kennethx Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Etter mye feilsøking fant jeg ut hvorfor jeg hadde problemer med ustabilt nett. Jeg har altiboxen i bridge mode, og bruker en ubuntu boks som FW/router. Dette i seg selv burde ikke by på noen problemer, men det gjorde det altså. Av en eller annen grunn så blir mtu på eth0, som er koblet mot altiboks satt til 576, noe som skaper mye poblemer spesiellt for dns, men også generelt tregere nett. dhcp clienten på ubuntu spør alibox om MTU og får tilsynelatende 576 som svar. Kan ikke bekrefte at det er det som skjer, da må jeg i såfall inn å pakke sniffe litt. Jeg valgte å ta den kjappe utveien, fjernet interface-mtu fra /etc/dhcp/dhclient.conf slik at dhcp client ikke spør om den, og satte mtu 1500 i /etc/network/interfaces Nå går nettet raskt som forventet. Får ta videre feilsøking på om det er altibox i bridgemode som sender ut feil MTU eller om det er en bug i linux distro eller marwell nettverkskort driverene. Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Hmm det var snodig. Jeg har en gammel hjemmesentral uten routing funksjonalitet koblet opp mot en linksys e3000 og jeg får mtu 1500 her. Lenke til kommentar
kennethx Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Regner med det er en "Hjemmesentral CPL5" jeg har, og som sagt står den i "bridge mode". Får ta litt mer testing til helgen, akkurat nå bare nyter jeg rask internet tilgang igjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå