Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hiv/aids?

Gjest gjest

Anbefalte innlegg

Er medlem av forumet, men velger å poste anonymt.

For en liten tid tilbake, høyst to uker, hadde jeg ubeskyttet sex med en jente. Jenta hadde jeg datet en liten stund, og vet at hun er en skikkelig jente, som bare har hatt to partnere de siste 5 årene, begge lange forhold. Likevel har jeg begynt å få totalt angst for at jeg kan ha blitt smittet av en kjønnssykdom, og da spesielt hiv/aids siden den kan være dødelig. Jeg har ingen symptomer eller smerter, men så gir vel heller ikke hiv/aids noen særlige symptomer eller smerter før det har spredd seg såpass mye at imunforsvaret er betydelig svekket at en vanlig forkjøelse kan ta knekken på deg.

Jeg vet egentlig ikke hva jeg lurer på her, bare trengte å få ut litt. Jeg har skikkelig angst for å være smittet. Bør jeg oppsøke lege? Selv om jeg ikke har noen symptomer? Hvordan tester en seg for hiv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. du kan aldri vite om jenta snakker sant om seksuelle partnere og at hun ikke har hatt ONS.

2. uten å vite noen ting om jenta eller greia, tviler jeg veldig sterkt på at du har HIV. Men det er bedre at du tester deg enn at du går rundt og tenker på det og er bekymret. :) Synes du skal kontakte en helsestasjon.

3. HIV smitter vel lettest gjennom blod og små rifter i huden enn vaginal sex. Men man bør jo være forsiktig.

4. Det er derimot andre sykdommer du kan få, som du kan sjekke deg for, og HPV-viruset som gutter ikke kan sjekke seg for (kan gi farlig livmorhalskreft, men ikke så farlig for gutter, så ikke tenk på det).

Endret av dkny
Lenke til kommentar

1. du kan aldri vite om jenta snakker sant om seksuelle partnere og at hun ikke har hatt ONS.

2. uten å vite noen ting om jenta eller greia, tviler jeg veldig sterkt på at du har HIV. Men det er bedre at du tester deg enn at du går rundt og tenker på det og er bekymret. :) Synes du skal kontakte en helsestasjon.

3. HIV smitter vel lettest gjennom blod og små rifter i huden enn vaginal sex. Men man bør jo være forsiktig.

4. Det er derimot andre sykdommer du kan få, som du kan sjekke deg for, og HPV-viruset som gutter ikke kan sjekke seg for (kan gi farlig livmorhalskreft, men ikke så farlig for gutter, så ikke tenk på det).

Takk for svar! Du har rett i at jeg aldri kan vite om hun snakker sant om antall partnere osb, men siden vi har dateet såpass lenge og har riktig funnet tonen, i så stor grad at det ikke er utenkelig at vi blir et par de nærmeste dagene, velger jeg å tro på antallet hun har oppgitt. Når jeg er student, og det er helsetjenester på universitetet jeg går på, burde jeg ta kontakt med helsesøster? Kan hun sjekke meg for hiv og andre sjukdommer? Er forresten litt rød rett rundt urinvegsåpningen, men dette har jeg vært i over et år. Har sjekket dette hos lege, og tatt klamydiatest, uten å ha funnet noe. Legen sa det ikke var noe å bry seg om. Kan dette likevel være en kjønnssjukdom eller noe farlig, og er det i tilfellet noe en helsesøster kan gi meg svaret på? Sorry for så mange spørsmål, men er helt blank på slike ting:p vet ikke hvem som kan svare på hva, og syns det blir litt for dumt å springe til lege hele tiden hvis det mest sannsynlig er noe helt ufarlig. Føler meg helt paranoid og hypokonder:p

Lenke til kommentar

Om dama hadde hatt HIV/Aids når du pulte henne, ville sannsynligheten for at viruset faktisk hadde blitt overført vært minimalistisk. Ta i betraktning at du ikke vet hva dama bærer, og det faktum at svært få mennesker i Norge er smittet med HIV/Aids, og vi kan konkludere med at muligheten for at du faktisk er smittet etter dette samleie, er mindre enn om jeg skulle våkne opp i morgen med 12 tommer kukk, og Bridget fonda

som nabo. Glem det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det er det et par tusen stykk i Norge som har HIV. Så sjansene for at hun har det er 5000 av 5millioner, og deretter er de fleste som har HIV innvandrere, sprøytenarkomane og homoseksuelle-menn. For det andre er sjansen for at det smitter veldig lav ved vaginalsex, nede i 0.5% sjanse tror jeg.

Jeg mener også å huske at flesteparten av de med HIV bor i Oslo.

Så risikoen er veldig lav, det er mange før deg som har hatt masse ubeskyttet sex og ikke fått HIV(men mye annet rusk), og du har kun hatt sex med 1 jente så du har ingenting å være redd for når det kommer til den sykdommen iallefall.

De fleste nordmenn som har fått HIV har fått det i utlandet, horer i Thailand osv.

Merk: Dette er informasjon jeg mener skal stemme etter å ha lest/hørt ting rundt dette temaet før, så hvis noen kan støtte det jeg sier eller korrektere hadde det vært flott.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...