Gå til innhold

Enkel HTPC - Hvordan ser dette oppsettet ut?


Anbefalte innlegg

Har planer om å bygge en enkel HTPC for å spille av musikk (filer+Spotify) og filmer (div egenrippet mkv av dvd-filmer, men fint å takle HD-materiale).

 

Krav er at systemet må ha HDMI-utgang som jeg kan sende lyd via (HD-lyd ikke nødvendig), og at den har enten coax/optisk utgang for lyd i tillegg.

 

Har satt opp følgende oppsett:

 

Antec NSK1380, inkl 350watt strømforsyning - kr 1 000

Asus P5QPL-VM EPU, hovedkort - kr 500

Intel Pentium E5200, cpu - kr 500

Kingston HyperX DDR2-800 2GB (2x1024) - kr 400

Samsung SH-S223C DVD-brenner - kr 150

Western Digital Caviar Green 1,5 TB 64 MB Cache - kr 650

Totalt kr 3 200

 

Virker dette ok?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja det ser ut som om alt er bra nok til det, men kan jeg spørre hvor stort budsjett du har?

 

kanskje men kan lage en littegrann bedre pc til det, men en bærebar har jo også funket til samme pris da

Har idag en Dell Studio 15 som ligger i tv-benken, men hender kunder å sende via hdmi-utgangen dersom man ikke bruker den en dag. Og da må jeg opp med skjermen, ut med kabel, inn med kabel og skjerm ned igjen..

 

Ellers funker den pcen jeg har som gull fra før av egentlig..

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale at du kjøper et hovedkort med bedre GPU hvis du skal spille av HD. Ellers ser det greit ut dette. Har samme prosessor selv i min HTPC :)

Takker for innspill. Blir nok ikke my hd som blir avspilt, men man vet jo ikke..

Kan et ASUS Radeon 5550 uten vifte være noe ? http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=177281&banid=hwpg

 

Noen har sagt disse kan sende HD-lyd via hdmi-utgangen også, stemmer dette ?

Endret av Eirik84
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så godt kjent med ATI, men når det gjeder Nvidia så er 9300 og oppover godt nok. Jeg tror 4xxx og oppover er godt nok på ATI, men dette kan sikkert andre bedre enn meg. Har du tenkt å kjøre Linux vil jeg anbefale Nvidia, tenker du å bruke Windows er det hipp som happ egentlig.

Lenke til kommentar

Hva med å gå for et hovedkort =94(1818)"]m/ATI 785G brikkesett og f.eks. en =17&detailId[]=575(2337)&detailId[]=608(2535)"]AMD Athlon II CPU? Hvis du i tillegg velger en i e-serien av AMD CPUene, f.eks. AMD Athlon II X2 240e, så får du en kjølig og god cpu på 2,8 GHz. 785G og forsåvidt 780G brikkesettene til AMD er som skapt for HTPCer og HD avspilling. Du har også de brikkesettene som slutter på GX som er bedre, men de er dyrere og er myntet på litt mere hardcore enn hva jeg har inntrykk av at du er ute etter ;)

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar

Hva med å gå for et hovedkort =94(1818)"]m/ATI 785G brikkesett og f.eks. en =17&detailId[]=575(2337)&detailId[]=608(2535)"]AMD Athlon II CPU? Hvis du i tillegg velger en i e-serien av AMD CPUene, f.eks. AMD Athlon II X2 240e, så får du en kjølig og god cpu på 2,8 GHz. 785G og forsåvidt 780G brikkesettene til AMD er som skapt for HTPCer og HD avspilling. Du har også de brikkesettene som slutter på GX som er bedre, men de er dyrere og er myntet på litt mere hardcore enn hva jeg har inntrykk av at du er ute etter ;)

Har veldig gode erfaringer med Intel, så vil gå for det igjen.

 

Har alltid hatt GeForce grafikkort også, så det får være bra å gå over til radeon i denne pcen..hehe..

 

For det er fortsatt slik at GeForce ikke støtter lyd over hdmi uten at man må ha noe ekstra kabler eller noe slikt?

Lenke til kommentar

Usikker på det med GeForce, men mtp på temperaturer, noe som er viktig for å kunne ha et stabilt system med lavt støynivå så er ATI nok et bedre valg, samt at Radeon HD har et større fokus på multimedia enn Nvidia. Hvis du går for Intel CPU, så er du avhengig av et separat skjermkort om du ikke går for Nvidia IGP.

 

BTW, AMD Athlon II X2 240e (2x2,8 GHz, 45W TDP) er en kjappere og kjøligere CPU enn Intel E5200 (2x2,5GHz, 65W TDP), samt at de ligger i omtrent samme prisklasse. AMD Prosessoren bygger forøvrig på en nyere plattform (AM3) enn Intel sin på LGA775.

Lenke til kommentar

Bygget meg ifjor en htpc med e5200 og et hovedkort med innebygget nvidia 9400. Dette holder i massevis hvis du skal bruke programvare som støtter hardware acceleration av video. Xbmc støtter dette i siste betaen som gjør at prosessorbruk ved avspilling av 720p x264 (typisk .mkv fil) ligger på under 10%

 

E5200 alene klarer å spille av 720p bra, med avlasting fra grafikkkortet klarer man 1080 :)

 

Lyd via hdmi fungerer, ihvertfall på mitt hovedkort :)

Endret av texaco
Lenke til kommentar

Selv bygget jeg med en C2D E8400 65W TDP, Radeon HD 3650 som i senere tid har blitt oppgradert til 5750. 1 TB Samsung disk, Sony BluRay spiller, Schyte Ninja Mini cpu kjøler og Crosair 450W PSU. Jeg har også en TerraTec Cinergy DVB-S2 tuner i maskinen, og alt dette er pakket inn i en 3R System M-station HT-1000 kabinett. Det er et romslig kabinett, men allikevel så blir der ganske varmt, men dette er jo alternativet til en støyete maskin.

 

Dette er riktignok en god maskin som kan spilles en del på etc, antageligvis overkill i forhold til hva du er ute etter. Men uansett så vil du med en løsning fra AMD få bedre og billigere maskin. Du slipper et ekstra skjermkort hvis du går for 780G eller 785G, og med begge deler har du HW akselerasjon av HD, dvs 1080p uten problemer uavhengig av CPU. Går du for AMD Athlon II X2 240e, så får du en CPU som yter 300 MHz mere per kjerne samt utvikler ~30% mindre varme. Du får en bedre IGP enn hva Nvidia kan tilby, ev. så må du ut med 400-1000 kr ekstra for et dedikert skjermkort. Flere fordeler er at du kan bygge maskinen i et mindre kabinett. Bruk heller de pengene på en SSD systemdisk, og ha en ekstern disk koblet til router f.eks. hvis du har de pengene å avse.

 

Nå skal ikke jeg diktere hva du kjøper her, men det er liten tvil om at AMD gir deg mere for pengene. Intel er valget hvis du skal ha det absolutt beste, fordi der når ikke AMD opp, men da må du isåfall forlate LGA775 plattformen og gå for Core i3/i5/i7, og da begynner det fort å bli litt dyrt...

Lenke til kommentar

Skulle jeg gått for en htpc i dag så ville jeg lagt vekt på støy og mulighet til å spille av full hd. Og jeg ville da gått for dette oppsettet. Eneste jeg er redd for med dette er varme, men det løser du ved å borre hull i toppdekselet, eller drite i å ha på topdeksel. Denne maskinen klarer å kjøre full hd ++ 99,99% lydløst, Eneste du muligens kan høre er litt elektronisk støy, som du ikke kommer unna på noen maskin. My 5 cents

Lenke til kommentar

Slettes ikke dum den der, men du kan gå ned på minnemodulene til 800 MHz, hovedkortet støtter ikke mere enn det uansett. Også kun vel med fordel disken vært litt større, kanskje 64 GB?

 

Men er du sikker på at den vil bli så veldig varm? CPU m/13W TDP + 13W IGP TDP, 26 W altså. Selvsagt litt på brikkesettet og SSD, men dette er med maks last, så tror faktisk ikke at det skal være så galt. En ting jeg savner er en IR-mottaker i kabinettet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...