Gå til innhold

Jesus vet alt, visste han at Adam og Eva kom til å synde?

Anbefalte innlegg

Jesus vet alt, hva er det da som skjer med at vi har fri vilje? Han vet jo uansett hvem som tilslutt kommer til å tro på han og komme til himmelen? hvorfor er vi da på jorden?

og, visste han at Adam og Eva kom til å spise eplet, og dermed visste han at han måtte komme å dø for oss for å tilgi oss?

forvirret kristen.

Endret av diskutant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er da når Jesus begynte å eksistere/leve. Fantes han da Gud skapte jorden? Hvis ikke, når skapte Gud Jesus? Ble ikke Jesus til da han ble født av Maria?

Hvis Jesus ble til da han ble født (på jorden), kan han ikke ha "visst" at Eva kom til å synde ettersom han ikke eksisterte da dette fant sted.

Jeg er ikke kristen og har ikke lest (hele) Bibelen, så beklager hvis dette er noe "alle" vet.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er da når Jesus begynte å eksistere/leve. Fantes han da Gud skapte jorden? Hvis ikke, når skapte Gud Jesus? Ble ikke Jesus til da han ble født av Maria?

Er ikke jesus bare gud da? Syntes dette røret med gud/jesus/den hellige ånd alltid har vært forrvirrende, da kristne vitterligen tilber EN gud og hvis jesus ikke er gud hvorfor tilber kristne han da? (Siden det er min måned som forum politi så er det min oppgave å påpeke at dette med jesus KUN er påstander som bibelen hevder. Hvis noen trodde at dette faktisk skulle være sant og ikke påstander. Greit å holde seg til sannheten vettu)

Hvis Jesus ble til da han ble født (på jorden), kan han ikke ha "visst" at Eva kom til å synde ettersom han ikke eksisterte da dette fant sted.

Jeg er ikke kristen og har ikke lest (hele) Bibelen, så beklager hvis dette er noe "alle" vet.

Spørsmålet kristne heller BURDE stille seg er hvorfor gud ikke sendte jesus til å passe på det pokkers treet slik at slangen ikke fikk tak i det eplet for så å gi det til eva som igjen ga det videre... Men så fremsynt er jo ikke den kristne guden, han har vel sine begrensninger han også tydeligvis....

Lenke til kommentar

Er ikke jesus bare gud da? Syntes dette røret med gud/jesus/den hellige ånd alltid har vært forrvirrende, da kristne vitterligen tilber EN gud og hvis jesus ikke er gud hvorfor tilber kristne han da? (Siden det er min måned som forum politi så er det min oppgave å påpeke at dette med jesus KUN er påstander som bibelen hevder. Hvis noen trodde at dette faktisk skulle være sant og ikke påstander. Greit å holde seg til sannheten vettu)

Ifølge Wikipedia (ja, jeg måtte sjekke) definerer Den hellige treenighet Gud som ett vesen, men tre personer. Det er verdt å nevne at Den hellige treenighet ikke nevnes direkte i Bibelen, kun henvisninger og utsagn som støtter en slik treenighet er å finne.

Blir det feil å si at Jesus, i tillegg til Faderen og Den hellige ånd, skaper Gud, men Jesus alene er ikke Gud?

Lenke til kommentar

Poenget er vel egentlig bare at...

DERSOM du tar en terning, med 1 000 000 000 000 sider, og ber noen om å kaste den i en evighet, så vil de få terninglastet 999 999 999 999 etter en stund.

FOR at Adam og Eva ikke skulle spist av Treet for Kunnskap om Godt og Vondt i løpet av en evighet, så måtte treet ha vært fullstendig utenfor deres og alle andre selvstendig tenkende individer sin rekkevidde.

Alt som KAN skje, vil skje, i en uendelighet.

Så slik sett var bare scenarioet i Edens Hage lik et timeglass: De måtte spise eplet før eller siden, slik også et barn tar seg en is i frysen når foreldrene ikke er hjemme på uendelig mange dager.

JEG kunne forutsett at Adam og Eva kom til å spise av Treet for Kunnskap om Godt og Ondt, og jeg er langt i fra noen gud.

3-åringen min ville forutsett det dersom jeg forklarte ham størrelsen på en evighet, og størrelsen på edens hage og hvilke implikasjoner begrensede muligheter + uendelig med tid fører til.

Selvsagt ville en gud forutsett dette..!

---

Og så har vi selvsagt det faktum at Adam og Eva garantert ville blitt lei av tilværelsen som skogens voktere etter noen tusen eller millioner år, og spist av Treet for Kunnskap om Godt og Ondt om enn bare for å få noe nytt til å skje, selv om de visste det var døden.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Ja, Jesus ble "født" på jorden, men han har alltid vært til. ikke prøv å forstå evig, du klarer det ikke. Men Gud, Jesus og den hellige ånd er ett, så gud begynte å eksistere for evig år siden. :p

Lenke til kommentar

Ja, Jesus ble "født" på jorden, men han har alltid vært til. ikke prøv å forstå evig, du klarer det ikke. Men Gud, Jesus og den hellige ånd er ett, så gud begynte å eksistere for evig år siden. :p

Du sier Gud begynte å eksistere for evig år siden. Sikter du da til Gud som én person, Faderen, eller Gud som alle tre i treenigheten? Hvis du mener det siste, så mener du at også Jesus begynte å eksistere for evig år siden, selv om det ikke finnes referanser til dette?

Lenke til kommentar

Det står vel Gud, vil jeg tro. Har enda ikke komt meg igjennom hele bibelen, men trodde Gud fantes for evig år siden?

altså treenigheten..

Bibelen er ikke enkel å forstå, og jeg vet langt ifra nok til å begi meg ut i en seriøs diskusjon, men jeg er rimelig sikker på at det ikke henvises direkte til en "treenighet" iløpet av Bibelen, og heller ingenting om Jesus før Det nye testamentet. Dette betyr likevel ikke at Jesus ikke fantes før han ble født, men det gjør det vanskeligere å "bevise".

:)

Lenke til kommentar

Samma det, da endrer jeg til: visste gud det?

Ja, Gud er allvitende og han lever heller ikke i noen tid slik vi mennesker gjør, så han vet om alt som har vært og alt som kommer.

Gud vet om alle synder som blir og som vil bli begått, av de første menneskene og alle andre også. Gud vet om alle naturkatastrofer som har vært og sokommer til å skje også.

Gud valgte allikevel å skape jorden tross alle naturkatastrofer, og Gud valgte å la mennesker få et personlig forhold til Gud, selv om menneskene valgte bort det.

Vi kan gjennom Jesus få tilbake et personlig forhold til Gud. Han har vist oss ved å sende Jesus at han fortsatt vil ha et personlig forhold til oss.

Lenke til kommentar

Ja, Gud er allvitende og han lever heller ikke i noen tid slik vi mennesker gjør, så han vet om alt som har vært og alt som kommer.

Gud vet om alle synder som blir og som vil bli begått, av de første menneskene og alle andre også. Gud vet om alle naturkatastrofer som har vært og sokommer til å skje også.

Gud valgte allikevel å skape jorden tross alle naturkatastrofer, og Gud valgte å la mennesker få et personlig forhold til Gud, selv om menneskene valgte bort det.

Vi kan gjennom Jesus få tilbake et personlig forhold til Gud. Han har vist oss ved å sende Jesus at han fortsatt vil ha et personlig forhold til oss.

Må ikke Gud ha designet naturkatastrofene, hvorfor skapte han dem? De dreper millioner hvert år.

Gud må ha designet parasitt vepsen som legger egg inni en larve. Når eggene klekkes, spiser de nyfødte larven levende, og sparer de viktigste organene til slutt, så larven er i live så lenge som mulig mens de spiser den. (For ferskere kjøtt) Dette må være Guds design.

Det personlige livet er i så fall svært vanskelig å oppnå. De fleste kristne innrømmer glatt at de innimellom tviler, da lurer jeg på hvor sterkt det personlige forholdet egentlig er. Du tviler liksom ikke på noe dersom du faktisk er 100% overbevist. Selv har jeg en 20 års erfaring med kristendommen, ingen Gud der som var interessert i ett personlig forhold i det hele tatt, selv om jeg lå om kveldene og snakket med ham.

Lenke til kommentar

hvorfor laget han da kunnskapens tre, om de ikke kunne spise av det uansett?

og hvorfor lot han de spise av det om han ikke ville det? Han kan jo bare stoppe dem fra å gjøre det?

Lenke til kommentar

og hvorfor lot han de spise av det om han ikke ville det? Han kan jo bare stoppe dem fra å gjøre det?

Jepp, mange gode spørsmål dette. Men bare noen få av mange som klart viser hvor hardt kristendommen feiler og hvor mange motsigelser det er der.

Hvorfor er religiøse å utrolig trangsynte :dontgetit:

Endret av Dr.Satan
Lenke til kommentar

Det fantes mange trær de kunne spise av. Det var bare et tre de ikke skulle røre. Det var for at de skulle ha fri vilje og kunne velge om de ville gjøre som Gud sa eller ikke.

Endret av dixi
Lenke til kommentar

Det fantes mange trær de kunne spise av. Det var bare et tre de ikke skulle røre. Det var for at de skulle ha fri vilje og kunne velge om de ville gjøre som Gud sa eller ikke.

ja, men det står jo at det først bare var poenget at Adam og Eva skulle bo på jorden, men han måtte jo ha visst at det ikke kom til å skje? Så hvis han ville at de to skulle bo på jorden alene, hvorfor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...