemer med våre landsmenn av afrikansk opphav enn av andre, snarere tvert om.

Uansett trist å se at du er så oppgitt at du føler deg kallet til å skape en poll om hvorvidt man har hatt problemer med afrikanere, slikt kan lett gi grobunn for rasistiske ytringer på forumet, uten at jeg nødvendigvis beskylder deg for det. Men om ikke denne posten også blir stengt er jeg gjerne interessert i å høre litt mer detaljer rundt de ubehagelige episodene du snakker om.

Takk for et saklig svar.

Jeg ønsker ikke å skape en grobunn for rasistiske holdninger, men er det slik at det ikke skal mer til enn en tråd ala dette for at folk skal få nevnte holdninger?

Det jeg ønsker er å kunne se at mine, dessverre dårlige sådan, holdninger ikke er så onde som jeg tenker. Jeg føler meg nemlig stemplet som en rasist.

Du beskylder meg for ingenting ved å spørre om flere eksempler.:) Ærlig sak det.

Jeg har blitt ranet av afrikanere med kniv. Dette var en ganske skummel opplevelse.

Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke har statistikkene foran meg, og det selvsagt kan variere fra by til by, er jeg enig med deg. I løpet av de 5-6 årene jeg har jobbet som dørvakt i Kristiansand og Bergen er det personer av etnisk norsk opphav som har stått for 95% av de tilfellene jeg har måtte gripe inn i. I det store og hele har jeg et relativt godt inntrykk av våre nye landsmenn, og til forskjell fra trådstarter har jeg aldri blitt stoppet av personer med afrikansk utsende og blitt tilbudt stoff, selv om jeg går gjennom byen etter endt jobb sent fredag og lørdag natt. Av personer som åpenbart er av etnisk norsk opphav har dette derimot skjedd flere ganger.

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar

Takk selv, for et godt svar på mine spørsmål. Man skulle jo ønske at det skal mer til for å skape rasistiske holdninger, men det finnes desverre eksempler på individer på forumet som gjerne kan kapre en slik tråd og gjøre den om til en arena for rimelig krasse angrep av rasistisk art. Det gleder meg derimot å se at du åpenbart er en intelligent og selvreflekterende person, og det skal selvsagt være lov å stille spørsmål uten å bli stemplet som rasist. Det du sier om kverulerende personer i jobbsammenheng kan jo (uten at det blir annet enn synsing) være et resultat av kulturelle forskjeller, eller rett og slett misforståelser.

At du har blitt ranet med kniv er noe helt annet, og det forstår jeg godt setter spor i deg, slikt er bare forferdelig! Jeg må desverre løpe på jobb nå, så kan ikke delta videre i tråden i kveld, men håper den forholder seg like saklig som den har begynt og ønsker deg en videre fin kveld. :)

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...