Gå til innhold

Folkeavstemning ang. legalisering av cannabis.

195 stemmer

1. 1. Synes du det burde avholdes folkeavstemning på om cannabis skal legaliseres / avkriminaliseres / legaliseres til medisinsk bruk ?

• Ja, Norge er jo et demokrati !
      148
    • Nei, legalisering skjer ALDRI !
      47

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så absolutt nei!

Staten skal ha nulltoleranse ovenfor stoff. Det skal ikke være noen slakke tøyler. Jeg er overbevist om at flere ungdom kommer til å tenke "Åja, det er jo faktisk lov. Kan ikke være såå farlig"

Hva skjer hvis flere begynner med cannabis?

Jo flere blir avhengige (Ikke på samme måte som nikotin, nei) Og folk vil etterhvert begynne med sterkere stoffer.

Snakk om rekruttering!

Nulltolerense!

Lenke til kommentar

Er det ulovlig å se på Nederland og Portugal?

Kan noen fortelle meg hvordan Heroinbruken er i disse landene i forhold til Norge?

Når Nederland har hatt denne toleransen overfor cannabis i så mange år, burde de ikke se en kraftig økning i bruk av tygre stoffer som heroin og som en konsekvens burde de kjøre en strammere linje?

Eller er konklusjonen at folk flest her i landet som sier nei til cannabis ikke har peiling?

Endret av Tå.
Lenke til kommentar

Så absolutt nei!

Staten skal ha nulltoleranse ovenfor stoff. Det skal ikke være noen slakke tøyler. Jeg er overbevist om at flere ungdom kommer til å tenke "Åja, det er jo faktisk lov. Kan ikke være såå farlig"

Jo flere blir avhengige (Ikke på samme måte som nikotin, nei) Og folk vil etterhvert begynne med sterkere stoffer.

Snakk om rekruttering!

Nulltolerense!

1) Kan du komm med kilder til at hasj og marihuana garanterer bruk/missbruk av sterkere stoffer?

2) Hva mener du om at alkohol er tillat?

Lenke til kommentar

Så absolutt nei!

Snakk om rekruttering!

Nulltolerense!

La meg se,dine argument kan brukes mot

fetholdig mat

Godteri

Brus, eller drikke med sukker i

TV-tittig

MMROPG spill mm spill

En på 18 år, blir tatt for å kjøpe og røyke marihuana. Fengsel eller rehab blir valget. Han velger Rehab og kommer under statistikken som avhengig cannabismissbruker.

Var han det da? Nei, han gikk på skolen med over gj.snitt karakter. Han hadde jobb, var på fylla med venner, hengte med kjæresten sin og var glad i livet.

Hva er galt med at flere begynner med cannabis?

Statsministeren innrømte for ikke lenge siden at han hadde røyka i ungdommen sin. Ingen brydde seg selv om det sto på førstesiden til VG.

Statistikken viser at en svært liten andel cannabis brukere har brukt sterke stoff enn alkohol.

Dessuten så vet vi ikke om disse uansett ville begynt på tunge stoff uansett.

Lenke til kommentar

Er det ulovlig å se på Nederland og Portugal?

Kan noen fortelle meg hvordan Heroinbruken er i disse landene i forhold til Norge?

Når Nederland har hatt denne toleransen overfor cannabis i så mange år, burde de ikke se en kraftig økning i bruk av tygre stoffer som heroin og som en konsekvens burde de kjøre en strammere linje?

Eller er konklusjonen at folk flest her i landet som sier nei til cannabis ikke har peiling?

Jeg la ut et bilde som forklarte nedgangen i nye brukere i Portugal fra 2001 til 2006 på forrige side, sjekk den ut. Ganske utrolige tall, egentlig, og en indikasjon på at legalisering/avkriminalisering ikke øker forbruket.

Å sammenligne land opp mot hverandre er vanskeligere - det kan være for store kulturforskjeller til å være plausibelt som argument. Likevel er det jo påfallende store forskjeller mellom bruken i for eksempel Nederland og USA. Snart har én av to amerikanere røkt marijuana.

Lenke til kommentar

Jeg savner et alternativ ala: "Nei, kunnskapsnivået om cannabis blant lekfolk er for mangelfullt." Man burde heller sette opp et uavhengig utvalg med kompetanse på området som kunne utrede hvorvidt en legalisering vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt eller ikke, og deretter sende inn en innstilling til de folkevalgte.

Jeg er dog ganske sikker på at man ville finne langt større fordeler ved enn legalisering enn ved dagens forbud, i hvert fall hvis en slik legalisering skjer innenfor de samme rammene som for alkohol og tobakk.

Lenke til kommentar

Egentlig ikke. Jeg tror ikke legalisering av cannabis er noen så stor sak for så mange mennesker at en folkeavstemning er på sin plass. Det koster jo tross alt mye penger å gjennomføre. Det virker som det er veldig viktig for noen få entusiaster men mesteparten bryr seg ikke om temaet, og vil da ikke bruke tid til å sette seg inn i det, og da kommer de sikker til å stemme "safe" på NEI for å beholde dete slik som det har vært.

Lenke til kommentar

Egentlig ikke. Jeg tror ikke legalisering av cannabis er noen så stor sak for så mange mennesker at en folkeavstemning er på sin plass. Det koster jo tross alt mye penger å gjennomføre. Det virker som det er veldig viktig for noen få entusiaster men mesteparten bryr seg ikke om temaet, og vil da ikke bruke tid til å sette seg inn i det, og da kommer de sikker til å stemme "safe" på NEI for å beholde dete slik som det har vært.

Økonomisk tjener samfunnet mer på en evt. legalisering enn forbud. Kriminelle bander tjener økonomisk på forbud, ingen andre.

Og se på hvor mange medlemmer norcan har? Det er ikke kun få entusiaster som vil dette, men folket.

De som er imot er Staten og de som selger + en liten andel av befolkningen

Lenke til kommentar

Ja, Norge er et demokratisk land noe som betyr at vi skal la folket velge

det er bare det at ikke alle tenker over ulempene og fordelene med å tillate det

f.eks de under 18 kan begynne med det

Ved å legalisere, altså ta kontroll over markedet, vil man lettere kunne FORHINDRE personer under 18 år i å få tak i det, eller som du sier, begynne med det. Dersom det var en lov som sa "ingen cannabis hvis du er under 18 år" så vil den fungere bedre enn dagens "har du penga? her er weeden"-lov, som praktiseres av de fleste som selger, og som altså ikke har noen aldersgrense på hvem som får kjøpe...

Lenke til kommentar

For en hjernedød diskusjon, selvfølgelig skal ikke dette legaliseres. Det er en gjeng entusiaster som har røyka ei fjone eller to for mye som ønsker dette. Hvorfor skal f.eks argumentet om at det er mindre skadelig enn tobakk brukes? Tobakk sløver deg ikke ned, og gjør deg ikke til en fjern fjott. Det sammfunnsøkonomiske argumentet med at det kommer under kontrollerte former og reduserer "svartebørs" holder heller ikke mål, man smugler fortsatt alkohol, tobakk og andre ting over en lav sko selv og det er aldri så lett å få tak i på en legal måte.

Hva blir det neste hvis man legaliserer dette? Man skal ikke begynne å slippe opp tøylene når det gjelder rusmidler, uansett hva det måtte være.

Endret av bas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...