Gå til innhold

Distribusjon av musikk på nett? Lovlig eller Ulovlig?


Anbefalte innlegg

Grunnen til at jeg ønsker å spørre dere der ute er fordi jeg ønsker å se på andres synspunkter. Selv er dette en bachelor oppgave innenfor Informasjonsvitenskap. Derfor ønsker jeg gjerne seriøse meninger med en begrunnelse. Som hjelp kan dere ta utgangspunkt i utsagnet nedenfor.

 

"Er fildeling en sak for politiet, eller er det kulturindustriens ansvar å finne nye veier å gå? Er det publikums mangel på moral, eller foreldet forretningsmodeller som fører til at åndsverk kopieres fritt over nett?

Med andre ord, burde fildeling være ulovlig eller lovlig?

 

Kom gjerne med personlige meninger til dette utsagnet.

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min mening:

 

Jeg mener at kulturindustrien burde gjøre noe for å "stoppe" fildeling. Finne nye måter å tenke på. Selv om hackere lett tar seg inn i de krypterte systemene de finner på fremover så burde dem ikke gi opp. Heller prøve å finne en annen måte å nå frem til brukerne av media. Feks; spotify er et genialt tiltak. Det merkes jo!

Ta eksempel i meg. Jeg gidder ikke å bruke 20 minutter på å få ned en cd da jeg enkelt kan på 2 tastetrykk spille av akkurat den samme cden. Spotify er genialt!

Der er det kulturindustrien burde sette ned fingern sin.

Politiet kan bare gi det opp, av mange grunner. Derfor mener jeg kulturindustrien burde gjøre sitt for at de får pengene sine.

 

Fildeling burde være lovlig.

 

Mvh Kaspar

Lenke til kommentar

Fildeling er lovlig. Det er hva du deler som har noe å si.

 

Når det gjelder deling av opphavsbeskyttet materiale så ser jeg ikke den samme alvorlighetsgraden som industrien selv ser. De som driver mest med fildeling er de som har minst penger (tenåringer, studenter), og hvis fildeling ikke var en mulighet så tviler jeg på at disse plutselig ville ha fått et større underholdningsbudsjett.

 

Det er ingen som taper direkte på fildeling (ingenting blir stjålet, bare kopiert). Vi må heller se på hvordan det påvirker salget. Det kan være både positivt og negativt. Kanskje noen får høre en sang de liker, ser hvilken artist som har laget den, og så begynner de å kjøpe musikk fra den artisten. Samme for TV-serier, filmer, spill osv. Mens det selvsagt finnes de som ikke betaler når gratismuligheten er der (dette er negativt hvis disse faktisk hadde betalt dersom gratismuligheten ikke fantes).

Lenke til kommentar

Vis fildeling ble ulovelig, hvem ville tjene på det?

Youtube ville ikke vært i stand til å spille av musikk(en kilde, veldig lite lovenlig der egentlig), noe måtte ble gjordt for å stanse selvregenrerende torrent nett som mangler sentralisasjon, man måtte stanse alle tjenester bortsett fra radio, TV, spotify og ligende.

Debatten er en trist farse, støttet av de kronisk gale industriene som ikke hvet hva ordet "distribusjon" betyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...