MikkelRev Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Allmektighet er et tullebegrep. Det står ikke en plass i den hebraiske grunnteksten at Gud er allmektig, hverken eksplisitt eller implisitt. Så er ingen grunn til å ta det for gitt. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 5. november 2010 Forfatter Del Skrevet 5. november 2010 Vel, hvis han ikke er allmektig; hva er det han IKKE kan? Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Allmektighet er et paradoks som faller på sin egen urimelighet. Er han allmektig, er han da mektigere enn seg selv? Kan han lage en stein som er så tung at han ikke klarer å løfte den selv? Lenke til kommentar
dixi Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 At Gud har all makt betyr at Gud kan gjøre alt hva Han vil. Gud er tre personer i en, så kansje Gud kan skape stein Han ikke klarer å løfte i personen Jesus, mens Faderen kan løfte hvilken sten som helst fordi Han er større enn materie. Hva vet vel jeg. Men jeg syns ikke det å være allsmektig er en umulighet. Bare for ateister.Ingenting er umulig for den som tror. Jesus sier at ingen ting er umulig for Gud. 2 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 En kan jo lure på hvorfor det treet var der i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 6. november 2010 Forfatter Del Skrevet 6. november 2010 Pga han ville gi de fri vilje? Som et symbol? Jeg lurer selv på det forresten.. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 En kan jo lure på hvorfor det treet var der i utgangspunktet. En kan jo lure på hvorfor det finnes revebjeller hvis det ikke er meningen at vi skal spise det. Eller hvorfor det finnes gamle senile damer med store væsker hvis det ikke er meningen at vi skal rane dem. 1 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 En kan jo lure på hvorfor det treet var der i utgangspunktet. En kan jo lure på hvorfor det finnes revebjeller hvis det ikke er meningen at vi skal spise det. Eller hvorfor det finnes gamle senile damer med store væsker hvis det ikke er meningen at vi skal rane dem. Det er vi som står for de gamle damene. Gud står for elendig planlegning. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Det er vi som står for de gamle damene. Gud står for elendig planlegning. Vel bekomme! Bare til å lage en perfekt verden, eller.. En verden i hele tatt.. Bare skap en du! Du vet jo at du finnes, og vi har like få bevis for at universet startet ved the big bang, som at Gud skapte universet. Likevel er det mange som tror på the big bang. Og hvordan ble the big bang til? Hmm.. Av ingenting? Hør på dere selv (de som tror det). Ikke kom og fortell meg at det høres mer sannsynlig ut enn at noen skapte det? Jeg tror ikke at Gud skapte universet. Jeg vet det. litt ot på slutten.. Endret 7. november 2010 av Diskutant Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Det er vi som står for de gamle damene. Gud står for elendig planlegning. Vel bekomme! Bare til å lage en perfekt verden, eller.. En verden i hele tatt.. Bare skap en du! Du vet jo at du finnes, og vi har like få bevis for at universet startet ved the big bang, som at Gud skapte universet. Likevel er det mange som tror på the big bang. Og hvordan ble the big bang til? Hmm.. Av ingenting? Hør på dere selv (de som tror det). Ikke kom og fortell meg at det høres mer sannsynlig ut enn at noen skapte det? Jeg tror ikke at Gud skapte universet. Jeg vet det. litt ot på slutten.. Du vet det? Vel da er jo saken biff. Case closed... Det morsomme er at hadde du vokst opp i et ateistisk hjem, så hadde du vært sikker på det motsatte Du har rett i en ting; det finnes overhodet ingen bevis for at verden har en skaper, men du tar sørgelig feil om du tror at bigbang-teorien ikke har bevisbyrde. Jeg foreslår at du leser litt før du uttaler deg om ting du ikke vet noe om Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 En kan jo lure på hvorfor det treet var der i utgangspunktet. Nå glemmer jo de fleste at det var to trær i edens hage; "The tree of knowledge of good and evil", samt "The tree of life". Hele historien er jo en arketypisk mytologisk beskrivelse av overgangen fra enheten, the "oneness", til en tilstand av dualitet, mann og kvinne, godt og ondt, liv og død. I edens hage eksisterte ingen dualitet, mennesket ble først oppmerksom på dette etter de spiste av det første treet, da oppdaget man livets og naturens dualitet i all sin skjønnhet og grusomhet. Gud sier så at mennesket ikke kan returnere til edens hage før de har spist av det andre treet, livets tre. Det er en symbolsk måte å returnere til den opprinnelige tilstanden, enheten hvor dualiteten ikke var gjeldende. I forhold til kristen teologi tilsier dette at mennesket forenes med gud. Denne tolkningen krever aktiv bruk av symbolforståelse, og Joseph Campbell forklarer dette bedre enn mange, og viser samtidig til tilsvarende konsepter i andre kulturer og religioner. Som Campbell selv ville sagt: Religion is mythical, myths is acted out trough rituals, a ritual is the enactment of a myth. And through the enactment it brings to mind the implications of the life act that you are engaged in." - Fritt sagt etter hukommelsen. 1 Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 Du har rett i en ting; det finnes overhodet ingen bevis for at verden har en skaper, men du tar sørgelig feil om du tror at bigbang-teorien ikke har bevisbyrde. Jeg foreslår at du leser litt før du uttaler deg om ting du ikke vet noe om Vel, har du kilde med bevis for at the big bang startet universet? Vi har ca like mange bevis for at Gud skapte universet. Gi meg kilde, og ikke en tullekilde. Og forresten, ikke ta deg bryet.. Vi vet ikke at the big bang startet universet. Vi kan tro, og det kan være så sannsynlig du bare vil, men vi vet ingenting sikkert. Jeg har lest plenty btw.. Det morsomme er at hadde du vokst opp i et ateistisk hjem, så hadde du vært sikker på det motsatte Hvordan vet du at jeg har vokst opp i et kristent hjem og ikke et ateistisk? Har du hørt om folk som har blitt omvendt? Det går an det også. Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Hallo, folkens. Dere diskuterer én av verdens mange skapelsesmyter som om den faktisk var sann. Selv om vi mot formodning antar at den kristne guden skulle eksistere, er skapelsesberetningen i beste fall en symbolsk fortelling skrevet av mennesker med rot i samfunnet og tiden de levde i. Det forekommer meg absurd å debattere detaljene i den som om det faktisk skjedde slik det står skrevet. De fleste (mdoerne) kristne tar det vel heller ikke bokstavelig? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) Det morsomme er at hadde du vokst opp i et ateistisk hjem, så hadde du vært sikker på det motsatte Hvordan vet du at jeg har vokst opp i et kristent hjem og ikke et ateistisk? Har du hørt om folk som har blitt omvendt? Det går an det også. Statistikk. Kun en brøkdel av alle mennesker skifter tro fra troen de fikk i barndommen. Kristne blir i all hovedsak ikke muslimer, ateister eller hinduister. Muslimer blir i all hovedsak ikke ateister, kristne eller hinduister. Ateister blir i all hovedsak ikke kristne, hinduister eller muslimer. Mennesker i India blir i all hovedsak hinduister. Mennesker i USA blir i all hovedsak kristne. Mennesker i Tyrkai blir i all hovedsak muslimer. Mennesker over alt i verden blir ateister, fordi det er mangel på tro og ikke en tro i seg selv. I tillegg velger ikke mennesker selv hva de skal tro på. (Du kan jo selv forsøke å tro at Muhammed er guds sendebud som kom for å rette opp feilene gjort i kristendommen og jødedommen. Det er like lett for en kristen som det er for ateister eller hinduister å tro på kristendommen.) --------- Og angående the big bang. Vi vet gjennom å observere universet at det utvider seg. Vi kan spore tilbake utvidelsen til en tid hvor universet befant seg på et svært lite område. Alle atomer større enn hydrogen har blitt til gjennom kjernefusjon i stjerner sin kjerne. Jorden har blitt til gjennom en oppsamlinger av tyngre grunnstoffer som har samlet seg ved stjerners død, rundt en hydrogensky som ble til solen. Dette kan man observere til enhver tid: Det er stjerner i dannelse, stjerner som dør (deriblant novaer og supernovaer), planeter i dannelse, kjernefusjon og døde stjerner (deriblant sorte hull og hvite dverger) over alt i universet som kan observeres. Naturlovene gir oss modellene som forklarer hvilke stadier observerte fenomener befinner seg i. Evolusjonen forklarer hvordan livet har utviklet seg fra encellestadiet, gjennom (organisk)kjemi. Så. Hva tjener man på å sette gud inn i starten av universet, framfor å inrømme at man slettes ikke vet hvordan universet ble til? Hvordan oppstod gud? Er det ikke litt dobbeltmoralsk å anta at guden som et ørken-folk fant opp for 3000 år siden (basert på diverse myter) har skapt universet, og anta at denne guden "alltid har eksistert", for så å si at vitenskapen må ta feil når de sier at universet som vi kjenner det kan ha blitt igangsatt av ukjente årsaker annet enn ørken-guden som i følge menneskene har skapt seg selv? ... Hvordan kan en gud skape seg selv? Dersom guden alltid har fantes, hvorfor kan ikke energien som ble til universet alltid ha fantes, når den energien er ufattelig mindre komplisert? Er ikke det å anta at en gud har oppstått av seg selv omtrent som om evolusjon tilsa at menneskene i sin helhet oppstod spontant av et lynnedslag? (Ja og enda mer usansynlig enn det, for menneskene er ikke allmektige, tvert i mot) Endret 8. november 2010 av Red Frostraven Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 8. november 2010 Forfatter Del Skrevet 8. november 2010 :!: Patetiske "bevis".. Ingen som kan med 100% sikkerhet si at universet startet med the big bang, uansett hva du sier. Det samme med Gud.. Men! Dette er ikke en tråd om hvem som startet universet, dette begynner å gå litt vel off topic. Så la oss komme tilbake til diskusjonen om synd, og hvorfor den ble "laget" om Gud visste om den! Lenke til kommentar
Lars ikke L4r5 Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) At Gud har all makt betyr at Gud kan gjøre alt hva Han vil. Gud er tre personer i en, så kansje Gud kan skape stein Han ikke klarer å løfte i personen Jesus, mens Faderen kan løfte hvilken sten som helst fordi Han er større enn materie. Hva vet vel jeg. Men jeg syns ikke det å være allsmektig er en umulighet. Bare for ateister.Ingenting er umulig for den som tror. Jesus sier at ingen ting er umulig for Gud. Godt svar. Ta vekk alle grensene i hodet ditt, der har du Gud. Endret 8. november 2010 av Lars ikke L4r5 Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 At Gud har all makt betyr at Gud kan gjøre alt hva Han vil. Gud er tre personer i en, så kansje Gud kan skape stein Han ikke klarer å løfte i personen Jesus, mens Faderen kan løfte hvilken sten som helst fordi Han er større enn materie. Hva vet vel jeg. Men jeg syns ikke det å være allsmektig er en umulighet. Bare for ateister.Ingenting er umulig for den som tror. Jesus sier at ingen ting er umulig for Gud. Godt svar. Ta vekk alle grensene i hodet ditt, der har du Gud. Ta vekk all fornuft i hodet ditt, der har du gud!!! 2 Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 9. november 2010 Forfatter Del Skrevet 9. november 2010 Ta vekk all fornuft i hodet ditt, der har du gud ateister!!! Fix'd Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Ta vekk all fornuft i hodet ditt, der har du gud ateister!!! Fix'd Muligens dagens teiteste innlegg. Rasjonalitet og fornuft er vel noe av det som sterkest verdsettes hos ateister, og antageligvis ofte grunnen til at de er som de er. (ikke-troende). Edit: Hvis du vil bytte ut din kritiske sans med Jesus, - be my guest! Endret 9. november 2010 av haakon680 Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Ta vekk all fornuft i hodet ditt, der har du gud ateister!!! Fix'd Skal vi ta noen spørsmål OT? Hvem satte treet midt i hagen? Hvem skapte djevelen? Hvem visste at Adam og Eva ville synde? Hvem hadde skapt Adam så viljesvak at han syndet? Hvem straffet hele menneskeheten for en manns synder? Hvem skapte helvete som de aller fleste mennesker skal til? Kristne "fornuftige" sitt svar: Den allmektige, allvitende og umåtelige GODE guden deres Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå