Kakeshoma Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Et lite spm... Har ADSL fra telenor nå, og i håp om raskere nett har jeg bestilt Nextgentel... Får router og det i posten om noen timer, og har fått melding om at montør kommer på Onsdag.. Hva er det montøren skal egentlig? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Hvis du har ADSL fra før, er det lite montøren kan gjøre annet enn å montere opp selve modemet/routeren, koble ledningene korrekt og sørge for at du faktisk får tilgang til Internettet. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Det er tull, montøren drar ikke hjem for å montere utstyr. Montøren drar ut i sentralen og flytter linjen din fra Telenor sin DSLAM til Nextgentel sin DSLAM og det er alt. Kunder fikser router og internkabling selv, det gjelder stort sett alle DSL leverandører i Norge. Hadde han derimot ikke hatt ADSL fra før, måtte montøren dratt hjem til kunde etter kobling i sentral, pga de må sjekke tilkoblingen ned til sentralen fra boligen. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 10. september 2010 Forfatter Del Skrevet 10. september 2010 Hmm... trodde det i starten jeg og. Men fikk en mail hvor det sto "Montøren gjør klar bredbåndskontakten der hvor telefonledningen kommer inn i boligen." Syns det er litt rart siden jeg spesifiserte at vi har hatt ADSL før... Lenke til kommentar
janingar Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Hmm... trodde det i starten jeg og. Men fikk en mail hvor det sto "Montøren gjør klar bredbåndskontakten der hvor telefonledningen kommer inn i boligen." Syns det er litt rart siden jeg spesifiserte at vi har hatt ADSL før... Det er som xcomiii skriver. Det du har fått er nok bare et standardbrev de sender ut til alle nye kunder. Samme om du bruker NGT, Telenor, Tele2 osv. går signalene over akkurat den samme kabelen (unntatt fiber), og det er som regel akkurat den samme montøren som kobler om linja hver gang. Det eneste som pleier å skille er utstyret i sentralen. Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Ofte vil gammel ISP beholde sin linje i nettet til oppsigelsen er gått ut. I så fall må også montøren koble ny linje fra sentralen og hjem til deg, men bruke eksisterende linje i lokalkabling/husinstallasjonen. Da må montøren inn til deg å feste en tonesender i kontakten for å få vite hvilken linje som er din i Telenors endefordeler. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 11. september 2010 Forfatter Del Skrevet 11. september 2010 kk. Får se hva som skjer på Onsdag.. Takk for svar Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) Det er tull, montøren drar ikke hjem for å montere utstyr. Montøren drar ut i sentralen og flytter linjen din fra Telenor sin DSLAM til Nextgentel sin DSLAM og det er alt. Kunder fikser router og internkabling selv, det gjelder stort sett alle DSL leverandører i Norge. Hadde han derimot ikke hatt ADSL fra før, måtte montøren dratt hjem til kunde etter kobling i sentral, pga de må sjekke tilkoblingen ned til sentralen fra boligen. Kun om NGT har OA (Operatør Aksess) på aktuelle DSLAM. OM det er en WS (Whole Sale/Telenor) DSLAM, er det bare profil endring av Telenor leveranse som skal til. Da blir det endret fra Telenor PPPoE til NGT PPPoE. Det er ikke alltid selgere legger inn ISP bytt, dette kan du sjekke med NGT om er lagt inn ISP bytt eller ny bestilling. Om det er snakk om et ISP bytt, skal TS fått tilsendt NRDB skjema som må fylles ut og returneres til ISP (NGT). Nå må du heller ikke dra alle montører over en kam. Mange montører drar faktisk inn til ISP kundene for å se om de kommer på nett eller ikke. Det er kvalitetssikring fra entreprenør. Endret 12. september 2010 av Shibiz Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 15. september 2010 Forfatter Del Skrevet 15. september 2010 (endret) Kan jo meddele hva som ble gjort. Det var veldig lite faktisk, han satte inn en dings i veggkontakten, dro til sentralen og sjekket at det var link, dro tilbake. Sjekket så at router funket, noe den ikke gjorde (Red power light of death) så jeg måtte kontakte NGT som nå har sendt ny router. Tenker jeg får den i morgen (tror jeg kunne fått nett med Telenor-routern om man bare hadde kunnet endre MAC på den) En annen litt morsom ting er at jeg nå sitter på nett gjennom HTCen (HSDPA), og får 2.7 mbps ned og .80 mbps opp, da er nedhastigheten litt lavere enn telenor, men opp er faktisk høyere. Endret 15. september 2010 av Kakeshoma Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 (endret) For å få telenorrouteren på nett, så må du endre VPI/VCI til 1/32 i stedet for Telenors 8/35 og legge inn brukernavn og passord for NGT. Det spiller ikke noen rolle hvilken macadresse det er. Endret 15. september 2010 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 15. september 2010 Forfatter Del Skrevet 15. september 2010 O dæggern, skal prøve! Har funket å endre MAC på en for en stund tilbake skjønner du.. kanskje det var en tilfeldighet at det funket da? Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 15. september 2010 Forfatter Del Skrevet 15. september 2010 (endret) Neeei... Brukernavn og passord.. mener du da PPPoE? For det funket ikke... Når jeg setter den til DHCP står den i evigheter på "(Current status: DHCP discovery-phase)" Har multiplexing på LLC. Ser man det.. Bare man bruker RIKTIG brukernavn (kundenr) og passord (aktiveringspassord) så virker det Takker! Sto jo ingen steder hva PPPoE infoen er, så fant jeg en gammel tråd her inne Endret 15. september 2010 av Kakeshoma Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 PPPoE-info for NextGenTel: Brukernavn = P+kundenr - 10000 Passord= aktiveringspassord (står i velkomstbrevet fra NextGenTel) I tilfelle noen andre skulle finne denne tråden. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 17. september 2010 Forfatter Del Skrevet 17. september 2010 Faktisk var brukernavnet bare kundenummeret... Fikk ny router som funket i dag, fikk litt bedre hastighet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå