Konamixx Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Hei, Driver å lager et regneark der jeg sliter med å finne ut av en formel. Utgangspunktet for regnearket er en rapport som inneholder alle transaksjoner på alle kontoer i et regnskap, der jeg skal skille ut noen kontoer, fordele de etter hvilken MVA kode transaksjonene har og sortere de inn i datointervaller basert på uker. Jeg hadde håpet at dette løste seg ganske lett men ser nå at dette var et større problem enn først antatt. Konto og MVA kode sortering lot seg lett løse ved hjelp av en enkel matrise formel {=SUMMER(HVIS(RAPPORT KONTO1:KONTO99=KONTO;HVIS(RAPPORT MVAKODE1:MVAKODE99=MVAKODE;RAPPORT SUM:SUM;0);0))} Problemet kommer når jeg prøver å lure datoene inn her. Det aller første problemet er at funksjonene jeg har prøvd gjør om datoen til ett tall. 01.01.2008 ble ifølge formel evalueringen lest som 39448. Jeg håper dette er en smal sak å fikse? Det jeg sliter enda mer med er hvilken funksjon og hvordan jeg skal sette den opp for å spørre på ukesintervall. Jeg tenker jeg må sette opp to hjelpekolonner med første og siste dag pr uke slik at jeg får intervallet, men utover det er jeg litt blank for øyeblikket. Er det noen Excel genier her inne som kan gi meg en hjelpende hånd? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Excel-geni er vel å ta i, men jeg har nå sett excel en gang eller to før. Datoer er ganske sært i excel da den oversetter datoer til tall, 1=en dag, 0,5=12 timer, start-dato for dette er 00.01.1900 klokka 00:00, 39448 dager fra denne datoen er 01.01.2008. Å endre dette er umulig, men du kan trekke fra, dele osv i formelen som bruker datoene. Hvordan dette kan gjøres om til brukbare tall kommer an på hvordan du skal bruke de. Jeg sliter med å se akkurat hva du er ute etter her, du kan ikke poste ett bilde eller noe som viser det litt bedre? Lenke til kommentar
Konamixx Skrevet 10. september 2010 Forfatter Del Skrevet 10. september 2010 (endret) Jeg legger ved et eksempel på hvordan jeg håper å få det. Edit: Det var tydeligvis enklere sagt enn gjort. Ikke mulig å laste opp excel filer? Edit: Vi prøver bilder da. Endret 10. september 2010 av Konamixx Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Døp om filen fra filnavn.xls til filnavn.xls.txt så får du lastet opp. Men jeg mistenker at du jobber litt i feil retning. En Pivot-tabell gjør det du beskriver bedre og raskere enn matriseformler, og med allverdens muligheter for å gruppere datoer. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Konamixx Skrevet 10. september 2010 Forfatter Del Skrevet 10. september 2010 (endret) Ja det er faktisk godt mulig. Jeg har bare utrolig lite erfaring med Pivot tabeller så tenkte ikke på den veien i det hele tatt. Eksempel.xls.txt Endret 10. september 2010 av Konamixx Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 (endret) Kjapp demo av Pivot. Uten å forstå eksakt hvordan du vil ha det. Datoene er gruppert på Dag, antall 7. Edit: En kjapp innføring på denne siden: http://www.cpearson.com/Excel/pivots.htm Beste hilsen Harald EksempelMedPivot.xls.txt Endret 10. september 2010 av Harald Staff 1 Lenke til kommentar
Konamixx Skrevet 10. september 2010 Forfatter Del Skrevet 10. september 2010 Aah.. Kjempe. Tusen takk! Det hjalp virkelig. Det eneste jeg lurer på er hvordan du fikk intervaller på datoene? Prøvde litt selv, men fant ikke ut hvordan jeg skulle gjøre det. Er det også mulig å endre når startdatoen skal være. Da jeg vil at denne skal følge ukenummer kan det hende uke 1 skal begynne 4.januar f.eks. Er det mulig å endre hvilken dato intervallet skal starte på? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Ja dette styres med Data > Grupper og disponer > Gruppér (det er litt lunefullt hva du må merke for å få til dette, men det er radfeltet dato vi jobber med). Når du grupperer dato-klokkeslett velger du fra-dato, til-dato, enhet (her dag, kan like gjerne være måned, klokketime, kvartal, ..) og antall dager pr dagintervall. Mulig du kan løse opp grupperingen i eksempelet (samme menybane) og prøve deg frem, det er vel anvendt tid. Sitter på en maskin uten din Excelversjon i øyeblikket, derfor er dette litt upresist. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Konamixx Skrevet 10. september 2010 Forfatter Del Skrevet 10. september 2010 Ja jeg fant det faktisk ut til slutt etter noen google søk. Dette var mye enklere enn å tulle med former som bare spytter #ref og #navn? etter deg Tusten takk for hjelpen. Saken er nå løst. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Fine greier, takk for tilbakemelding. En uvurderlig bieffekt er at hvis ett eller annet feilregistreres, så dukker det opp som en egen gruppe i en Pivot, mens det forvsinner usynlig i en formelløsning, formler tar bare høyde for det vi allerede ser etter. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå