DementedAlbino Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Skal bygge filserver Det er to alternativer. Velge et atombasert system Gigabyte GA-D510UD, Intel® Atom™ D510 I tillegg må jeg ha ram. Velge et system der jeg kan bruke deler jeg har, altså basert på socket-775 og gå for dette hovedkortet.ZOTAC G43-ITX WIFI, G43, Socket-775 Har da cpu og ram fra før av. (core2duo E6400) Alt skal pakkes inn i dette kabinettet CHENBRO MINI-ITX HOT-SWAP 180W SVART I tillegg vil der stå fire disker av typen Samsung Ecogreen Så hva skal jeg velge av disse to systemene? Står helt fast her da jeg rett og slett ikke er nok oppdatert på datakomponenter for tiden. Jeg trenger ikke overdrevet kraft på filserveren. Skal kun brukes til å stå for nedlastinger via torrent + utpakking, skal være musikkserver for en squeezebox duet og den skal være filmserver for en stuepc og ftp-server. Der vil ikke være mange brukere tilkoblet samtidig dersom det skulle ha noe å si. Psu i kabinettet er på 180w, så alternativet jeg velger må være strømgjerrig, både for at psu skal klare å drive hele systemet, og fordi strøm koster penger :-D Fint om noen har noen innspill her så jeg kan få kjøpt inn delene som trengs. Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Tror jeg ville gått for mini-ITX. Tror ikke det kabinettet rommer m-ATX i det hele tatt da det ikke er plass til ekspansjonskort under I/O området. Hvis du kikker litt nærmere på kabinettet, og googler det, vil nok du også se det at du nesten må gå for ITX for å få klemt alt inni boksen. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 10. september 2010 Forfatter Del Skrevet 10. september 2010 Men er det ikke to mini-itx systemer jeg har satt opp som forslag? Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Joda. Bare late jeg som så s775 og tenkte at ITX ikke var til den sokkelen uten å sjekke linken ordentlig. Ville like godt kjøpt s775 systemet da det vil være billigere og sprekere en atom oppsettet. (nettopp våkna) Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 10. september 2010 Forfatter Del Skrevet 10. september 2010 Men vil en psu på 180w være kraftig nok da med hensyn til antall disker, cpu og vifter? Så spørs det jo med hensyn til cpuvifte da, finne en som passer og som ikke støyer. Lenke til kommentar
Skognisse Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Cpu vifte lav høyde, 18db på lavest rpm : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597093 Selv handlet etpar til rimelige maskiner, de er veldig greie om hovedkortet støtter strømstyring så du kan sette den på laveste rpm, og det gjør de fleste nyeste. Ville gått for s775 opsettet ja , så har du nok kraft til å kjøre f.eks. win2008 server og full gigabit trøkk. Atom er ganske seig.. har en minipc her med atom 1,83 ghz dualcore og det går ikke akkurat kjapt i svingene Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Tror 180W skal holde lenge på et ITX system, er ikke akkurat de mest strømsugende oppsettene. Ang. vifte, hvorfor ikke bare gå for stockvifta hvis du har den liggende? De pleier å bråke minimalt så lenge du ikke belaster cpu 100% hele tida. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Indeed, Zotac kortet følgt opp med det du har ville være sprekere enn Atom. Du skal forsåvidt ha nok strøm til og drifte e6400 (65w tdp) pluss en del harddisker, en normal harddisk bruker MAX 12w. Går du for eco diskene er dette forbruket enda en god del lavere. Høres ut som et spennende prosjekt, og blir mulig noe jeg gjør med min e8500 når den skal pensjoneres Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Hvis målet er å ha et strømgjerrig og stillegående system, så ville jeg nok ha satset på Atom. Ytelsen når ikke opp til en Core 2 Duo, men det trenger du heller ikke. Jeg ville også ha vurdert 2 TB-disker, f.eks. WD Caviar Green. Kanskje to eller tre disker, og fylle opp senere hvis budsjettet er stramt? Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 10. september 2010 Forfatter Del Skrevet 10. september 2010 Diskene har jeg alt, derfor jeg kommer til å bruke disse. Jeg kjøpte i utgangspunktet en Netgear ReadyNAS, men å sette den opp slik jeg ønsker er mye mer tungvindt og i utgangspunktet ikke støttet av netgear, så dermed selger jeg min 3 dager gamle NAS til fordel for å lage en server selv. Har selvsagt kastet embalasjne, så får ikke benyttet angreretten Kjekt når samboer skal rydde ekstra mye en dag:p Men, det er støtte for hotswap i kabinettet. Støtter alle OS dette uten å måtte kutte strømmen? Greit om en disk ryker og skal byttes ut i et raidoppsett osv. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 11. september 2010 Forfatter Del Skrevet 11. september 2010 Jeg vurderer litt å gå for dette hovedkortet istedet. Det har støtte for Raid-5, noe som kan komme godt med. http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:2036210;c:36123 Men hvordan er ytelsen på et slikt raid? Har tidligere hatt win-xp med software raid der, noe som var ekstremt tregt, men ellers gjorde det nytten. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Jeg ville nesten ha kjørt soft RAID uansett for sikkerhetens del (ikke være avhengig av kontroller), men som du sier kan software RAID5 være ganske tregt. Jeg kjører RAID5 med 4 1,5 TB-disker på en litt eldre hardware-kontroller, og det er tregt nok. Det greieste er å ikke kjøre RAID5, men så var det det med sikkerheten... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå