The Stig Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Minner om følgende innlegg: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=821194 Lenke til kommentar
TEE Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Til alle dere som skriver at det er en grunn til at det er sperret: på vg og opp har ikke skolen en dritt med hva elevene bedriver i friminutt/midttime. En ting hadde vært å sperre torrents men facebook er ikke akkurat en veldig stor påkjenning for fylkeskommunens hellige wlan. Skal de stenge facebook bør de også stenge alle forums, alle nettaviser med mulighet for kommentering av artikler eller all annen form for diskusjon. Kommunikasjon skal tross alt ikke foregå på en læringsinstitusjon. Spesielt ikke mellom motsatte kjønn! Nå er jeg i den glade situasjon at jeg ikke går på skole og dermed selv kan bestemme om det er forsvarlig å besøke nettsteder som facebook eller nettby. Blir rett og slett forbanna når staten osv. skal drive å fortelle folk hva de skal gjøre. Er det bedre om elevene driter i å gå på skolen fordi de har 0 frihet? Elevene får ta det som en leksjon i hvordan det blir når de skal ut i arbeidslivet etter skolen. Eller nekter du å jobbe for firmaer som ikke selv lar deg bestemme hva du skal bruke nettverket deres til? Man har ikke frihet til å gjøre nøyaktig hva man vil på en skole. Man er underlagt reglene som er satt, og det forventes at man er voksen nok til å klare og følge disse. Om man ønsker full kontroll over egen nettilgang får man kjøpte mobilt bredbånd og bruke dette i friminutter/fritimer. Lenke til kommentar
lif Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Finn en nabo med trådløst nettverk. "Kjøp" tilgang der... Vis litt initiativ... Tren litt på social engineering... Lenke til kommentar
Joakimd Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) Man har ikke frihet til å gjøre nøyaktig hva man vil på en skole. Man er underlagt reglene som er satt, og det forventes at man er voksen nok til å klare og følge disse. Om man ønsker full kontroll over egen nettilgang får man kjøpte mobilt bredbånd og bruke dette i friminutter/fritimer. Hadde arbeidsgiveren min plutselig bestemt at jeg ikke skulle få bruke facebook i lunsjen i tillfelle jeg skulle finne på å bruke det i arbeidstiden så hadde jeg blitt pissed. Det blir som å si at man ikke får gå ut døren i lunsjen i tillfelle man stikker av i arbeidstiden. Nå er det også sånn at visst noen bruker 20min på facebook på jobb hver dag, så blir det er ganske heftig "tap" for arbeidsgiver over tid. På en skole går det utover eleven som gjør det, og ingen andre. Endret 28. september 2010 av Joakimd Lenke til kommentar
*F* Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Hei folkens! Jeg har funnet en metode for å kunne surfe og laste ned torrent, se youtube, msn på skolen din, hva du enn vil uansett hvor sperret og strengt nettverket er på din skole. Og ikke nok med det, den vil aldri bli sperret Ved å klikke deg videre aksepterer du at du har all ansvar for det du gjør ved å bruke denne metoden Klikk her og velg "Bestill" på ønsket løsning: http://tinyurl.com/klikk-her-for-url Lenke til kommentar
lif Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 eller om naboen er vrang; prøv dette: * sett opp en linuxboks hjemme. Om port 22 er sperre ut fra skolenettet kan du sette opp ssh på annen port for eksempel port 443. Dette er en port som sannsynligvis ikke er sperret. Om denne er sperret finn en annen port som brukes til legitim trafikk... (For å slippe å springe att og fram mellom hjemmet for å prøve ut de forskjellige; kan ssh settes opp til å svare på en hel haug med forskjellige porter samtidig...) * bruk ssh til å tunnellere trafikk hjem. Oppskrift for å sette opp linuxboks med ssh finner du ved å google litt... oppskrift for å bruke putty til tunnelen finnes her: http://www.dotcomunderground.com/blogs/2008/12/11/putty-ssh-tunnel-to-hide-ip/ lykke til... Lenke til kommentar
lif Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Har kompisene dine også lyst til å få tilgang? Du kan gi tilgang ved å dele fra putty. I putty; sett valget "local ports accept connections form other hosts" (under Connections --> SSH --> Tunnels) På kompisenes maskiner settes socks til din lokale IP-addresse på skolenettet. lykke til... Lenke til kommentar
TEE Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Hadde arbeidsgiveren min plutselig bestemt at jeg ikke skulle få bruke facebook i lunsjen i tillfelle jeg skulle finne på å bruke det i arbeidstiden så hadde jeg blitt pissed. Det blir som å si at man ikke får gå ut døren i lunsjen i tillfelle man stikker av i arbeidstiden. Nå er det også sånn at visst noen bruker 20min på facebook på jobb hver dag, så blir det er ganske heftig "tap" for arbeidsgiver over tid. På en skole går det utover eleven som gjør det, og ingen andre. Velkommen til arbeidslivet blir i så fall mitt svar. At det sperres for sider som Facebook etc. er faktisk meget vanlig. Når man er på jobb, og bruker jobbens ressurser, så må man faktisk bare pent godta de reglene som gjelder. Det samme gjelder en skole. Så lenge man bruker kommunens eller fylkets ressurser, så er man underlagt de reglene som gjelder der. I arbeidslivet kan det å snike seg rundt sperrer på den måten man ønsker å gjøre på skolenettverket føre til avskjedigelse. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Man har ikke frihet til å gjøre nøyaktig hva man vil på en skole. Man er underlagt reglene som er satt, og det forventes at man er voksen nok til å klare og følge disse. Om man ønsker full kontroll over egen nettilgang får man kjøpte mobilt bredbånd og bruke dette i friminutter/fritimer. Hadde arbeidsgiveren min plutselig bestemt at jeg ikke skulle få bruke facebook i lunsjen i tillfelle jeg skulle finne på å bruke det i arbeidstiden så hadde jeg blitt pissed. Det blir som å si at man ikke får gå ut døren i lunsjen i tillfelle man stikker av i arbeidstiden. Nå er det også sånn at visst noen bruker 20min på facebook på jobb hver dag, så blir det er ganske heftig "tap" for arbeidsgiver over tid. På en skole går det utover eleven som gjør det, og ingen andre. Nå er det faktiskt slikt at du kan ikke forlate arbeidsplassen i arbeidstiden slikt du selv ønsker uten å gi sjefen beskjed. Du kan heller ikke forvente at du kan kjøre rally med taxien (om du jobber som drosjesjåfør) i lunchen bare fordi du har fri og tror du kan gjøre som du vil. I arbeidstiden er det faktisk arbeidsgiver som har ansvaret for deg og betaler forsikring for deg, så om du ikke danser etter arbeidsgiver pipe, er det grunn for oppsigelse... Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Til alle dere som skriver at det er en grunn til at det er sperret: på vg og opp har ikke skolen en dritt med hva elevene bedriver i friminutt/midttime. En ting hadde vært å sperre torrents men facebook er ikke akkurat en veldig stor påkjenning for fylkeskommunens hellige wlan. Skal de stenge facebook bør de også stenge alle forums, alle nettaviser med mulighet for kommentering av artikler eller all annen form for diskusjon. Kommunikasjon skal tross alt ikke foregå på en læringsinstitusjon. Spesielt ikke mellom motsatte kjønn! Nå er jeg i den glade situasjon at jeg ikke går på skole og dermed selv kan bestemme om det er forsvarlig å besøke nettsteder som facebook eller nettby. Blir rett og slett forbanna når staten osv. skal drive å fortelle folk hva de skal gjøre. Er det bedre om elevene driter i å gå på skolen fordi de har 0 frihet? Da skal jeg vekke deg opp fra din forvirrede lille verden. 1. Skolen har alt med å gjøre hva dere gjør på nettet som skolen eier. Skolen eier nettet og har derfor all rett til å blokkere ut trafikk de ikke ønsker. Så lenge du låner nett på skolen, så har du altså ingenting med å forsøke å aksessere tjenester som er blokkert. Dette er straffbart ihht norsk lov. 2. Når det gjelder Facebook, så opptok facebook 90% av trafikken i fylkeskommunen jeg jobber. Facebook lå langt høyere enn tjenester som f.eks windows update. Så jo, Facebook genererer masse trafikk. Når trafikk som ikke er skolerelatert, så til de grader forriger tjenester som skal fungere, slik som tilgang til elektroniske lærebøker og liknende, så er det altså nødvendig å blokkere tjenester som ikke er nødvendige og samtidig genererer masse trafikk. 1 Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Hei folkens! Jeg har funnet en metode for å kunne surfe og laste ned torrent, se youtube, msn på skolen din, hva du enn vil uansett hvor sperret og strengt nettverket er på din skole. Og ikke nok med det, den vil aldri bli sperret Ved å klikke deg videre aksepterer du at du har all ansvar for det du gjør ved å bruke denne metoden Klikk her og velg "Bestill" på ønsket løsning: http://tinyurl.com/klikk-her-for-url Takker! Laster ned på 10 MB/s! Haha Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Nå er Merko proxyen blokkert Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Nå er Merko proxyen blokkert Ser ut som at de kjører skikkelig overvåkning hos dere. Godt å se at det er fler og fler som kommer etter på dette punktet. Vær bare oppmerksom på at den aktiviteten dere holder på med, kan være straffbar. Se straffeloven §145, §145b og §393. Når man omgår blokkeringer på et nett slik dere gjør eller forsøker her, så kan dere altså straffes. § 145. Den som uberettiget bryter brev eller annet lukket skrift eller på liknende måte skaffer seg adgang til innholdet, eller baner seg adgang til en annens låste gjemmer, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder eller begge deler. Det samme gjelder den som uberettiget skaffer seg adgang til data eller programutrustning som er lagret eller som overføres ved elektroniske eller andre tekniske hjelpemidler. Voldes skade ved erverv eller bruk av slik uberettiget kunnskap, eller er forbrytelsen forøvet i hensikt å skaffe noen en uberettiget vinning, kan fengsel inntil 2 år anvendes. Medvirkning straffes på samme måte. Offentlig påtale finner bare sted når allmenne hensyn krever det. § 393. Med Bøder straffes den, som retsstridig bruger eller forføier over Løsøregjenstand, der tilhører en anden, saaledes at den berettigede derved paaføres Tab eller Uleilighed, eller som medvirker hertil. § 145b. Den som uberettiget gjør tilgjengelig for andre passord eller andre data som kan gi tilgang til et datasystem, straffes for spredning av tilgangsdata med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler. Grov spredning av tilgangsdata straffes med fengsel inntil 2 år. Ved avgjørelsen av om spredningen er grov, skal det særlig legges vekt på om dataene kan gi tilgang til sensitive opplysninger, om spredningen er omfattende og om handlingen for øvrig skaper fare for betydelig skade. Medvirkning straffes på samme måte. Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Det er to dører til ett rom. 1 og 2. Dør en er låst. Dør 2 er ulåst. Er det virkelig straffbart å brukt dør 2 som er åpen da? Jeg endrer ingen instillinger el., jeg bare bruker en alternativ url. Men den proxyen er ikke blokka her. Late IT folk her. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Det er to dører til ett rom. 1 og 2. Dør en er låst. Dør 2 er ulåst. Er det virkelig straffbart å brukt dør 2 som er åpen da? Jeg endrer ingen instillinger el., jeg bare bruker en alternativ url. Men den proxyen er ikke blokka her. Late IT folk her. Hvis en tjeneste er sperret på et nett og du omgår eller forsøker å omgå denne sperren, så gjør du noe ulovlig etter §145. Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Finnes altfor mange lover.. Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Nå er dissa sperrene der for at dere skal gjøre det dere skal på skolen, gjør dere ikke det kan dere like greit slutte på skolen. Uansett, det er "veldig" lurt å legge ut slikt her, for da kan de ansvarlige på skolene finne ut hvilke metoder dere bruker for å komme rundt sperrene, og sperre de. ~ Mortis Lenke til kommentar
radivx Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Hadde arbeidsgiveren min plutselig bestemt at jeg ikke skulle få bruke facebook i lunsjen i tillfelle jeg skulle finne på å bruke det i arbeidstiden så hadde jeg blitt pissed. Det blir som å si at man ikke får gå ut døren i lunsjen i tillfelle man stikker av i arbeidstiden. Noe som faktisk er lov... Arbeidsgiver kan si at arbeidet ditt er så viktig at du ikke kan forlate arbeidsplassen under pause. Dette gir deg automatisk betalt lunjspause. (http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#10-42) Arbeidsgiver kan uten problem begrense nettverk for privat tilgang. Det er også mulig under gitte omstendigheter at arbeidsgiver har innsynsrett i en arbeidstakers e-post konto. Dette er ting som selvsagt bør/må være kontraktfestet i f.eks. et IT-reglement som er godkjent av begge parter. Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Nå er dissa sperrene der for at dere skal gjøre det dere skal på skolen, gjør dere ikke det kan dere like greit slutte på skolen. Uansett, det er "veldig" lurt å legge ut slikt her, for da kan de ansvarlige på skolene finne ut hvilke metoder dere bruker for å komme rundt sperrene, og sperre de. ~ Mortis Trenger ikke se her for å finne det ut.. har hørt "gå på xxxxxxxxxx youtube" og se den og den videoen, i hele dag. Sier jeg en måte å gjøre det på her, er det 100 andre igjen. De er late nok til bare å stenge den ene, så de hadde nok tatt de en og en, manuellt. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Slik trafikk som dette dukker opp med varselsflagg i de fleste overvåkningssystemer, så det er bare et tidsspørsmål før det oppdages og gjøres noe med, om det kjøres noen verktøy for slikt hos dere. Det som også er fint at dette logges mot bruker og maskin, slik at man kan smekke folk på fingrene om man måtte føle at det er nødvendig. Som f.eks at man ikke tar hintet når den første proxysiten stenges ute og man bruker en ny etterpå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå