Gå til innhold

Nextgentel oppkobling, hva gjør montøren?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er tull, montøren drar ikke hjem for å montere utstyr. Montøren drar ut i sentralen og flytter linjen din fra Telenor sin DSLAM til Nextgentel sin DSLAM og det er alt. Kunder fikser router og internkabling selv, det gjelder stort sett alle DSL leverandører i Norge.

 

Hadde han derimot ikke hatt ADSL fra før, måtte montøren dratt hjem til kunde etter kobling i sentral, pga de må sjekke tilkoblingen ned til sentralen fra boligen.

Lenke til kommentar

Hmm... trodde det i starten jeg og. Men fikk en mail hvor det sto "Montøren gjør klar bredbåndskontakten der hvor telefonledningen kommer inn i boligen."

Syns det er litt rart siden jeg spesifiserte at vi har hatt ADSL før...

 

Det er som xcomiii skriver. Det du har fått er nok bare et standardbrev de sender ut til alle nye kunder. Samme om du bruker NGT, Telenor, Tele2 osv. går signalene over akkurat den samme kabelen (unntatt fiber), og det er som regel akkurat den samme montøren som kobler om linja hver gang. Det eneste som pleier å skille er utstyret i sentralen.

Lenke til kommentar

Ofte vil gammel ISP beholde sin linje i nettet til oppsigelsen er gått ut. I så fall må også montøren koble ny linje fra sentralen og hjem til deg, men bruke eksisterende linje i lokalkabling/husinstallasjonen. Da må montøren inn til deg å feste en tonesender i kontakten for å få vite hvilken linje som er din i Telenors endefordeler.

Lenke til kommentar

Det er tull, montøren drar ikke hjem for å montere utstyr. Montøren drar ut i sentralen og flytter linjen din fra Telenor sin DSLAM til Nextgentel sin DSLAM og det er alt. Kunder fikser router og internkabling selv, det gjelder stort sett alle DSL leverandører i Norge.

 

Hadde han derimot ikke hatt ADSL fra før, måtte montøren dratt hjem til kunde etter kobling i sentral, pga de må sjekke tilkoblingen ned til sentralen fra boligen.

Kun om NGT har OA (Operatør Aksess) på aktuelle DSLAM.

OM det er en WS (Whole Sale/Telenor) DSLAM, er det bare profil endring av Telenor leveranse som skal til. Da blir det endret fra Telenor PPPoE til NGT PPPoE.

 

Det er ikke alltid selgere legger inn ISP bytt, dette kan du sjekke med NGT om er lagt inn ISP bytt eller ny bestilling.

Om det er snakk om et ISP bytt, skal TS fått tilsendt NRDB skjema som må fylles ut og returneres til ISP (NGT).

 

Nå må du heller ikke dra alle montører over en kam.

Mange montører drar faktisk inn til ISP kundene for å se om de kommer på nett eller ikke.

Det er kvalitetssikring fra entreprenør.

Endret av Shibiz
Lenke til kommentar

Kan jo meddele hva som ble gjort.

Det var veldig lite faktisk, han satte inn en dings i veggkontakten, dro til sentralen og sjekket at det var link, dro tilbake. Sjekket så at router funket, noe den ikke gjorde (Red power light of death) så jeg måtte kontakte NGT som nå har sendt ny router. :p

Tenker jeg får den i morgen :)

 

(tror jeg kunne fått nett med Telenor-routern om man bare hadde kunnet endre MAC på den)

 

En annen litt morsom ting er at jeg nå sitter på nett gjennom HTCen (HSDPA), og får 2.7 mbps ned og .80 mbps opp, da er nedhastigheten litt lavere enn telenor, men opp er faktisk høyere.

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Neeei...

Brukernavn og passord.. mener du da PPPoE? For det funket ikke...

Når jeg setter den til DHCP står den i evigheter på "(Current status: DHCP discovery-phase)"

Har multiplexing på LLC.

 

Ser man det.. Bare man bruker RIKTIG brukernavn (kundenr) og passord (aktiveringspassord) så virker det :D

 

Takker! Sto jo ingen steder hva PPPoE infoen er, så fant jeg en gammel tråd her inne :)

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...