RWS Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 (endret) Til Red frostraven: I følge norsk lov kan du gå HVOR ENN DU vil naken så lenge det ikke er seksuelt relatert. Så jo, du kan godt sprade nedover karl johan kliss naken, det er ingen som kan nekte deg det på annet grunnlag enn at de føler seg truet av din nakenhet... Og det er det en del som gjør. Men jeg ville ikke gjort det da jeg ikke har et behov for å gjøre det. Nakenhet kan være på sin plass noen steder og andre steder ikke. Kunne foreksempel ikke tenkt med å bli servert mat av en naken kokk på grunnlag av det renslige. Og her i landet har vi det såpass kaldt store deler av året at klær er helt nødvendig. Men jeg er forundret over den til dels store motstaden en finner for nye naturist strender her i landet.. Blir litt adam og eva opplegg føler jeg, å la sin egne kunstige kroppsholdninger styre hvordan andre skal forholde seg til sin og andres kropp. Var på et stort bade land i danmark der jeg trodde jeg og gutta mine var kommet til garderoben for menn og ble litt paff da vi nakne spradet mot dusjen og det kom et kliss nakent kvinnfolk ut i garderoben sammen med dattera si... Men mest fordi jeg ikke forventet det, ikke fordi det gjorde meg noe på noen som helt måte. Vi hadde nemlig havnet, uten å vite det, i den delen der familier kunne skifte sammen, ergo både menn og kvinner både i dusj og i avklednings rommet. Skulle ønske at det var slik over alt jeg da... Og heller satset på å anse kroppen vår og nakenhet som noe naturlig og fint og ikke som noe som er strengt hemmelig og skittent... Men det er meg da.. Men spørsmålet står enda, hvordan visste adam og eva at nakenhet var "syndig" når de ikke hadde noen der til å fortelle dem det? Nakenhet er faktisk naturlig, hvis ikke hadde vi blitt født med klær.... Så hvorfor reagerte de som de gjorde`? Endret 13. september 2010 av RWS Lenke til kommentar
Brandt Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Hvorfor skapte han oss ikke til å tro. Vi kunne vel fremdeles hatt fri vilje. Han gjorde jo det opprinnelig, men med muligheten til å velge bort det å tro - menneskene hadde fra begynnelsen fri vilje. Men hadde han derimot skapt menneskene slik at de ikke kunne annet enn å tro, så hadde de i realiteten ikke hatt fri vilje. Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Hvorfor skapte han oss ikke til å tro. Vi kunne vel fremdeles hatt fri vilje. Han gjorde jo det opprinnelig, men med muligheten til å velge bort det å tro - menneskene hadde fra begynnelsen fri vilje. Men hadde han derimot skapt menneskene slik at de ikke kunne annet enn å tro, så hadde de i realiteten ikke hatt fri vilje. Jeg tror ikke på Gud. Er det mitt valg? Kan jeg velge å tro? Kan en muslim velge å ikke tro på Allah? Kan du velge å ikke tro på Gud? Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Hvorfor skapte han oss ikke til å tro. Vi kunne vel fremdeles hatt fri vilje. Han gjorde jo det opprinnelig, men med muligheten til å velge bort det å tro - menneskene hadde fra begynnelsen fri vilje. Men hadde han derimot skapt menneskene slik at de ikke kunne annet enn å tro, så hadde de i realiteten ikke hatt fri vilje. Jeg tror ikke på Gud. Er det mitt valg? Kan jeg velge å tro? Kan en muslim velge å ikke tro på Allah? Kan du velge å ikke tro på Gud? Men han kunne skapt oss med fri vilje på alle punkter bortsett fra trosspørsmålet. Vi ville jo ikke ha visst om det uansett. Nei, det er tydelig at han ikke vil ha alle med til himmelen. Ta for eksempel en som vokser opp i en ekstrem religiøs familie i Afganistan. Han har vel ikke de samme forutsetningene som deg for å bli frelst? Det vitner vel ikke om en god og rettferdig gud? Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Hvorfor skapte han oss ikke til å tro. Vi kunne vel fremdeles hatt fri vilje. Han gjorde jo det opprinnelig, men med muligheten til å velge bort det å tro - menneskene hadde fra begynnelsen fri vilje. Men hadde han derimot skapt menneskene slik at de ikke kunne annet enn å tro, så hadde de i realiteten ikke hatt fri vilje. Jeg tror ikke på Gud. Er det mitt valg? Kan jeg velge å tro? Kan en muslim velge å ikke tro på Allah? Kan du velge å ikke tro på Gud? Men han kunne skapt oss med fri vilje på alle punkter bortsett fra trosspørsmålet. Vi ville jo ikke ha visst om det uansett. Nei, det er tydelig at han ikke vil ha alle med til himmelen. Ta for eksempel en som vokser opp i en ekstrem religiøs familie i Afganistan. Han har vel ikke de samme forutsetningene som deg for å bli frelst? Det vitner vel ikke om en god og rettferdig gud? Eller en hvilke som helst unge som vokser opp i en sekulær familie i Norge. Hvilke forutsetninger har dette barnet for å begynne å tro på Jesus? Det er jo bare en av mange religioner. Hvorfor skal han velge kristendommen når det kun er ord i bibelen, og ingen opplevelse som spikrer en gang for alle at kristendommen er den eneste sanne? Selv kristne som mener de har hatt sterke opplevelser er innimellom usikre. Så da kan vel ikke de opplevelsene være så overbevisende likevel Lenke til kommentar
RWS Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Nå er det mange guder som tilbyr langt bedre saker enn den kristne guden, så hvorfor skal ikke barna ha en rett til å velge det fremfor den kristne guden? "Problemet" med sekulære barn er vel heller at de ser på dette som det dette er, nemlig fri fantasi på øverste hylle og de klarer å se på det slik fordi de ikke tror på alle de trusslene som også følger med disse "fine" religionene... De læres heller opp til å se skikkelig på ting og fra flere kanter og frarådes derfor å hoppe til konklusjoner det ikke finnes belegg for å hoppe til... Ihverfall er det' det jeg prøver med mine unger, jeg prøver å lære de å se på ting fra alle aspekter med et åpent og ærlig sinn uten å måtte låse seg til forhånds bestemte konklusjoner. Og da faller religion ganske fort i mellom som akkurat eventyr er jeg redd.... Lenke til kommentar
Amatus Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Jesus vet alt, hva er det da som skjer med at vi har fri vilje? Han vet jo uansett hvem som tilslutt kommer til å tro på han og komme til himmelen? hvorfor er vi da på jorden? og, visste han at Adam og Eva kom til å spise eplet, og dermed visste han at han måtte komme å dø for oss for å tilgi oss? forvirret kristen. Hei, min venn. (: Vi er et skuespill for universet Jeg vil først og fremst gjerne påpeke at vi bor i et enormt stort univers med enormt mange verdener og andre skapte vesener. Dette uttrykkes også gjentatte ganger i Bibelen; vi er ikke alene. Disse kan ikke lese våre tanker slik som JHVH/Jeshúa kan, heller ikke Satan kan det, eller de falne englene. Det var derfor Lucifer ikke ble utslettet med det samme han vendte seg bort fra Gud for godt - nemlig fordi Gud måtte vise hele universet at Han visste hva Han gjorde da Han grunnla universet med dets fysiske, psykiske og åndelige/moralske lover (de ti bud), og hvorfor de er uforanderlige, og at dem som bryter disse, vil dø. Ingen hadde skjønt hvorfor Gud utslettet Lucifer dersom Han ikke tillot at Lucifer satte i verk sine egne planer og viste alle hva det vil si å synde og leve i synd. Man hadde tilbedt Gud og holdt Guds bud av frykt for å bli tilintetgjort, i stedet for kjærlighet og forstand og forståelsen av at Gud er kjærlighet og vil alt som er godt for alle. Bottom line er at alt det som skjer på jorden nå hadde aldri skjedd dersom alle visste alt og kunne lese alles tanker. Men slik er det ikke. I Jobs bok i Bibelen finner vi at Guds sønner samles i Himmelen for å presentere seg for Ham - sannsynligvis representanter fra hver verden som JHVH har skapt - og blant dem er også Satan, som ble denne verdens representant da han fikk Adam og Eva til å synde. Likevel spør Gud Satan hvem han er, samt hvor han kommer fra! Er dette fordi Han selv har glemt hvem Hans fiende er? Nei, det er for at alle de andre som lytter skal forstå hva det er som skjer, hvem denne prektige, mektige, falne engelen er og hva han tenker og vil. (La meg nevne at Jeshúa vant tilbake denne verdenen ved sin død, slik at Han selv, Guds Sønn, tok Satans tidligere posisjon og ble denne verdens Representant i Himmelen - posisjonen som Adam, alles far, hadde gitt fra seg til mørkets fyrste ved syndefallet). Gud tok selvmord for at vi skulle få leve Jeshúa/Jesus omtales flere ganger i Bibelen som Lammet som var slaktet fra da verdens grunnvoll ble lagt (se f.eks. Åp 13,8 i KJV-oversettelsen; den norske oversettelsen er ikke riktig formulert - jeg forklarer gjerne hvorfor), nemlig fordi Han (Jeshúa), da Han skapte verden og menneskene, visste at Han måtte gi opp sitt eget liv for at menneskene skulle bli gjenforent med JHVH etter syndefallet og få evig liv - og likevel valgte Han å blåse livspusten inn i Adams nese. Adams fødsel var Guds Sønns død, noe som Gud også tillot at skulle gjenspeiles i barnefødselen etter syndefallet (se 1. Mos 3,16). Menneskene, som ble skapt i Guds bilde til mann og kvinne (og som skulle være ett og sammen utgjøre menneskeheten, "mankind", akkurat slik som Sønnen og Faren er Ett og sammen utgjør Gud), skulle få oppleve hva det ville si å ha kjennskap til godt og ondt, slik som Gud har. Det var jo derfor Eva spiste av Kunnskapens tre. Smerten som moren opplever idet hun bærer fram sitt barn inn i eksistensen, er kun et vagt bilde av den smerten Sønnen, Jeshúa, (og Faren) opplevde da Sønnen bar fram Adam. Han ville gi sitt liv som Gud for at mennesker skulle kunne leve. På den måten er forresten "the survival of the fittest" det stikk motsatte av hva Gud gjorde da Han skapte Adam, og denne grunnvollen i evolusjonsteorien er så motsatt av Guds karakter og alt Han er og gjør som det går an å bli. I alle fall. Slik som kvinnen straks glemmer den smerte og elendighet hun opplevde under fødselen når barnet så er båret fram og legges i hennes trygge armer, slik vil det også være når Faren og Sønnen ser på sine frelste i Himmelen. Det vil være verdt strevet i Guds øyne, og universet vil ha lært den viktigste lærepengen, nemlig at synd/lovbrudd er bare negativt og at Gud er kjærlighet. Les for øvrig Jes 53. Jeg håper dette svarte på noen av spørsmålene dine, herr diskutant. Om ikke, må du gjerne spørre om igjen. Anbefaler at du og alle andre bibeltroende leser bøkene Patriarker og profeter, Slektenes håp og Mot historiens klimaks, som alle er skrevet av Ellen G. White. Dette er noen av de beste bøkene som jeg som kristen noensinne har lest (etter Bibelen), og som har hjulpet enormt på min forståelse av kampen mellom godt og ondt, mellom Jeshúa og Satan, samt mange av JHVHs handlemåter i Bibelen og i livet ellers. Disse enorme ressursene ligger ute på internett og kan leses gratis av alle. 1 Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 (endret) Jesus vet alt, hva er det da som skjer med at vi har fri vilje? Han vet jo uansett hvem som tilslutt kommer til å tro på han og komme til himmelen? hvorfor er vi da på jorden? og, visste han at Adam og Eva kom til å spise eplet, og dermed visste han at han måtte komme å dø for oss for å tilgi oss? forvirret kristen. *langt sitat fjernet av moderator* Han kunne vel ha utslettet djevelen før noen kjente til ham? Da hadde han ikke vært nødt til å lage de 10 bud, og vise hele(alle) verden(ene) hva som skjedde dersom de trosset ham. Da kunne vi levd et syndefritt og godt liv, uten tanke på helvete og dommens dag Endret 14. september 2010 av Runar Lenke til kommentar
RWS Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Nå syntes jeg du ødelegger hele moroa ved å være kristen. De stiller ikke slike spørsmål, guds veier er jo uransakelige må vite... Hadde den guden vært det miste fornuftig hadde han satt jesus som vakt over kunnskapens tre og viola!, problemet løst... Isteden kløner den kristne guden det til for seg selv og på toppen av det lager han bok om det.... Er det bare meg eller er det flere som ikke helt ser hvordan denne guden klasifiserer seg som "allmektig" og "god" ? Jeg mener, fyren er en premie kløne hvis historien i bibelen stemmer, ikke tvil om det... Enten det ellers så har han et enormt eksponerings behov der han forsøker å fremstille seg som en som rydder opp etter klønene sine... Ved å være enda mer klønete!!! Lenke til kommentar
Amatus Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 (endret) Jesus vet alt, hva er det da som skjer med at vi har fri vilje? Han vet jo uansett hvem som tilslutt kommer til å tro på han og komme til himmelen? hvorfor er vi da på jorden? og, visste han at Adam og Eva kom til å spise eplet, og dermed visste han at han måtte komme å dø for oss for å tilgi oss? forvirret kristen. Hei, min venn. (: Vi er et skuespill for universet Jeg vil først og fremst gjerne påpeke at vi bor i et enormt stort univers med enormt mange verdener og andre skapte vesener. Dette uttrykkes også gjentatte ganger i Bibelen; vi er ikke alene. Disse kan ikke lese våre tanker slik som JHVH/Jeshúa kan, heller ikke Satan kan det, eller de falne englene. Det var derfor Lucifer ikke ble utslettet med det samme han vendte seg bort fra Gud for godt - nemlig fordi Gud måtte vise hele universet at Han visste hva Han gjorde da Han grunnla universet med dets fysiske, psykiske og åndelige/moralske lover (de ti bud), og hvorfor de er uforanderlige, og at dem som bryter disse, vil dø. Ingen hadde skjønt hvorfor Gud utslettet Lucifer dersom Han ikke tillot at Lucifer satte i verk sine egne planer og viste alle hva det vil si å synde og leve i synd. Man hadde tilbedt Gud og holdt Guds bud av frykt for å bli tilintetgjort, i stedet for kjærlighet og forstand og forståelsen av at Gud er kjærlighet og vil alt som er godt for alle. Bottom line er at alt det som skjer på jorden nå hadde aldri skjedd dersom alle visste alt og kunne lese alles tanker. Men slik er det ikke. I Jobs bok i Bibelen finner vi at Guds sønner samles i Himmelen for å presentere seg for Ham - sannsynligvis representanter fra hver verden som JHVH har skapt - og blant dem er også Satan, som ble denne verdens representant da han fikk Adam og Eva til å synde. Likevel spør Gud Satan hvem han er, samt hvor han kommer fra! Er dette fordi Han selv har glemt hvem Hans fiende er? Nei, det er for at alle de andre som lytter skal forstå hva det er som skjer, hvem denne prektige, mektige, falne engelen er og hva han tenker og vil. (La meg nevne at Jeshúa vant tilbake denne verdenen ved sin død, slik at Han selv, Guds Sønn, tok Satans tidligere posisjon og ble denne verdens Representant i Himmelen - posisjonen som Adam, alles far, hadde gitt fra seg til mørkets fyrste ved syndefallet). Gud tok selvmord for at vi skulle få leve Jeshúa/Jesus omtales flere ganger i Bibelen som Lammet som var slaktet fra da verdens grunnvoll ble lagt (se f.eks. Åp 13,8 i KJV-oversettelsen; den norske oversettelsen er ikke riktig formulert - jeg forklarer gjerne hvorfor), nemlig fordi Han (Jeshúa), da Han skapte verden og menneskene, visste at Han måtte gi opp sitt eget liv for at menneskene skulle bli gjenforent med JHVH etter syndefallet og få evig liv - og likevel valgte Han å blåse livspusten inn i Adams nese. Adams fødsel var Guds Sønns død, noe som Gud også tillot at skulle gjenspeiles i barnefødselen etter syndefallet (se 1. Mos 3,16). Menneskene, som ble skapt i Guds bilde til mann og kvinne (og som skulle være ett og sammen utgjøre menneskeheten, "mankind", akkurat slik som Sønnen og Faren er Ett og sammen utgjør Gud), skulle få oppleve hva det ville si å ha kjennskap til godt og ondt, slik som Gud har. Det var jo derfor Eva spiste av Kunnskapens tre. Smerten som moren opplever idet hun bærer fram sitt barn inn i eksistensen, er kun et vagt bilde av den smerten Sønnen, Jeshúa, (og Faren) opplevde da Sønnen bar fram Adam. Han ville gi sitt liv som Gud for at mennesker skulle kunne leve. På den måten er forresten "the survival of the fittest" det stikk motsatte av hva Gud gjorde da Han skapte Adam, og denne grunnvollen i evolusjonsteorien er så motsatt av Guds karakter og alt Han er og gjør som det går an å bli. I alle fall. Slik som kvinnen straks glemmer den smerte og elendighet hun opplevde under fødselen når barnet så er båret fram og legges i hennes trygge armer, slik vil det også være når Faren og Sønnen ser på sine frelste i Himmelen. Det vil være verdt strevet i Guds øyne, og universet vil ha lært den viktigste lærepengen, nemlig at synd/lovbrudd er bare negativt og at Gud er kjærlighet. Les for øvrig Jes 53. Jeg håper dette svarte på noen av spørsmålene dine, herr diskutant. Om ikke, må du gjerne spørre om igjen. Anbefaler at du og alle andre bibeltroende leser bøkene Patriarker og profeter, Slektenes håp og Mot historiens klimaks, som alle er skrevet av Ellen G. White. Dette er noen av de beste bøkene som jeg som kristen noensinne har lest (etter Bibelen), og som har hjulpet enormt på min forståelse av kampen mellom godt og ondt, mellom Jeshúa og Satan, samt mange av JHVHs handlemåter i Bibelen og i livet ellers. Disse enorme ressursene ligger ute på internett og kan leses gratis av alle. Han kunne vel ha utslettet djevelen før noen kjente til ham? Da hadde han ikke vært nødt til å lage de 10 bud, og vise hele(alle) verden(ene) hva som skjedde dersom de trosset ham. Da kunne vi levd et syndefritt og godt liv, uten tanke på helvete og dommens dag De ti bud har eksistert så lenge som Gud har eksistert, akkurat slik som naturlover har eksistert så lenge som universet har eksistert. Gud skapte ikke en feil i Lucifer slik at han fikk tilbøyeligheten til å bryte Guds lov, det var det Lucifer selv som bevisst valgte å gjøre, pga. stolthet - det kunne like så godt ha vært en annen, en engel, et menneske et annet vesen på en annen planet. Det var overhodet ingen grunn til å synde, for alt ble skapt fullkomment og herlig i utgangspunktet. Det var ikke fordi Guds skaperverk ikke var godt nok at Lucifer valgte å bøye av fra morallovene i universet, det var for å prøve å leke gud at han gjorde dette. Han valgte å bryte kjærligheten til sin Skaper for å prøve å bli en gud selv. Skulle Gud garantere at synd aldri skulle forekomme, måtte Han enten ha skapt roboter, eller latt være å skape noe i det hele tatt. At synd finnes i dag er det største beviset på at alle vesener ble skapt med en fri vilje, både til å handle irrasjonelt og rasjonelt. I et fullkomment univers med en fullkommen, kjærlig Gud, er det irrasjonelt å bryte kjærligheten til en Gud som har gitt en alt det en ønsker og som er godt for en. Lucifer, "morgenstjernen", var det første vesenet som ble skapt, og han var langt mektigere, herligere og mer intelligent enn noen annen skapning. Han var nærmest Gud i rang, visdom, intelligens, makt osv. Han hadde alt som et skapt vesen kunne tenke seg. Men fordi han hadde fri vilje, kunne han velge å handle irrasjonelt og bryte sin lojalitet og kjærlighet til sin Skaper og dyrke og elske seg selv, samt å ønske det umulige, noe han også gjorde: Han ønsket å være på lik linje med Skaperen selv, noe som er komplett umulig. Han var jo et skapt vesen, og var verken evig eller allmektig. Det blir som et dødt maleri som ønsker å ta plassen til den intelligente maleren. Men han kunne også ha vært rasjonell og holdt fast på sin takknemlighet og kjærlighet til Skaperen. Endret 14. september 2010 av Mennesket Lenke til kommentar
RWS Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Så blir det påstått ja.... Men det forandrer ikke det faktum at bibelen fremstiller en uhyre klønete gud som til nå har gjort tabbe på tabbe på tabbe... Men vil det si at etter dommedag er det ikke lenger rom for fri vilje? Da finnes det kun to sorter vesner, de som dilter i ræva på gud uten å ha en dritt å se selv, som vettløse marionette dukker som tilber og smiler og er på en evig lykke pille og de vesnene som bader i ildsjøen... Er det slik det ender liksom? Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2010 Jeg vil ha mer aktivitet her.. Lenke til kommentar
Lars ikke L4r5 Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 (endret) hvorfor laget han da kunnskapens tre, om de ikke kunne spise av det uansett? og hvorfor lot han de spise av det om han ikke ville det? Han kan jo bare stoppe dem fra å gjøre det? Idiotisk spørsmål. Gud testet dem. Satan fristet Eva som førte til at hun falt for fristelsen og fikk Adam til å gjøre det samme. Adam og Eva's handlinger avgjorde hele menneskehetens skjebne videre. Endret 28. oktober 2010 av Lars ikke L4r5 Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2010 hvorfor laget han da kunnskapens tre, om de ikke kunne spise av det uansett? og hvorfor lot han de spise av det om han ikke ville det? Han kan jo bare stoppe dem fra å gjøre det? Idiotisk spørsmål. Gud testet dem. Satan fristet Eva som førte til at hun falt for fristelsen og fikk Adam til å gjøre det samme. Adam og Eva's handlinger avgjorde hele menneskehetens skjebne videre. Hvorfor teste dem? Han vet alt, og da visste han utfallet. Han visste (tror jeg) også at de kom til å synde, og dermed få seg kastet ut av edens hage, og ødelegge for resten av verden. Likevel står det også i Bibelen at det var meningen at de bare skulle bo der, de to og dyrene? gjør det ikke? (har ikke lest så godt, desverre, men mener å ha hørt det) Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 hvorfor laget han da kunnskapens tre, om de ikke kunne spise av det uansett? og hvorfor lot han de spise av det om han ikke ville det? Han kan jo bare stoppe dem fra å gjøre det? Idiotisk spørsmål. Gud testet dem. Satan fristet Eva som førte til at hun falt for fristelsen og fikk Adam til å gjøre det samme. Adam og Eva's handlinger avgjorde hele menneskehetens skjebne videre. Hvorfor tetet han dem? Han visste jo at de ville la seg friste. Han hadde ikke trengt å teste dem! Og at 2 menneskers svakhet(som han visste om) skal avgjøre hele menneskeskjebnen er jo helt idiotisk Lenke til kommentar
IHS Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 ...Han kunne vel ha utslettet djevelen før noen kjente til ham?... Selvsagt, men Gud vil at den valg mulighten skal være til stede. Noe som igjen gjør forholdet til Gud, til en frivilighets sak. Og det blir jo riktig, gjør det ikke det ? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Jesus vet alt, hva er det da som skjer med at vi har fri vilje? Han vet jo uansett hvem som tilslutt kommer til å tro på han og komme til himmelen? hvorfor er vi da på jorden? og, visste han at Adam og Eva kom til å spise eplet, og dermed visste han at han måtte komme å dø for oss for å tilgi oss? forvirret kristen. Hvorfor lagde/skapte/tryllet ikke gud bare frem jesus og satte han til å passe på treet, SÅ kunne vi fått med jesus også OG latt være å synde... MEN..... Nå har det seg sånn at hele den kristne tro er bygget opp på sykdom, det vil si, DU må anse deg som syk FØR du kan bli frisk. Og det krever at du må smittes av arvesynden (som jo er Adam og Eva som ble lurt av en snakkende slange til å spise noe de ikke burde ha spist). Lar du deg smitte av dette så blir du altså så syk at du lider av en sykdom som ikke bare lover frelse, men som også indirekte ber deg om å være hyklerisk nok til at du tror du er forfulgt, hatet, bedre enn andre som ikke lider av den samme sykdommen og bestandig har en følgesvenn, nemlig han som ga deg sykdommen fra begynnelsen av. Han visste at Adam og Eva ville knaske på det eplet, men siden han er litt mer enn middels klønete (ja bent frem dum), og fordi han har et stort eksponerings behov (Han smitter jo folk med alle slags rare sykdommer bare for å få dem helbredet senere, for å vise seg liksom... Ihvertfall påstår fanklubben hans at det er slik han opererer...), så velger han å sende seg selv (Her strides de lærde, da røverhistorien er skrevet så tåkete at det er umulig å rekke løgnene tilbake til sannhet...) forkledd som jesus etter at den hellige ånd hadde seg med jomfru Maria (Nå har vi bare bibelens ord på at hun faktisk var jomfru da, for alt vi vet kunne hun ha vært landsbyens felles madrass) hvor han jogget rundt i 33 år før jødene, (som opprinnelig skrev historien om faren hans, men som gud ga faan i da han sikkert så et større potensiale i de kristne, som han visste ville bite på røver historien (Legg merke til at hans eget utvalgte folk, jødene, fremdeles ikke tror på den historien...) for å få til sykdommens kur i form av frelse mellom jesus... Og dette tror folk på fordi de ikke klarer å tenke logiskt når gud blir nevnt... Så for å være kristen må du først være syk for deretter å håpe på at du skal bli frisk når du dør Hvorfor ikke da leve som en frisk person hele livet er mitt spørsmål da, men siden det ikke er topic lar vi det ligge.. Gud er en snål fyr og om han hadde fantes ville han med stor sannsynlighet ha stilt opp OL for de mindre begavede gudene, for særlig smart fremstiller han seg ikke som i sin egen bok... Bare det at han ikke druknet ALLE under den store våte flommen sier jo at dette er en klønete gud som ikke er fremsyn eller allmektig i det hele tatt, enten det eller så bruker han skjelden sin allmektighet, for hvor lett ville det ikke vært å druknet de 8 siste av verson 1 av mennesket og laget et nytt og bedre menneske, verson 2? Alt han trenger er å blåse liv inn i litt leire og vips, verson 2 hadde vært et faktum, fri fra den forrige versjonens synder og feil... Eller så kunne han rett og slett ha ansatt jesus som vakt i eplehagen... Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 ...Han kunne vel ha utslettet djevelen før noen kjente til ham?... Selvsagt, men Gud vil at den valg mulighten skal være til stede. Noe som igjen gjør forholdet til Gud, til en frivilighets sak. Og det blir jo riktig, gjør det ikke det ? Hvorfor ville han det? Det betyr jo at han ikke vil ha alle med seg til himmelen. Fordi han visste jo at adam og eva ville spise av treet? Og han visste at jeg ikke klarer å tro på ham fordi jeg krever bevis. Altså er det hans plan å bare ta med seg noen. De uten kritisk sans og rasjonell tankegang. Nikkedukker! Lenke til kommentar
Lars ikke L4r5 Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 (endret) ...Han kunne vel ha utslettet djevelen før noen kjente til ham?... Selvsagt, men Gud vil at den valg mulighten skal være til stede. Noe som igjen gjør forholdet til Gud, til en frivilighets sak. Og det blir jo riktig, gjør det ikke det ? Og han visste at jeg ikke klarer å tro på ham fordi jeg krever bevis. Altså er det hans plan å bare ta med seg noen. De uten kritisk sans og rasjonell tankegang. Nikkedukker! Hva slags bevis er det du trenger? Endret 30. oktober 2010 av Lars ikke L4r5 Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 31. oktober 2010 Del Skrevet 31. oktober 2010 hvorfor skapte Gud i det hele om han visste at adam og eva kom til å spise av det?Han måtte jo ha visst det, for han er jo allmektig? Hvor i Tanach står det at han er allmektig? ja, men det står jo at det først bare var poenget at Adam og Eva skulle bo på jorden, men han måtte jo ha visst at det ikke kom til å skje? Så hvis han ville at de to skulle bo på jorden alene, hvorfor? Hæ? Står det ikke i Bibelen at den syvende dagen hvilte gud? Altså er vi i den syvende. Trodde jeg iallefall, eller i den 365*6000år'te dagen... Meninger? Ja. Vi er hverken i den 6. eller 7. dagen, da begge dagene er over for godt over 6000 år siden. Jødene har telt hver dag siden første vers i bibelen, og den jødiske kalenderen begynner da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå