Gå til innhold

Ekstern HD til bruk i bil -løst-

OnetroM

Anbefalte innlegg

Jeg har fått meg ny bil med USB-inngang. Er det noen disker som tåler risting/vibrasjoner fra bilkjøring bedre enn andre?

SSD er selvsagt innertier, men ikke i forhold til pris. Trenger 200GB+. Kanskje det bare holder med et støtdempende etui?

Noen som har erfaringer med snurredisker til slikt bruk? 

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt kan man si at jo lettere en disk er, jo større G-belastninger vil den tåle, slik at en 2.5" disk vil være å foretrekke fremfor en 3.5" disk. Om det er noen av 2.5" disk-produsentene som lager mer robuste enheter enn andre, det vet jeg ikke. Det er vel ikke utenkelig at noen lager "ruggedized" versjoner for det militære marked, f.eks., men da kan du vel ta prisen og gange med 10.

Vanligvis blir ruggedization gjort ved å montere ytre støtdemping i form av en gummiramme e.l.

Prøv å legge disken i en plastpose som du så stikker ned i en bolle med grønn gelé.

(Fargen er egentlig ikke så viktig.)

Selv har jeg brukt en non-Flash iPod (160GB) uten problemer i min egen bil, men så har jeg da heller aldri utsatt den for rally-lignende påkjenninger med eller uten rulling. (iPod'ene bruker vel 1.8" disker, om jeg ikke husker feil.)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig finnes det disker som tåler mer enn andre, det finnes endog disker som tåler jordskjelv i opptil 7 eller noe på richters skala mens de går. Hvor man får kjøpt noe slikt er jeg dog litt usikker på så en eller annen form for støtdempende ramme er nok kanskje veien å gå. Jeg ville kanskje vurdert å bygge noe selv ved hjelp av strikker eller store O ringer da de vil ha betydelig bedre demping enn en ramme/boks med silikon puter.

Lenke til kommentar

Da går jeg like gjerne for en helt standard ekstern 2,5" disk og pakker den inn i skumgummi eller noe i den duren før jeg legger den i bilen. Er en volvo V70, så rallykjøring med hopp og sprett blir det lite av ;)

Prisene på disker er jo så latterlig lave ser jeg, så om den skulle få en trøkk eller to så får det heller være. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...